– Vi ser på fastpris

Thomas Sandaker, salgs- og markedsdirektør i One Call.
Thomas Sandaker, salgs- og markedsdirektør i One Call.

Nettmøtet er nå over. Les svarene nederst i artikkelen.

I dag møter du mobiloperatøren One Call til nettmøte her i Amobil.

One Call er Norges raskest voksende operatør. Selskapet har kjempet om lavpriskundenes gunst i flere år, og startet kampen om gratisminutter da de i fjor vår begynte å gi vekk ringeminutter. Det fortsatte de med til nå nylig, under slagordet "Utrolig sier du, sant sier vi".

Selskapet kjempet en høyprofilert kamp mot operatøren Ipea, som endte med å bli kjøpt opp av One Call. Nå er det Network Norway som eier One Call.

Fredag svarte One Calls salgs- og markedsdirektør Thomas Sandaker på lesernes spørsmål.

  1. Fri Internett

    Spørsmål fra Christian:

    Jeg vurdere å gå til One Call, men har dere en Fri Internett tjeneste til mobilen? Slik som Chess og Netcom, der betaler man 99 kr / mnd, for gratis gprs kl 17-08 og gratis hele helgen

    Svar:

    Hei

    Ref tråden som nå går på forumet så er dette noe vi er i prosess på. Har fått en del bra innspill i nevnte tråd på utforming av dette. Målet er å ha dette klart i løpet av oktober.

    MVH

    Thomas

    Besvart: 12. sep. 2008 13:36
  2. iPhone i nærmeste framtid

    Spørsmål fra Tri M. Nguyen:

    Kommer OneCall til å kunne tilby iPhone i nærmeste framtid?

    Svar:

    Pr i dag så er det kun Netcom som kan tilby Iphone i Norge. Dersom det åpner seg muligheter for at også andre operatører kan selge Iphone så er dette klart noe vi vil se på.

    MVH

    Thomas

    Besvart: 12. sep. 2008 13:38
  3. Hvordan?

    Spørsmål fra Alexander Frøyseth:

    Hvordan klarer dere å tjene noe på mobil faktura?
    Det er billigere per min etter de 120 gratis minuttene enn det jeg har nå på chess.
    Hilsen kommende kunde

    Svar:

    Det viktigste for deg må jo være at vi faktisk kan gi deg et bedre tilbud enn det du har i dag. Bytt nå :-)

    MVH

    Thomas

    Besvart: 12. sep. 2008 13:40
  4. Mobilt bredbånd

    Spørsmål fra Eirik:

    Først honnør for den forholdsvis lave prisen pr MB i forhold til konkurrenter, selv om denne fortsatt er altfor høy.

    Hvor mye tror du prisen på mobilt bredbåndsabonnement må ned før kunder er villige til å ha bredbånd på mobilen i tillegg til hjemme?

    Svar:

    Hei

    Takk for hyggelig tilbakemelding. Vårt mål er alltid å tilby kundene gode priser. Det har også vært målet på datatrafikk og vi er som du sier veldig bra priset pr MB - kr 5,-

    Som det fremkommer av flere av spørsmålene her samt nevnte tråd på formuet så et det en form for fast månedspris som kan velges som en tilleggstjeneste til det abonnementet man har som etterspørres. Det skal vi få på plass og målet er det skal være klart i løpet av oktober. 

    Besvart: 12. sep. 2008 13:46
  5. Datatrafikk

    Spørsmål fra Jørgen:

    Hei!

    Eg har brukt OneCall i ei ganske land tid no, og må sei eg er fornøgd. Det er berre nokon få ting som eg lurer litt på:

    Kvifor er MMS så dyrt hos dere? (1.98 kr)

    Og datatrafikk er jo kr 5 per MB, noko som ikkje er så gale, men for meg som bruker ca 35 MB i månaden, blir det fort litt dyrt, spesielt når man kan gjere ting som å sjå videoar på internett med mobilane no til dags.

    På telepriser.no var dykk øverst på lista, no synk dykk lengre ned, kva skal dykk gjere med det?

    Eg er fortsatt ganske fornøgd, men trur og håpar dykk kan bli betre, spesielt på MMS og datatrafikk :-)

    Svar:

    Hei

    Grunnen til at MMS har vært forholdsvis dyrt er svært enkelt - som serviceprovider har vi hatt en høy kostpris på dette. Nå som vi er en del av en gruppering som bygger eget nett (NWN) så skal vi snarlig se hva vi kan få gjort med dette.

    MVH

    Thomas 

    Besvart: 12. sep. 2008 13:49
  6. Fremtid

    Spørsmål fra Jarle Grønberg:

    Som Onecall kunde så opplever man det som
    et lite svik at dere har begynt med oppstarts-
    pris, nå er det jo mye annet enn dette som
    også er viktig ,men dere faller litt med hensyn til deres gode pris. Nå er dere på en måte en av mange som nærmest har lik pris, hva vil dere satse på fremover ? Når man bruker abo i
    jobb så er det flere ting som er vikitg og det er fint om du kan si noe om deres fremtid.

    Svar:

     Hei

    Vi har så definitivt ikke noe ønske om å svikte kundene våre - tvert i mot. Vi er helt avhengig av at dere som er våre kunder får det dere forventer. Når vi nå innfører oppstartsavgift på Mobil Faktura så har vi også barbert ringeprisen pr min med 15 øre og satt ned prisen på SMS. Samlet sett mener vi dette vil utgjøre et bedre tilbud til aller fleste av våre Mobil Faktura kunder.

    Nå det er sagt - bruker du mobilen i jobb og ringer en god del så burde du kanskje ta en till på Mobil Aktiv. 0,39 for oppstart, 0,39 pr min og 0,39 pr SMS.

    Besvart: 12. sep. 2008 13:57
  7. Prisene på deres kontantalternativ

    Spørsmål fra Jan Inge Solheim:

    Hei

    Ser dere senker prisene på abonnement for tida, hva med å senke spesielt ringeprisen på kontantkortet nå? 65 øre er ikke spesielt billig lenger. Og en ting som bør senkes er priser på spesialnummer. Det å ringe ett fem siffret nummer eller 815 nummer tømmer jo kortet fortere enn fy. Ellers stort sett fornøyd kunde :-)

    Svar:

     Heisan

    Helt enig. Det er på høy tid at vi gjør en revisjon på kontantproduktet vårt. Som du sikkert har fått med deg er vi blitt en del av en gruppering som bygger eget nett (NWN). Det åpner for helt nye muligheter - også på kontant. Lover å komme tilbake med noen hyggelige nyheter på dette.

    MVH

    Thomas

    Besvart: 12. sep. 2008 14:02
  8. Dårlig dekning eller dårlig telefon?

    Spørsmål fra Tor Ivar:

    Heisann.

    Jeg opplever ofte at jeg mister _all_ dekning i noen sekunder. Dette kan skje når som helst. Det skjer mange ganger på en dag.

    Hva er det som forårsaker dette?

    Svar:

    Hei

    Dette kan skyldes flere ting, men antar at det har vært problem med handover av samtalen i forbindelse med bytte mellom eget nett og roamingpartner. Dette skal nå være "tunet" i nettet slik at dette ikke forekommer.

    Dersom man opplever slike problemer så meld gjerne dette inn til vår kundeservice slik at vi kan melde det videre til vår nettleverandør.

    MVH

    Thomas

    Besvart: 12. sep. 2008 14:08
  9. Betaling av regninger fra onecall.no

    Spørsmål fra Simen Sturesjø:

    Vil dette noengang bli en mulighet?

    Er selv kunde av dere og har vert det i snart et år. Minside funksjonen med oversikt over fakturaer er kjempegrei. Men jeg ville likt en mulighet som lot meg betale regningene derfra, ikke bare se på de.Det kunne kansje vert en mulighet og betale med visa slik man gjør i nettbutikker?

    På forhånd takk for svar.

    Svar:

     Hei

    Dette er faktisk fullt mulig i dag, men defineres i selve bestillingsflyten (betal med kort eller få tilsendt faktura). Helt klart en god ide og tilrettelegge for at man velge/bytte dette også på mine sider.

    Ta kontakt med kundeservice så endrer de dette for deg.

    MVH

    Thomas

    Besvart: 12. sep. 2008 14:12
  10. Hvorfor så mye tv?

    Spørsmål fra Tarjei Halvorsen:

    Hei, Thomas.
    Hvorfor annonserer dere så mye på TV og ikke på nettet? Jeg har jo ikke sett dere på Amobil på lenge og lurer på strategien bak dette.

    Svar:

     Hei

    Dette skyldes først og fremst at vi har fått best resultater ut av den markedsføringen vi har kjørt på TV. Etter min oppfattning er det et problem at mange nettsider er så nedlesset med reklame at sammenligningen med et juletre i full åpenbaring blir veldig nærliggende. Når det er sagt er det mange gode nettsider der ute (Amobil er helt klart en av de) som har lagt seg på en annen linje. Antagelig vil du se oss på noen av disse fremover :-)

    MVH

    Thomas

    Besvart: 12. sep. 2008 14:18
  11. OneCall i utlandet

    Spørsmål fra Jan:

    I Norge er OneCall veldig stabilt og bra, men i utlandet er det nesten alltid masse problemer etter at dere gikk over til Network Norway (det fungerte alltid glimrende i utlandet før overgangen). Mer presist har jeg hatt følgende problemer:

    Spania: Veldig ustabilt. SMS fungerte stort sett greit. Sending av MMS virket nesten aldri, mens mottak av MMS fungerte innimellom.
    Portugal: Samme som Spania
    England: Noe ustabilt. MMS og SMS fungerte det meste av tiden. Et par dager fikk jeg imidlertid konsekvent feilmelding etter sending ("kan ikke sende"), men det viste seg at meldingene var kommet frem allikevel.
    Hellas: SMS fungerte alltid perfekt. MMS fungerte aldri.
    USA: I New York City fungerte SMS og MMS greit. Ellers i nordøst-USA var det stort sett aldri dekning. Dette med dekningen var tydeligvis et OneCall-problem, merkelig nok, for med Telenor-abonnement var dekningen god.
    Tyskland: Alt så ut til å fungere greit(!)

    Har dere planer om å ordne opp i disse problemene eller kan vi forvente at OneCall vil fortsette å være tilnærmet ubrukelig i utlandet?

    Svar:

    Hei du

    Vi er klar over at det vært utfordringer med roamingavtalene i noen land - deriblandt noen av de du nevner. Det har vært fullt fokus på dette i sommer og vi håper nå at det meste av dette skal være løst. Nå det er sagt så er utenlandsroaming en kompleks materie. Dersom man opplever noe som ikke fungerer ute på reise så ikke nøl med å kontakte vår kundeservice slik at vi kan ta tak i det. Viktig at vi får vite hva som ikke fungerte, hvilken operatør man brukte og i hvilket land man befant seg.

    MVH

    Thomas

    Besvart: 12. sep. 2008 14:30
  12. Data priser med tak

    Spørsmål fra Henrik Rosenvold:

    Kommer dere til og sette ett tak på data trafikk prisen f.eks ikke høyere enn 25 kr dagen?

    Svar:

     Hei

    Mange spørsmål om fastpris på data - det lover godt. Se svar på dette i tidligere stilt spørsmål.

    MVH

    Thomas

    Besvart: 12. sep. 2008 14:33
  13. Telefonnett

    Spørsmål fra Stian:

    Enkelt og greit, kjører dere på Netcom eller telenors nett?

    Svar:

    Heisan

    Vi har inngått ny nasjonal roamingavtale med Telenor Mobil. Det vil si at der vi ikke har eget nett benytter våre kunder Telenor Mobils nett. Flyttingen fra Netcom roaming over til Telenor pågår i disse dager og ca 90% av kundene våre er flyttet over.

    MVH

    Thomas

    Besvart: 12. sep. 2008 14:37
  14. Femtocell

    Spørsmål fra Henrik Rosenvold:

    Er femtocell noe dere har planer om og lansere til kundene deres? Hadde selv satt stor pris på om jeg kunne kjøpt en femtocell til f.eks 250 kr og hatt billig 3G data på denne hjemme i stuen og selvsagt da en veldig god dekning i min egen stue.

    Svar:

    Hei

    Vi har dessverre ingen konkrete planer om å lansere dette. 

    MVH

    Thomas

    Besvart: 12. sep. 2008 14:39
  15. Oppjustering av priser

    Spørsmål fra Carl Petter Levy:

    Hei Thomas,

    Etter lengre periode med mange reklamekampanjer innfører OneCall fra oktober 0,59øre startavgift på samtaler, også samtaler inkludert i de gratis 120 ringeminuttene.

    Siden fokuset deres nå ser ut til å skifte litt fra kundefangst og over til inntjening:

    Hvilke andre prisendringer kan vi glede oss til fra OneCall de neste 12 månedene?

    Svar:

    Hei Petter

    Som jeg svarer i et spørsmål lenger ned så er vårt mål til en hver tid å være konkurransedyktig på pris å gi både ekisterende og nye kunder bedre mobilpriser og en enklere mobil-hverdag enn det de har i dag. Det har også vært målsettningen med prisendringen på Mobil Faktura der vi har satt ned ringeprisen med 15 øre pr min samt at vi har redusert SMS prisen når man har brukt opp de 120 fri ringeminuttene og 90 gratis SMS\'ene.

    MVH

    Thomas

    Besvart: 12. sep. 2008 14:47
  16. Bytte abn. type internt

    Spørsmål fra Aktiv:

    Hei! Hvorfor har dere ikke et valg på "min side" der jeg kan bytte fra f.eks one call faktura til one call aktiv?

    Svar:

    Heisan

    Grunnen til det er at man har 120 fri ringeminutter og 90 gratis SMS på Mobil Faktura. Dette gjør det litt komplisert (hva faktureringen gjelder) å bytte prisplan midt i en måned.

    Men ingen ting er umulig. Ta kontakt med vår kundeservice så hjelper de deg med dette når som helst i måneden.

    MVH

    Thomas

    Besvart: 12. sep. 2008 14:51
  17. Familieløsning

    Spørsmål fra Espen T.:

    Hei, kommer dere til å tilby familieløsning (Fri Familie, Tele2 Mobil Familie etc.) slik som alle andre operatører har? Dette, i kombinasjon med Mobil Aktiv, vil gjøre dere til en komplett operatør. Eneste som mangler for at våres familie blir kunder;-)

    Svar:

    Hei Espen

    Vurderingen så langt har vært at dette ikke vil være noe god løsning for så veldig mange. Senest i går testet TV2 hjelper deg nettopp dette og konklusjonen var som i mange andre tester at det sjeldent vil lønne seg.

    Men med Mobil Faktura får du jo 120 fri ringeminutter og 90 gratis SMS som du kan bruke til å ringe/sende SMS til hvem du vil i hele Norge - ikke bare familien :-)

    Ha en riktig god helg.

    Thomas

    Besvart: 12. sep. 2008 15:02
  18. Reklamene deres er jo sprø!

    Spørsmål fra Kalle klovn:

    Fugnerer virkelig TV-reklamene som dere har hatt på TV2 og TVNorge den siste tiden? Personlig synest jeg reklamene er fullstendig latterlige og dere trekker inn kun kjendiser som prøver å asimilere "utrolig" mot deres "utrolig, men sant".

    For øvrig syns jeg mer synd på de kjendisene som er blitt lurt fram forran kameraet: Knut Rød Ødegård og en til jeg ikke husker navnet på. Stakkars folk!

    Svar:

    Hei Kalle Klovn

    Meninger er det lov å ha. Foruten at vi aldri har vært på TV2 så har vi tydeligvis lykket med å fange din oppmerksomhet. Det er jo bra.

    Om det har fungert - med mer enn 100.000 nye kunder så langt i år så vil jeg si at det har det.

    MVH

    Thomas

    Besvart: 12. sep. 2008 15:10
  19. 3G dekning / dekning i utlandet ?

    Spørsmål fra Nesheim:

    God fredag Thomas!

    Jeg har nettopp gått over til OneCall, siden dere er så billige som dere er. Jeg har valgt inntil videre kontantløsningen deres, og jeg ser at jeg har dårlig dekning her jeg bor ute i Heggedal. Den forsvinner til tider, men dette kan kanskje ha noe med at jeg ikke har kommet over til Telenor's nett enda?

    Og - jeg var nettopp på ferie, i Toscana,og ble skuffet når jeg slo på telefonen, og fikk ikke tlf på nett. Etter mye om og men fant jeg en tlf kiosk, og ringte OneCall kundeservice, og ble skuffet igjen da jeg fikk beskjed om at jeg trolig ikke kom på nett fordi at OneCall kun har avtale med ett eneste selskap i Italia, og at de nok hadde dårlig dekning i fjellene i Toscana....

    Dette er skuffende, hvordan er det da med andre såpass sentrale land? Har dere bare avtaler med små selskaper, så jeg dermed vil slite med dekning når jeg er ute på reise?

    Svar:

    Heisan

    Har ikke noen god forklaring på dårlig dekning i Heggedal. I følge dekningskart burde den være bra. Sjekk dette med kundeservice.

    Når det gjelder bruk av kontantkort i utlandet så er det litt spessielt. Grunnen til at vi ikke har avtaler med flere operatører er at det ikke er alle som kan tilby "sanntids beregning" av samtaler, noe som er en forutsettning på kontant. Vi jobber med å finne en bedre løsning på dette.

    MVH

    Thomas

    Besvart: 12. sep. 2008 15:21
  20. Fastpris

    Spørsmål fra Halvor:

    Hei :) Vil OneCall komme med et fastpris abonnement?
    Jeg ringer veldig mye, og ønsker noe rimelig på dette. Vil det komme noe sånt? Så man kan betale en viss sum i måneden og man får ringe så mye man vil?

    Svar:

    Fastpris både på ringing/SMS og data er noe vi ser på i disse dager.

    MVH

    Thomas

    Besvart: 12. sep. 2008 15:22
  21. Ny sms-pris

    Spørsmål fra Håkon:

    Etter prisjusteringen deres, med startavgift, lavere sms og lavere minuttpris etter 120 min, står det fremdeles at sms koster 42 øre, med andre ord ikke endret. Hva er årsaken til det? Vil ikke prisen bli endret?

    Svar:

    Hei

    Dette skyldes kun at vi har vært litt sene med å oppdattere prisene på web (da de for eksisternde kunder gjelder fra 01. okt). For nye kunder gjelder de nye prisene fra 01. september. 

    MVH

    Thomas

    Besvart: 12. sep. 2008 15:24
  22. har du?

    Spørsmål fra a skuset:

    Hei
    Har du, kona/samboer eller barna dine iPhone?


    Svar:

    Hei

    Jeg hadde den gamle versjonen av Iphone før den kom til Norge, men fant meg ikke til rette med den. Bruker i dag en Nokia E71 som jeg er veldig fornøyd med.

    MVH

    Thomas 

    Besvart: 12. sep. 2008 15:26
  23. Faktura i posten?

    Spørsmål fra Ken:

    Går det ann å få fakturaen i posten?

    Jeg får den bare på e-mail, og når jeg glemmer å sjekke den, ja da kommer purringa :P

    Svar:

    Heisan

    Bare å ta kontakt med kundeservice så ordner de dette for deg. Merk at det koster kr 39,- å få faktura tilsendt i posten.

    MVH

    Thomas

    Besvart: 12. sep. 2008 15:30
  24. Dårlig nettside

    Spørsmål fra Kimble:

    Heisann!

    Kommer dere til å gjøre noe med den dårlige nettløsningen deres? Den overdrevne bruken av flash gjør siden veldig lite tilgjengelig, spesielt for folk med handikapper.

    Svar:

    Hei

    Vi har fått flere spørsmål om dette og er nå i gang med å lage en ren tekstbasert versjon for de som ikke får (eller har andre behov) opp Flash versjonen.

    MVH

    Thomas 

    Besvart: 12. sep. 2008 15:32
  25. Ny kunde

    Spørsmål fra Torstein Sivertsen:

    Jeg fikk for ett par dager mitt One Call sim-kort med faktura abonnement i posten. Jeg gleder meg til å prøve dere som leverandør. Ønsker å legge enda litt mer press på dere når det gjelder rimeligere datatrafikk, da dette er viktig for meg. Jeg ønsker å bruke mobiltelefonen til å koble min laptop opp mot internett. Dersom dere ikke får ett godt fastpris/pristak på datatrafikk må jeg gå over til ICE/telenor på dette området. Gleder meg til nummeret er portert og jeg kan sette igang med One Call!

    Svar:

    Hei Torstein

    Hjertelig velkommen som kunde hos oss. Vi skal gjøre vårt aller beste for at du skal bli fornøyd.

    I tillegg til tidligere nevnte fastpris dataprodukt (som en tilleggstjeneste til abo) så jobber også med en løsning for mobilt internett (datakort/SIM/usb i PC). Ikke helt klart når det vil være på ferdig men det er i prosess.

    MVH

    Thomas

    Besvart: 12. sep. 2008 15:37
  26. Følge med på diskusjonsgrupper

    Spørsmål fra Morten:

    Er der flinke til å følge med på kritikk/ros på diskusjonsgrupper som eks amobil og andre? og tar dere endel av kritikken ad-notam?

    Svar:

    Heisan

    Ja det gjør vi. Jeg forsøker selv fra tid til annen å svare på spørsmål som dukker opp på formuet her på Amobil. Når det gjelder kritikk/problemstillinger som dukker opp på disse formuene så er det noe vi i aller høyeste grad tar seriøst. Det er jo dere som kunder og deres forventniger vi lever av. Dersom man har mer direkte spørsmål man ønsker besvart eller har forslag (konstruktive) til hva vi kan bli bedre på kan man også sende en e-post til meg direkte via våre nettsider.

    MVH

    Thomas

    Besvart: 12. sep. 2008 15:42
  27. Mobil forsikring

    Spørsmål fra Hans:

    Jeg ser dere har begynt med mobil forsikring på deres produkter, men trenger allikevel en liten klarhet i hva denne dekker siden den ikke vil dekke vannskader og eventuelt hva som er en ytre påvirkning.

    Feks. dersom man er ombor i en båt og blir dyttet slik at telefonen faller i vanne...

    Er dette da tap av telefonen eller vannskade siden telefonen faller i vann?

    Svar:

    Hei

    Dessverre er det slikt at ikke alle har fått med seg at mobiltelefoner er ganske sårbare for fuktighet. Legger man telefonen i lommen når man går en tur i regnværet kan dette dessverre være nok til at telefonen (selvfølgelig avhengig av modell) slutter å fungere. Dersom vi skulle kommet opp med en forsikring som dekket alle former for fuktighetsskader ville prisen pr mnd blitt såpass høy at vi har måttet ta forbehold om å dekke faktiske uhell. Det du beskriver ville jeg, uten å her nå konkludere, kalle et uhell som i så måte ville vært dekket av forsikringen.

    MVH

    Thomas

    Besvart: 12. sep. 2008 15:51
  28. 3g er bra

    Spørsmål fra Haavard:

    Hei!

    Kjempebra at dere byttet fra NetCom til Telenor som roamingpartner.
    3G var er stort savn ... hva med HSDPA, vil det komme?

    Svar:

    Hei Haavard

    Tilbakemeldingen fra kundene våre er at de aller fleste er veldig fornøyd med at vi nå får dekning via telenor der vi ikke dekker selv. Når det gjelder Turbo 3G (HSDPA) så vil du få tilgang til det i de områdene vi har ordinær 3G dekning.

    Det var dessverre det jeg rakk å svare på denne gang. Takk for mange konstruktive spørsmål og for en utrolig interesse for One Call. Dersom man ønsket svar på spørsmål som jeg ikke rakk å svare på her så kan jeg kontaktes på e-post via våre nettsider http://www.onecall.no\">www.onecall.no

    Ha en riktig god helg alle sammen.

    MVH

    Thomas

    Besvart: 12. sep. 2008 15:58

Norges beste mobilabonnement

Mars 2017

Kåret av Tek-redaksjonen

Jeg bruker lite data:

Komplett MiniFlex 1GB


Jeg bruker middels mye data:

Telio FriBruk 5GB+EU


Jeg bruker mye data:

Komplett MaxiFlex 10GB


Jeg er superbruker:

Komplett MegaFlex 30GB


Finn billigste abonnement i vår mobilkalkulator

Forsiden akkurat nå

Til toppen