Intervju

– Vi liker nordmenn

Om artikkelserien

Med denne artikkelserien vil vi ta leserne våre med "under huden" til produsentene, snakke om deres strategier, kultur, hvordan de kundene, markedet, fremtiden.

Vi ønsker å sette hovedfokuset på de produsentene som på en eller annen måte bemerker seg unikt her i Norge.

Artikkelserien skal komme regelmessig. Målet vi har satt oss er å lage 6-8 slike i året, publisert med jevne mellomrom.

Se også artikkelserien "Rapport fra innsiden, der vi besøkte fire norske nettbutikker.

Om artikkelserien

Med denne artikkelserien vil vi ta leserne våre med "under huden" til produsentene, snakke om deres strategier, kultur, hvordan de kundene, markedet, fremtiden.

Vi ønsker å sette hovedfokuset på de produsentene som på en eller annen måte bemerker seg unikt her i Norge.

Artikkelserien skal komme regelmessig. Målet vi har satt oss er å lage 6-8 slike i året, publisert med jevne mellomrom.

Se også artikkelserien "Rapport fra innsiden, der vi besøkte fire norske nettbutikker.

I denne serien av artikler vil vi ta dere med inn "under huden" på produsentene. Vi vil gi dere et nærmere innblikk i produsentenes tanker, hva de gjør på verdensbasis og fremtidsplanene.

Først ut har vi tatt en prat med EVGA, produsenten som her til lands er kjent for å lage produkter for entusiastene, de overklokker produktene på fabrikken og gir rom for mange muligheter. Det viste seg derimot at EVGA er langt større enn hva vi trodde.

Hvem er EVGA? De er en produsent, grunnlagt i 1999, som i all hovedsak lager hovedkort på Intel-plattformen og Nvidia-baserte skjermkort. De var blant annet først ute med et hovedkort som taklet 4-veis SLI. De er kjent for å tilby solide entusiastprodukter, og ha en supportløsning få kan måle seg med.

Europa vokser

EVGA X58 Classified 4-Way SLI
EVGA X58 Classified 4-Way SLI

CeBIT var bare på sin andre dag, den rent massive messen som fant sted i Hannover, Tyskland, i starten av mars måned. Jeg hadde allerede løpt rundt som en Duracell-kanin i to dager, fra møte til møte, men nå var det på tide å slappe av litt.

Det var fortsatt tidlig på dagen, men messegulvet tusset av folk. På en liten benk satt jeg med ned for vente på Gregor Perng, mannen som bærer tittelen Special Assistant to Global CEO.

Praten sitter løst de første minuttene, slik den alltid gjør. Gregor kan fortelle at han har sittet i den stillingen han nå har i 2 år. EVGA har Europa-hovedkontoret sitt i Munchen, og kontorer i Amsterdam, stedet han har kjørt fra denne dagen.

– Europa er et markedet som vokser, det er her EVGA nå satser. Det er faktisk ikke så mange her som vet at vi er desidert størst og den viktigste Nvidia-partneren i USA. Det er derfor vi har slagordet "Number 1 brand". På enkelte områder sitter vi med hele 60 % av markedet.

Ute fra Hattelco

Før vi går videre, spoler vi et par år tilbake i tid. Finanskrisen hang over oss alle, og i en eller annen grad ble hver enkelt forbruker påvirket. De fleste dataprodusentene kom seg igjennom det hele, og ser nå lyst på fremtiden. EVGA ble lite direkte påvirket av akkurat dette, men de hadde andre bekymringer.

– Selve finansprisen påvirket oss lite direkte, det var den lave tilgjengeligheten på Nvidias 200 kort i forhold til etterspørselen som skapte trøbbel. High-end-markedet endret seg lite i løpet av denne perioden. Samtidig var det av flere grunner ikke et lett markedet generelt sett.

– På det samme tidspunktet ble samarbeidet vårt med distributøren Hattelco avsluttet.

Fabrikken som produserer selve platene med silisium som skjermkortene bygger rundt, TSMC, hadde store problemer i både 2009 og 2010. Overgangen til å produsere på 40 nm gikk ikke så knirkefritt som man hadde håpet, noe som påvirket alle produsentene innen sektoren. Dette er derimot noe EVGA ikke vil snakke spesielt mye om.

Funksjoner står høyt

Hvorfor har dere valgt å kjøre det entusiastfokuset vi ser spesielt her i Norge? Mannen i dress er ikke sen med å komme med et svar.

– Det er alltid viktig å skille seg fra mengden, å vise at EVGA faktisk kan tilby noe som ikke er likt det andre på markedet. Vi vil at kundene skal føle seg stolte av det produktet de får.

– Vi lærer så klart veldig mye av entusiastene. Holder vi løftene for entusiastene kan vi lage langt bedre produkter for mainstream-markedet.

– Som sagt, Europa er et marked som vokser. De siste fem årene har hovedfokuset her ligget på entusiastene, men det siste året har vi også lansert mellommodeller, med dertil lavere pris.

– Vi vil satse på det som er viktig for forbrukeren. Vi vil at produktet vårt skal være funksjoner og hva brukeren føler rundt produktet. Det er derfor vi har det garanti- og supportprogrammet vi har.

EVGA GeForce GTX 580 FTW Hydro Copper 2
EVGA GeForce GTX 580 FTW Hydro Copper 2

EVGA er kjent for å ha en solid supportløsning i USA, som nå også er utvidet til flere andre steder i verden, blant annet i her i Europa. Vi lar Gregor selv utdype hvordan dette fungerer:

– Alle garanti-, reklamasjon- og supportsaker kan kunden ta direkte med oss. En RMA via butikkene kan fort ta 1-2 uker eller mer, men med vår løsning er man teoretisk bare uten for eksempel et skjermkortet i 3 dager vis kunden velger "EAR-programmet"(EVGA Advanced RMA).

– Kunden sender inn en support-melding til EVGA. Om det er snakk om et ødelagt produkt, kan vi umiddelbart sende et nytt eller bedre produkt til kunden, mot et depositum på varens verdi. Med det nye produktet følger det instruksjoner slik at du kan sende tilbake det gamle. Kunden har da 30 dager på å sende det defekte produktet tilbake for inspeksjon hos oss. Så lenge kunden selv ikke ødela det forrige selv, får du tilbake depositumet.

– Kunden kan i samme slengen oppgradere til et nyere produkt, mot at det betales et mellomlegg.

Mye skal skje i tiden fremover

Hva synes du så om Ola Nordmann? Er vi pirkete, maser vi? Gregor får et lite smil om munnen, og kroppsspråket kan raskt fortelle at han ikke har noe problem med å svare på dette.

– Vi liker nordmenn, og dere er ikke pirkete. EVGA liker den støtten dere gir oss, spesielt det at dere forteller oss åpenhjertig hva dere mener om produktene.

Når vi stiller spørsmål om fremtiden er det naturlig nok ikke alt Gregor kan snakke om, men noe vil ha da si.

– EVGA vil gå ut mot hele markedet, men det er viktig å si at vi overhodet ikke skal flytte fokuset vekk fra entusiastene. Det er disse vi lærer veldig mye av. Mye vil skje allerede i andre kvartal avslutter han.

Få minutter senere takker jeg for intervjuet, og vi går begge hver vår vei. Gregor skal videre, og min lille pust i bakken var over.

Flere produsenter står for tur

Dette er ikke bare et unikt intervju med EVGA, men starten på en hel artikkelserie. Hvilke andre produsenter ønsker du at vi skal slå an en prat med? Hva vil du at du skal spørre mer om, hva er det du lurer på? Vi setter stor pris på konstruktive tilbakemeldinger i forumtråden under!

For ordens skyld vil vi nevne at denne artikkelen ikke inneholder et bilde av intervjuobjektet, rett og slett fordi han selv ikke ønsket dette selv – noe vi har valgt å respektere.

Norges beste mobilabonnement

Juni 2017

Kåret av Tek-redaksjonen

Jeg bruker lite data:

Ice Mobil 1 GB


Jeg bruker middels mye data:

Telio Go 5 GB


Jeg bruker mye data:

Komplett Maxiflex 12 GB


Jeg er superbruker:

Komplett Megaflex 30 GB


Finn billigste abonnement i vår mobilkalkulator

Forsiden akkurat nå

Til toppen