Nettmøte

– Vi har gode tilbud. Seriøst!

Øyvind Vederhus, kommunikasjonssjef i Netcom.
Øyvind Vederhus, kommunikasjonssjef i Netcom.

På fredag klokken 10 kan du møte Netcoms kommunikasjonssjef Øyvind Vederhus her på Amobil. Vederhus har jobbet i Netcom siden 2006, og er en viktig kontaktperson for pressen.

Netcom er Norges andre største mobiloperatør, og brøt telemonopolet ved oppstarten i 1993. Nå har Netcom over 1,2 millioner kunder, og er heleid av Telia Sonera.

I det siste har Netcom fått mye omtale for å være den eneste operatøren i landet som tilbyr den populære telefonen Iphone fra Apple.

Under kan du sende inn spørsmål til Øyvind Vederhus i Netcom, og han vil besvare så mange spørsmål som mulig.

  1. Kontantkort telefoner? Hvor ble dem av?

    Spørsmål fra Aasmundsen:

    Hvorfor finner en så og si aldri telefon tilbud med kontantkort fra netcom lenger?
    Vil dere ikke ha kontantkort kunder?

    Jeg har to barn som jeg vurderer å kjøpe telefon til, men vil helst kjøpe med kontantkort først. Men det finnes ikke slike tilbud lenger. Hele familien vurderer faktisk å bytte nettleverandør pga dette. Hører fra andre foreldre som også er oppgitt over dette.

    Har dere planer om å komme med kontantkort med telefon tilbud i nærmeste fremtid?

    Syns det er dårlig at det ikke finnes på www.netcom.no engang. Ellers så vil jeg si at jeg generelt er veldig fornøyd med netcom's tilbud.

    Svar:

    Hei! Så bra at du er fornøyd med NetCom! Vi forsøker å ha et bredt telefonutvalg, både på abonnements- og leverandørsiden. Og for barna dine kan kanskje YoungTalk eller YoungTalk Plus være gode alternativer? Da får du både kontroll over forbruket og gode telefontilbud. Ta en titt på netcom.no – håper du finner noe som passer!

    Besvart: 17. okt. 2008 10:02
  2. Dårlig dekning

    Spørsmål fra Eirik:

    Hei!
    Jeg fikk min første telefon når jeg var 9 år, da valgte jeg NetCom som opperatør, og var veldig fornøyd med dere. Men da jeg ble 13 år kjøpte vi hytte, og da måtte jeg gå over til Telenor fordi dekningen deres ikke holdt. Hva gjør dere for å rette på dette problemet? Når, hvis det noengang vil skje, vil hele landet ha dekning hos dere?

    Svar:

    Hei Eirik!

    Vi har snart dekker snart 99 prosent av landet, der folk bor og ferdes. Og nye sendere kommer stadig opp. Så hytta di kan godt være rett rundt hjørnet J Har du sjekket dekningskartet vårt i det siste? Legg inn sted, og søk opp hytta di her: https://netcom.no/abonnement/dekning.html

    Besvart: 17. okt. 2008 10:04
  3. kundeservice

    Spørsmål fra Ronny:

    Hallo, jeg lurer på hvorfor det er så forskrekkelig kostbart å ringe 05050 og uten at en blir opplyst om det.

    Svar:

    Hei Ronny!

    Vi ønsker ikke å skjule prisene til Kundesenteret; det koster 85 øre minuttet å ringe 05050. Vi jobber knallhardt for å ha svært lav svartid og yte god service, slik at du skal få god hjelp raskt og dermed slippe å bruke masse penger på kundeservice.

    Hilsen Øyvind

    Besvart: 17. okt. 2008 10:06
  4. Subsidiering

    Spørsmål fra Nordlending:

    Hvorfor i all verden har dere strammet inn subsidieringen så krafig? Ser på ulike priser at det kun er enkelte modeller dere subsidierer litt ekstra. Hva er din begrunnelse for at hvis jeg skal kjøpe med en telefon med et abonement som koster 129,- pr. mnd, så vil dere på noen modeller subsidiere så lite at min månedsavgift er mer i løpet av et år, enn det dere i utgangspunktet subsidierte telefonen med. Syns dere er blitt litt "sid-ræva" med årene. Dere kom med masse gode produkter tidligere, men nå har konkurrentene dessverre passert dere. Husk at det snart er jul nå, så det lønner seg å koste på seg litt ekstra, slik at ikke Telenor eller andre selskaper blir julevinneren.....

    Svar:

    Hei Nordlending!

    Sidræva? Nei, her er det fortsatt godt sprett! J Det er viktig for NetCom å være i forkant både på produkt- og tjenestesiden, slik at du som kunde vet at du har valgt en operatør som ligger i forkant. Det har vi alle intensjoner om å fortsette med. Og som du sier; julen er viktig. Men hvilke pakker som kommer fra NetCom i år får være hemmelig en stund til J

     

     

    Besvart: 17. okt. 2008 10:08
  5. Kundeservice

    Spørsmål fra Andreas :

    Dere sier at dere satser på kundeservice, men dette kan umulig være tilfelle. Sist jeg prata med NetCom kundeservice på 05050 så fikk jeg beskjed at kundeservice skulle ringe meg opp igjen etter de hadde sjekket med teknisk support. Ingenting skjedde. Dette blir for dumt. Enten så må dere gi beskjed om at jeg skal ringe tilbake eller hold hva dere lover.. Dette gjør dere ikke. Tror nok at dere må printe det inn i de udugelige kundekonsulentene på 20 - 21 år med en lønn på sikkert 200 i året.

    Svar:

    Hei Andreas!

    Det er ikke bra! Vi skal holde det vi lover, og har du blitt fortalt at du skal bli oppringt så skal du bli oppringt! Håper du gir oss en sjanse til, slik at vi får muligheten til å og deg en bedre opplevelse.

    Hilsen Øyvind

    Besvart: 17. okt. 2008 10:11
  6. 3G og Turbo3G

    Spørsmål fra Lars:

    Hvordan går det med utbyggingen? Ligger dere langt bak Telenor?

    Svar:
    Hei Lars!
    Vi bygger ut hele 3G-nettet i år, som vil gi oss en befolkningsdekning på Turbo 3G på 80 prosent. Og vi er straks i mål! Tror ikke vi ligger noe særlig bak konkurrenten nei.. :-)

    Hilsen Øyvind
    Besvart: 17. okt. 2008 10:12
  7. Altfor mye rot ved bestilling av Iphone.

    Spørsmål fra Kristian V. T. Lindgren:

    Hei.

    Bestilte Iphone i midten av august. Allerede fra dag en fikk jeg trøbbel med at jeg ikke fikk ordrebekreftelse på mail.

    Først fikk jeg simkort og abbonement men ingen telefon. Etter en del telefoner der jeg ble lovet å bli ringt tilbake samt at moobi og NetCom sendte meg fram og tilbake seg i mellom fikk je gendelig telefonen.

    Dessverre så viste det seg at problemene mine ikke stoppet med det. Jeg fikk blant annet to abbonement registrert på meg selv om jeg bare bestilte en telefon og fikk bare et simkort. Jeg fikk også problemer med det ene nummeret ved at dere fakturerte meg feil.

    I løpet av denne tiden har det med andre ord blitt en del telefoner og mail til deres kundeservice. Mail svarer dere veldig tregt på. Jeg er nå kunde hos Telenor og de svarer oftest samme dag. Siste mailen jeg sendte via deres kontaktskjema sendte jeg den 9/10, og fikk svar først den 14/4. Ventetiden på kundeservice er også lang, med det mener jeg at man må høre lenge på ventemusikken deres før man får svar.

    Det som irriterer meg mest er at kundebehandlerene ikke ringte meg opp igjen selv om de lovte dette helt sikkert. Dette gjaldt både kundebehandlere hos deres samrbeidspartner Moobi og deres egen kundeservice. Faktisk så ble lovnadene om å ringe tilbake bare overholdt 2 ganger av deres kundeservice. Første gang var hun som endelig klarte å ordne det slik at telefonen min ble sendt, og andre gangen var siste gang jeg ringte inn for å få svar på hvor langt saksbehandlingen hadde kommet for abbonement nr. 2.

    Når det gjelder den funksjonen der man taster inn nummeret så skal dere ringe tilbake har heller ikke virket i mitt tilfelle. Har gjort dette i to tilfeller, og har ikke blitt ringt tilbake.

    Heldigvis så håper jeg det nå er ordnet seg og at je gendelig er "fri" fra dere. Så mye problemer for å bestille seg en telefon og avbryte et abbonement har jeg aldri opplevd i mitt liv. Og det er tydeligvis ikke bare jeg som har hatt problemer med dere.

    Iphonen min har kostet meg mye tid, frustrasjon og unødige telefonutgifter. Jeg fikk ikke noen unnskyldning fra siste kundebehandleren jeg snakket med, ei heller noen kompensasjon for utgiftene jeg har hatt med å prøve å få ordnet opp i rotet som dere har laget for meg.

    En mer nøyaktig hendelesforløp kan leses i en tråd på diskusjon.no:

    http://www.diskusjon.no/index.php?session=&showtopic=1012418&view=findpost&p=12051777

    og

    http://www.diskusjon.no/index.php?session=&showtopic=1012418&view=findpost&p=12126050

    samt videre nedover i tråden. Egentlig er hele tråden interessant lesing.

    Til sammenligning så hadde jeg problemer med at kreditering på fakturaen min hos Telenor ikke ble gjennomført skikkelig. Kundebehandleren jeg snakket med da krediterte beløpet to ganger slik at saken kom ut av verden. Det holdt med kun en telefon, som varte i 5 minutter. Dessverre er ikke kundeservicen hos dere like smidig.

    Hilsen en ufornøyd kunde.

    Svar:
    Hei Kristian!
    Dette liker jeg ikke. Veldig synd å høre at du føler deg dårlig behandlet! Og takk for at du sier fra! NetCom jobber for å være et godt sted å være kunde, og da må selvsagt kundebehandlingen stå i stil! Jeg håper du er villig til å gi oss en sjanse til, slik at vi får muligheten til å vise oss fra en bedre side.

    Hilsen Øyvind
    Besvart: 17. okt. 2008 10:13
  8. Dekning Netcom vs. Telenor

    Spørsmål fra Kristoffer Svendsen:

    Heisann!
    Jeg (og resten av familien min og forsåvidt) har vært netcomkunder i ca 2-3 år nå av en enkelt grunn, at dere har hatt bedre dekning enn telenor ved hytta vår. Dette er noe som nå har endret seg, og telenor har ganske mye bedre dekning enn dere der oppe. Dette gjelder også alle andre hytter i dette området. Jeg lurer derfor på om dere tenker å øke dekningsgraden noen plasser i Nord-Norge i nærmeste framtid, eller om det vil være bedre for oss å bytte til telenor? Er det andre grunner som og gjør at vi bør holde oss hos netcom?

    Mvh Kristoffer S.

    Svar:

    Hei Kristoffer!
    Det siste året har vi rustet opp kraftig i nord, særlig i Nordland. Og vi fortsetter å bygge! Hvor har dere hytte? Er det på tale at dekningen har blitt dårligere, eller data? Du kan følge med på dekningskartet vårt, der nye områder markeres etter hvert som det bygges; https://netcom.no/abonnement/dekning.html. Og andre grunner til å velge NetCom? Litt spenstigere, litt raskere, litt blidere, litt mer morsomme, foran på tjenester og svært opptatt av at du som kunde skal være fornøyd med NetCom som operatør!! :-)

    Hilsen Øyvind

    Besvart: 17. okt. 2008 10:15
  9. dyrt.

    Spørsmål fra palmar blakstad:

    Hvorfor er netcom so dyrt?
    Og hvorfor er måneds avgifta so høg på visse abonomang. Synst dere henger litt ette på å sette prisane ned i forhold til andre.

    Svar:

    Hei Palmer!
    SmartTalk er vel ikke dyrt? Legg til Venner og Trådløs Familie så har du et knallprodukt!!

    Hilsen Øyvind

    Besvart: 17. okt. 2008 10:17
  10. mail adresse.

    Spørsmål fra arild dahl:

    jeg har tenkt på og bytte bredbånd fra telenor til mobilt bredbånd hos netcom. kan jeg beholde den mailadressen som jeg har i dag?eller får jeg ny?

    Svar:

    Hei Arild!
    Så fint at du har lyst til å bytte til NetCom mobilt bredbånd! Du kan gjerne beholde din gamle adressen din. Eller få ny av oss. Du bestemmer! :-)

    Hilsen Øyvind

    Besvart: 17. okt. 2008 10:21
  11. Priser

    Spørsmål fra Truls:

    Hva med en slutt på ekstrem overprisingå og kansje gå over til å sette fornuftige priser på tjenestene dere tilbyr?
    OneCall og TalkMore kommer jo til å gå totalt forbi dere hvis ingenting endres i systemet til NetCom.

    Svar:
    Hei Truls!
    Vi skal absolutt være konkurransedyktige på pris. Men samtidig skal vi være i forkant av produkt- og tjenesteutviklingen, drive mobil data fremover, sørge for norsk infrastruktur, dekning og kapasitet. Våre investeringer må også ivareta ansvaret som en av to nettverksoperatører, og ikke kun putte penger i prisdumping. Men selvsagt – vi skal følge med i prisracet, og være attraktive her også. Det må vi ta alvorlig.

    Hilsen Øyvind
    Besvart: 17. okt. 2008 10:22
  12. 7,2 Mbit/s

    Spørsmål fra Christer:

    Når kommer dere med 7,2 Mbit/s på markedet. Telenor har planer om å lansere dette i begynelsen av neste år. Sverige har lansert dette for leeeeenge siden... Kanskje det er på tide??

    Svar:
    Hei Christer!
    Først skal vi fullføre Turbo 3G-utbyggingen (80 prosent dekning før årsskifte), så er det tid for å vende nesen fremover mot 7,2 og dernest LTE (eller 4G om du vil). Akkurat når blir litt tidlig å si noe konkret om, men at vi skal være i forkant av det mobile bredbåndsløpet kan jeg love deg!!

    Hilsen Øyvind
    Besvart: 17. okt. 2008 10:25
  13. Utland pris

    Spørsmål fra Alex:

    Hei Øyvind.
    Hvorfor dere har ikke laveprise for å ringe til utlandet same som lebara eller chess.?!

    Svar:
    Hei Alex!
    Vi har satt ned prisene i Europa flere ganger det siste året – senest onsdag dumpet vi prisene på mobilt bredbånd i 23 europeiske land. Men det er klart at det må bli enda billigere – NetCom mener helt klart at roamingprisene (prisen operatørene tar fra hverandre for å gi kundene tilgang til hverandres nett) må ned, slik at også sluttkundepris reduseres. Og det forsøker vi å gjøre noe med, gjennom dialog med utenlandske operatører.

    Hilsen Øyvind

    Besvart: 17. okt. 2008 10:26
  14. Polarisering av priser

    Spørsmål fra Tom Bäcker:

    Med bakgrunn i de termineringsprisene som er offentlig kjent, er det et uomtvistelig faktum at samtaler til andre mobiloperatører i mange tilfeller selges med et ikke ubetydelig tap. Dette tar dere (og alle andre operatører, for den saks skyld) igjen med betydelig overprising av samtaler til femsifrede nummer og nummer som begynner med 8, såkalte spesialnummer. Den siste påstanden begrunnes med at prisen til slike nummer ligger på 30-40 øre pr minutt i fastnettet, som normalt prissetter ut fra kost pluss-prinsippet. Pris for samtaler til spesialnummer blir, der de i det hele tatt blir nevnt, skrevet med den berømte "lille skriften".

    Jeg har to spørsmål på bakgrunn av dette:

    Hvor lenge kan markedet tåle en slik kunstig polarisering av prisene (les: hvor lenge skal kundene holdes for narr), der deler av produktspekteret selges med et tap som dekkes opp gjennom at operatørene konstruerer begrepet "spesialnummer" og overpriser samtaler til disse nummerne?

    Hvor lenge skal det gå før det i markedsføringen opplyses om priser til slike nummer på lik linje med andre priser, og når skal dere begynne å liste dem på nettstedet deres?

    Svar:

    Hei Tom!Godt spørsmål. Som jeg dessverre ikke vet nok om til å gi deg et godt svar. Samtidig blir det feil å skjære alle nummer som begynner på 8 og alle fem-sifrede under en kam. Ulike nummerserier (815, 820 etc) har ulike priser. Samtidig er det ikke snakk om at NetCom tar igjen tap fra terminering gjennom overprising av andre tjenester. Men akkurat hvorfor spesialnummer ofte er priset høyere enn andre nummer, må jeg nesten få tid til å sjekke nærmere før du får et skikkelig svar. Beklager!

    Hva gjelder listing på netcom.no så er det ivaretatt; https://netcom.no/abonnement/priser/spesialnummer.html

    Hilsen Øyvind

    Besvart: 17. okt. 2008 10:29
  15. iPhone Monopol

    Spørsmål fra Jørgen:

    Hvor lenge skal dere ha monopol på iPhone ?
    når kan det bli akktuelt å "åpne" markedet ?

  16. Sms

    Spørsmål fra Patrick D:

    Vil netcom få en sms tjeneste for venner slik som djuice har "sms friends" ?
    Eller andre smsmania pakker med f.eks 1000sms per måned osv?

    Svar:
    Hei Patric!
    Vi har SMS Mania, som gir deg 2000 sms for 200 kroner. Det er vel ikke så verst vel..?

    Hilsen Øyvind
    Besvart: 17. okt. 2008 10:32
  17. iPhone 3G Abonnement

    Spørsmål fra Martin:

    Hei, Vil bare si at abonnementene dere har nå til iPhone 3G er håpløse, og håper dere slipper noen nye der, selv om det sikkert ikke skjer. Hvorfor ikke gjøre det litt billigere..?

    Svar:

    Hei Martin!
    iTalk abonnementene inkluderer store mengder forbruk. Og hvis du legger det forbruket til grunn er de soleklart billigst i Norge! Sjekk selv på Telepriser.no, legg inn forbruk på f eks 250 ringeminutter, 250 sms og 250 mb data (tilsvarer iTalk Medium), og se hvilket abo som lønner seg.

    Samtidig kan du nå kjøpe iPhone med alle ordinære NetCom-abonnement. Så da skulle det vel ordne seg?

    Hilsen Øyvind

    Besvart: 17. okt. 2008 10:33
  18. Oppkoplingsavgift

    Spørsmål fra Svein Tore:

    Hei, har ansvar for en avtale med underkant av 20 abb. på bedrift. Er blitt lei av å bli viderekoplet til alle type svarere med belastning av oppkoplingsavgift, og ser derfor etter annen operatør. Hva mener NC om dette emnet ?

    Svar:
    Hei Svein Tore!

    Først og fremst mener vi at det er veldig synd at du ikke er fornøyd med våre leveranser. Kontakt forhandler, eller den hos oss som er ansvarlig for oppfølging av din bedrift, slik at vi kan se nærmere på hva vi kan gjøre for dere. Håper vi kommer frem til en løsning du blir fornøyd med, slik at dere slipper å bytte operatør!

    Hilsen Øyvind
    Besvart: 17. okt. 2008 10:37
  19. Mobilt Bredbånd

    Spørsmål fra Esten T.:

    Hei,

    Har nettopp testet Mobilt Bredbånd fra NetCom for første gang og følgende undrer meg:

    I sentrale strøk får en HSPDA hastighet, mens litt utenfor er det EGDE som er tilgjengelig. Er det ikke først og fremst UTENFOR sentrale strøk dette produktet er interessant, som i typiske hyttestrøk langs skjærgården og i fjellet? Det er jo der en burde ha god hastighet. EDGE-hastighet er fullstendig ubrukelig.

    Lykke til!

    Svar:
    Hei Esten!

    I løpet av året har vi en Turbo 3G-dekning på 80 prosent. Det betyr brorparten av de kjente hyttestrøkene, alle byer og de fleste tettsteder i Norge. Altså ikke bare de mest sentrale strøkene. Spørsmålet ditt er likevel godt, og man skulle tro at det var utenfor byene at mobilt bredbånd var mest populært. Men vi ser faktisk det motsatte; at bruken er størst og trafikken høyest der befolkningstettheten er størst. Oslo S er det stedet i Norge hvor det går mest datatrafikk! Men det betyr ikke at geografisk dekning ikke er viktig, og vi fortsetter utbygging både i og utenfor de tettest begygde størkene.

    Hilsen Øyvind
    Besvart: 17. okt. 2008 10:42
  20. Dekningskvalitet

    Spørsmål fra Christian Jensen:

    Hei.

    For en 7 års tid siden fikk jeg muligheten til å tegne et bedriftsabonement i NetCom. Godt fornøyd med prisene den gang så aksepterte jeg. Jeg merket ganske fort at dekningen var en litt annen den gang, men de områdene jeg befant meg i mest var godt dekket. De neste årene irriterte jeg meg over at dekningen forsvant fort i bygninger. Jeg fikk høre at det var telefonen min det var noe galt med og kjøpte derfor ny. Samme skjedde igjen og jeg var faktisk inne hos NetCom og fikk en ny telefon. Til sist så jeg meg lei på problemet og bestilte meg et kontantkort med telenordekning. Problemene innendørs forsvant med en gang. Så det jeg lurer på er, hvordan er senderstyrken og antennespredningen deres i forhold til Telenornettet? Er dette et kjent fenomen/problem? Og er det noe NetCom er klar over og ønsker å gjøre noe med?

    Svar:
    Hei Christian!

    Noen steder er Telenor bedre - andre steder er vi best. Der vil alltid være variasjoner, avhenig av hvor sender er plassert, stryke på denne osv. Med andre ord kan det gjerne hende at Telenors innendørsdeking slår vår i det aktuelle byget, mens vi slår dem hos naboen. Vi har snart 99% deknig der folk bor og ferdes, så den store forskjellen mellom oss og konkurrenten finnes nok ikke lenger.

    Men det er veldig synd at vi ikke klarte å levere til dine forventinger. Er det noe vi kan gjøre?

    Hilsen Øyvind

    Besvart: 17. okt. 2008 10:51
  21. iPhone mobilsvar

    Spørsmål fra Markus:

    Hei.
    I USA har man løsningen "Visual Voicemail" som mobilsvar på iphone. Når skal dere begynne med denne løsningen?

    Svar:
    Hei Markus!

    Vi ser på det, og ønsker det. Så følg med! :-)

    Hilsen Øyvind
    Besvart: 17. okt. 2008 10:52
  22. Eier

    Spørsmål fra Hansen:

    Hei Øyvind.

    Er Telia Sonera eiere av Chess? Og hva med Tele2, eier Telia Sonera disse også?

    Har forstått at Telia Sonera virkelig er ruvende i mobilmarkedet.

    Forøvrig er jeg hos Onecall nå, men driver å leter etter nytt abonnement da det langt fra fungerer optimalt utenlands . Jeg har vurdert Netcom, men hvorfor skal jeg velge dere når jeg får det billigere hos feks Talkmore (Telenor) eller MTU?

    God helg!

    Svar:
    Hei Hansen!

    TeliaSonera/NetCom eier Chess, helt riktig. Tele 2 eier seg selv (eller rettere sagt - Tele 2 i Norge har internasjonale eiere og finnes i felere land).

    Vi håper at du kan finne en grunn til å velge oss, for vi vil gjerne ha deg som kunde! Du får gjøre en vurdering basert på pris, servicegrad, tjenester etc, og velge den tilbyderen som passer deg best. Lander du på oss, blir vi selvsagt veldig glad, og finner du at en annen passer bedre får vi vel bare si lykke til :-) God helg du også!

    Hilsen Øyvind
    Besvart: 17. okt. 2008 10:56
  23. fremtiden

    Spørsmål fra Andre:

    Hei
    Hvor lang tid tror du det tar til mobilt bredbånd gjør sms og vanlig telefoni avleggs? Med den voldsomme økningen i hastighet, stabilitet og prisreduksjon er jeg ganske sikker på at også all internett vil være trådløst etter hvert. Hvor lang tid tar det?

    Svar:

    Hei Andre!

    Skulle ønske jeg hadde et godt og treffsikkert svar. Men fremtiden er vanskelig å spå. Men du har rett i at hestighetsutviklingen, pris etc tyder på at mobiliteten vil fortsette å vokse. Med LTE (fra ca 2010) får vi opp mot 100 MB hastighet i mobilnettet, altså tilnærmet fiberklasse. Da snakker vi bredbånd! Så at fremtiden er trådløs, som gode NetCom alltid har sagt, har vel aldri vært mer riktig enn nå! :-)

    Hilsen Øyvind

    Besvart: 17. okt. 2008 10:59
  24. Spesialiserte abonnementer kontra frihet

    Spørsmål fra André Kristoffer Dahl:

    Hei Øyvind,

    Hvorfor fokuserer dere så mye på spesialiserte abonnementer, med inkludert ringetid, SMS og datatrafikk? Har man et forbruk som tilsvarer løsningene dere opererer med, er dere så absolutt konkurransedyktige. Har man imidlertid et forbruk utenfor deres rammer, eller et variabelt forbruk, lønner det seg svært sjeldent med Netcom. Hvorfor kan dere ikke gi deres kunder større frihet, istedenfor enda flere spesialiserte abonnementer som lønner seg for svært få?

    Jeg har gode erfaringer fra Netcom ved tidligere abonnementer, men er i dag kunde hos One Call. One Call er håpløse på mange områder, men best der det teller mest: på pris, uavhengig av forbruk.

    Jeg vil også benytte anledningen til å si ifra om noe jeg liker svært dårlig: På deres oversikt over abonnementer står Mewe oppført med 0 kr på alle punkter, noe vi begge vet er langt fra sannheten. Først når man går inn på Mewes side får man vite at det er FRA 0 kroner. Jeg mener dette ikke bare er villedende markedsføring, det er arrogant og dårlig behandling av eventuelle kunder.

    Svar:

    Hei Andre!

    Er det iTalk du viser til? Der er forbruk inkludert, men ellers har vi jo flere "vanlige" abonnement? F eks Samrt Talk, gir jo frihet. Og så kan du legge til Venner hvis det lønner seg for deg. Da mener jeg du har et svært konkurransedyktig produkt.

    Ellers gjør du selvsagt helt rett i å velge aktivt, ut fra hva som passer deg best. Er det pris, og kun pris du går etter, så gjør du selvsagt rett i å vege ut fra det premisset. Vi har ingen interesse av å selge deg noe du ikke trenger - da blir du en misfornøyd kunde, og det er vel verken du eller jeg tjent med.

    Men hos oss håper jeg du finner mer - som godt tjenesteutvalg og service. Og så blir kanskje det en grunn til å velge NetCom?

    Mewe - hvis så er saken, at vi er utydelige på pris, så skal vi rette opp i det!! Men mellom Mewe-kunder koster det jo 0,- å ringe, så helt feil blir det vel ikke..?

    Hilsen Øyvind

    Besvart: 17. okt. 2008 11:07
  25. Dekning

    Spørsmål fra Lasse :

    Har Netcom bedre eller dårligere dekning enn Telenor?

    Svar:
    Hei Lasse!

    Vi har snart 99 prosent dekning der folk bor og ferdes. Så det skiller nok ikke mye nei :-) Men du vil alltid finne variasjoner - noen steder er vi bedre, andre steder konkurrenten.

    Hilsen Øyvind
    Besvart: 17. okt. 2008 11:09
  26. Fastpris og tjenester

    Spørsmål fra Daniel:

    Hei. Er generelt sett fornøyd med NetCom og syns for det meste dere leverer gode tjenester. Kunne derimot tenkt meg å sett et ordentlig fastpris abbonement, ala Talkmore eller Mobildeal Extreme, gjerne også med muligheten til å legge til fastpris databruk som en tilleggstjeneste (eller lignende). Har dere noen tanker om å lansere fastprisabbonement (forutenom iTalk abbonementene)?
    Spørsmål 2: Har iPhone 3G, og lurer på om dere skal komme med mobilsvar spesifikt til denne? (som den opprinnelig er laget for, med at mobilsvarmeldingene blir lagret på telefonen).
    Personlig syns jeg dere gjør en god jobb, og har mye bra å komme med til mobilmarkedet! Godt jobba! Men vi kan vel alle bli bedre.. :)

    Svar:
    Hei Daniel!

    Så sant som det er sagt - vi kan alle bli bedre! Og det jobber vi for, hver dag, vær du trygg!

    Fatspris - tja. At markedet går den veien er vel ingen hemmelighet. Men når eller hva NetCom gjør, må vi få lov til å komme tilbake til. På data er vi vel likevel i forkant. Connect Fritid, for eksempel, der du betaler kr 99 i måneden og har fri bruk kveld og helg.

    iPhone - du tenker på Visual? Den som venter får se :-)

    Hilsen Øyvind
    Besvart: 17. okt. 2008 11:13
  27. Hvorfor NetCom?

    Spørsmål fra Anonym:

    Hei!
    Hva godt kommer ut av at familien min på seks personer bytter fra Telenor FriFamilie, over til NetCom sitt tilbud?
    Hva kan dere tilby?

    Svar:

    Hei!

    NetCom Trådløs Familie har god plass til alle seks i familien din. Så kan dere ringe og melde gratis dere i mellom. Ellers? Vi kan tilby mange gode tjenester, god service, god dekning, gode tilbud på mobilt bredbånd og visshet om at vi jobber hver dag for at du skal oppleve NetCom som et godt sted å være kunde.

    Hilsen Øyvind

    Besvart: 17. okt. 2008 11:17
  28. Svindel av NetCom ved bruddgebyr på iPhone

    Spørsmål fra Øystein Kleveland:

    Hei!

    Hvorfor måtte kunder som fikk iPhone-fakturafeil selv ringe inn til NetCom og opplyse om dette? Hvor mange hundretusen kroner tror du at dere som selskap tjente på dette siden mange ikke oppdaget feilen eller ikke tok seg bryet med å ringe NetCom? Jeg mener at dette er overlagt svindel fra NetCom sin side og at tilliten til deres selskap har fått en kraftig knekk pga dette. Det opplagte er at dere skulle ha gått gjennom deres databaser og UOPPFORDRET ha tilbakebetalt til den enkelte kunde. Er du ikke en smule flau på egne vegne som kommunikasjonssjef over hvordan denne saken ble håndtert?

    Svar:
    Hei Øystein!

    NetCom driver ikke med svindel. Det kan du være helt trygg på.

    Kunne saken du viser til blitt håndtert bedre fra vår side? Ja. Absolutt. Kunden sin tillit til oss er alfa omega for NetCom. Og det tar vi veldig alvorlig.

    Håper du gir oss en sjanse til, slik at vi får muligheten til å vise oss fra en bedre side.

    Hilsen Øyvind
    Besvart: 17. okt. 2008 11:22
  29. Hallo

    Spørsmål fra Denniz Fjerdingby:

    Jeg er ikke sikker på om jeg egentlig har noe spørsmål.
    Men jeg vil uansett gi en tilbakemelding.
    Har hatt ymse netcom-abbonement siden 1998 og vil bare si jeg er ekstremt fornøyd med dere. (ikke store kjennskaper til andre så vet jo ikke personlig hvordan dere ligger opp mot de). Men fortset sånn!

    Har i dag Netcom Freetext og det er virkelig ett abbonement for meg.
    Håper ikke dere har noen planer om å legge dette ned! (?)

    Det jeg liker godt med netcom er at dere har mulighet for ett basisabbonement og utrolig mange gode add-ons som gjør at man kan skreddersy abbonementet slik det passer seg.

    Har dere noen tankjer om flere add-ons i framtiden? Og kan du eventuelt nevne noen?

    Svar:
    Hei Denniz!

    Tusen takk for superhyggelig tilbakemelding! Og gratulerer med 10 års jubilleum som kunde! :-) Sant motiverer oss skikkelig til å jobbe enda hardere for at du skal bli fornøyd.

    Tjenesteutvikling, add-ons som du sier, er svært viktig for NetCom. Og vi har mange planer! :-) Men jeg kan dessverre ikke røpe for mye enda - du får følge med på netcom.no :-)

    Hilsen Øyvind
    Besvart: 17. okt. 2008 11:26
  30. Dekning?

    Spørsmål fra Michael:

    Vurderer å bytte til Netcom, men dekning er det viktigste for meg.

    Ser du nevner at dere har god dekning.
    Men er det ikke slik at Telenor sitt nett har bedre?

    Svar:
    Hei Michael!

    Dekning er like viktig for oss!

    Vi har snart 99 prosnet deking der folk bor og ferdes. Og snart 80 prosent på Turbo 3G.

    Dermed skiller det marginalt mellom oss og Telenor. Men du vil alltid finne variasjoner - noen steder er de bedre, andre steder vi.

    Velger du oss, skal du være hjertelig velkommen, også skal vi jobbe for å overbevise deg om at valget er riktig!

    Hilsen Øyvind
    Besvart: 17. okt. 2008 11:30
  31. Vær så snill og kom med skikkelige tilbud.

    Spørsmål fra Roger:

    Hei.

    Jeg synes det å betale over 2000kr for en forbruksvare (les: mobiltelefon) er hinsides all fornuft. Jeg har godt kunnet tenkt meg en Iphone eller annen smarttelefon, men synes at tilbudene deres er dårlige. Hvis jeg ikke velger det dyreste abonnementet skyter prisen på mobiltelefonen i været.

    Tenk på at det finnes vettuge folk her i landet som ikke er så teknofile at de brenner av alle pengene sine på duppeditter hele tiden.

    Svar:
    Hei Roger!

    Jepp, det er mye penger. Helt enig. Utfordringen er at iPhone er en dyr telefon i utgangspunktet. Altså må vi betale mye for å kjøpe den inn, noe som gjør at prisen ut til kunden også blir høy, selv med store subsidieringer fra oss..hva med å ønske seg iPhone til jul..?

    Hilsen Øyvind
    Besvart: 17. okt. 2008 11:33
  32. Hvorfor er datapriser så enormt dyrt?

    Spørsmål fra Eldar:

    20 kr pr MB! Jeg kan ikke fatte å begripe at det skal koste noe mer enn et par øre pr MB både inn og utenlands. Hvordan kan dere forsvare dette?

    Man ser jo f.eks Connect Fritid tilbyr fri data til 99 kr pr mnd for 123 timer av ukas 168 timer, dette kan neppe utgjøre noe mer enn et par øre pr MB for veldig mange av kunder, så fult mulig er det. Og tviler på dette er noe tapsprosjekt for Netcom.

    Så hvorfor koster det da 99 kr for 123 timer fri bruk og 400 kr for fri bruk for de gjenværende 45 timene? HÅREISENDE! Bare se rundt norden og prisene de har der, hjerte mitt hva nært ved å stoppe når e så hva de betale i sverige/danmark.

    Har dere noen konkret utgift pr MB jeg laster ned, som øker i takt med mengend?

    Vist jeg laster ned 1 MB pr dag, på dagtid, 15 dager uka blir det 15 MB og det vil koste meg 300 kr. Ingen conect tjenester vil lønne seg da de koster mer enn 300 eller ikke dekker dagtid.
    Hvor mye koster det dere og tilby meg 15MB? Hvor mye av de 300 kroner er ren fortjeneste? 299,99?

    Fint om du bare innrømmer at det er for å tjene grovt med penger dersom dere ikke har noe reel utgift i forhold til prisen. Erlighet varer lengst.

    Også hvorfor koster det så GROVT mye mer enn det burde og sende SMS fra utlandet? Dette er RAN, dere tjener GROVT pr SMS!

    Også til litt skryt, jeg er en meget fornøyd Netcom kunde. Og Conect Fritid er noe av det mest geniale dere har kommet med.

    Så skal dere ha skryt for det som gjør Netcom så genialt. Istedet for å lansere et SMS abb et venne abb osv så lanserer dere tilleggstjenester istedet. Og tilbyr deres kunder både i pose og sekk. GENIALT! Dette er grunnen til at jeg fortsatt er kunde hos dere.

    Svar:

    Hei Eldar!

    Tilleggstjenester er noe NetCom satser på, og håper å skille oss ut på i positiv forstand. Så godt å høre at du er fornøyd!

    Data - vi er i alle fall konkurransedyktige..:-) Husk at NetCom har makspris på 20 kroner dagen, slik at regingen din ikke skyter i veret dersom forbruket ditt er stort en dag.

    Hva gjelder megabyte-priser, er treden at disse også peker nedover, lik prisen på tale og meldinger. Markedet i Norge er tradisjonalt flinke til å regulere seg selv, slik at utviklingen både på pris og annet kommer kunden til gode. Så det går rette veien - selv om det ofte tar tid..

    Hilsen Øyvind



    Besvart: 17. okt. 2008 11:43
  33. Nettbutikk

    Spørsmål fra MM:

    Hvorfor har dere ikke oftere tilbud på mobiltelefoner i deres nettbutikk?

    Svar:

    Hei!

    Nettbutikken er full av gode tilbud! Seriøst!

    Bare se: https://secure.netcom.shop.moobi.com/

    Besvart: 17. okt. 2008 11:45
  34. Datapriser

    Spørsmål fra Hans-Olav:

    Hvorfor har dere så mange ulike datapriser? Finnes det en enkel måte å finne ut hva det koster å bruke wap?

    Svar:

    Hei!

    Det koster 20 kroner for en Megabyte - og en wapside er omlag 100 Kilobye stor (altså ca 2 kroner wapsiden). NetCom har også makspris per dag på 20 kroner, slik at du får bedre kontroll på forbruket ditt.

    Hilsen Øyvind

    Besvart: 17. okt. 2008 11:47
  35. Ønsker mobile synkroniseringsløsninger

    Spørsmål fra Svein Danielsen:

    Har vært fornøyd NetCom kunde siden 93/94, kunne fremover ønske at NetCom forsterket satsingen i personmarkedet på mobile synkroniseringsløsninger for bla E-post mellom mobil og pc, gjerne fulgt opp meg gode Backupløsninger. I dag etterspør økende deler av personmarkedet mobile løsninger på linje med mindre bedrifter.

    Til sist håper jeg at NetCom viderefører den enestående kundeservicen vi frem til nå har fått. God service er avgjørende.

    Svar:
    Hei Svein!

    Takk for sist :-)

    Dette er et viktig område, ettersom e-post på mobilen blir stadig mer aktuelt. Synkroniseringslønsinger og back up er en naturlig del av utviklingen, og dermed et naturlig fokus i NetComs videre tjenestesatsning.

    Takk for at du velger å være kunde hos oss - vi skal jobbe for at du fortsetter å være en fornøyd kunde!

    Hilsen Øyvind
    Besvart: 17. okt. 2008 11:50
  36. Fast pris datatrafikk

    Spørsmål fra Simon Ownestad:

    Vurderer netcom å lansere et abbonement med fastpris på fri datatrafikk?

    Svar:
    Hei Simon!

    Det har vi - Connect Premium: https://netcom.no/abonnement/mobiltbredband.html

    Det var dessverre det siste jeg rakk. Tusen takk til alle som sendte inn spørsmål!! Og god helg!

    Beste hilsen Øyvind
    Besvart: 17. okt. 2008 11:55

Norges beste mobilabonnement

Juni 2017

Kåret av Tek-redaksjonen

Jeg bruker lite data:

Ice Mobil 1 GB


Jeg bruker middels mye data:

Telio Go 5 GB


Jeg bruker mye data:

Komplett Maxiflex 12 GB


Jeg er superbruker:

Komplett Megaflex 30 GB


Finn billigste abonnement i vår mobilkalkulator

Forsiden akkurat nå

Til toppen