- Ventelo lyver

- Overhodet ikke sant

Siri Wormdahl avviser anklagene fra Ventelo (Foto: Nutel)
Siri Wormdahl avviser anklagene fra Ventelo (Foto: Nutel)

I går fikk sjokkerte Nutel-kunder en tekstmelding fra Ventelo der selskapet sier Nutel er konkurs og at kundens abonnement vil bli stengt 17. desember.

Ifølge tekstmeldingen fra Ventelo og selskapets kundeservice har ikke Nutel betalt Ventelo for leie av nett, er begjært konkurs, og selskapet anbefaler nå Nutels kunder å bytte til Ventelo.

Siri Wormdahl i Nutel KilBill avviser situasjonen slik Ventelo beskriver den.

- Påstandene fra Ventelo om at vi er konkurs er overhodet ikke sanne.

Amobil ringte til Ventelos kundeservice og fikk oppgitt at nettopp Nutel var begjært konkurs og at beste løsning var å bytte til Ventelo.

Wormdahl mener Ventelo bruker slett forretningsetikk i måten de har opptrådt overfor kundene i selskapet.

- Vi er forundret og meget skuffet over forretningsetikken oppi dette. Ventelo ber våre kunder om å ringe deres kundeservice der de får høre at vi er konkurs og at de bør flytte over til Ventelo. Dette er overhodet ikke sant og er en utnyttelse av oss som avtalepartner.

Ledd i salg av Ventelo

Etter det Amobil og flere andre medier kjenner til har Ventelo i lengre tid forsøkt å finne en investor til å kjøpe selskapet. I Danmark er selskapet allerede solgt, mens den norske divisjonen offisielt ennå ikke har funnet noen kjøpere. Wormdahl bekrefter salgsønsket til Ventelo og indikerer samtidig at Nutel er blitt kasteball for å bedre Ventelos posisjon før et salg.

- Det er jo rimelig logisk at en kundestrøm fra oss til Ventelo vil forringe våre muligheter, mens de øker deres ved å få flere kunder inn i deres system.

Hun sier også at det i lengre tid har vært uklarheter i forhold til Ventelo.

- Vi har stilt dem konkrete spørsmål om hva Ventelo akter å gjøre, uten å ha fått tilbakemelding. Eksempel på dette er at vi senest fredag hadde klar en avtale om salg av portefølje med en operatør. Så får vi vite mandag at forhandlingene er brutt og at kundene våre vil bli varslet.

Beklager til kundene

Wormdahl ønsker ikke å gå inn på hvilken operatør selskapet forhandlet med eller hvilke juridiske skritt operatøren nå eventuelt vil vurdere mot Ventelo som følge av gårsdagens hendelser. Men hun forstår at kaoset blir oppfattet negativt av kundene.

- Ja, absolutt. Jeg håper bare at brukerne er så opplyste at de ikke biter på Ventelos forsøk på å skaffe seg kunder, men dobbeltsjekker informasjonen her. Vi vil fortsette med flere paralelle prosesser nå, som salg av kundeportefølje og videre forhandlinger med investorer for å finne best løsning for kundene våre.

Det har ikke lykkes Amobil å få en kommentar fra ledelsen i Ventelo. Vi vil følge saken videre og komme tilbake så snart det foreligger mer informasjon.

(Kilder: Nutel, Dagens Næringsliv, Dagens IT, Fædrelandsvennen)

Norges beste mobilabonnement

Mai 2017

Kåret av Tek-redaksjonen

Jeg bruker lite data:

Ice Mobil 1 GB


Jeg bruker middels mye data:

Chili Medium 5 GB


Jeg bruker mye data:

Chili Large 10 GB


Jeg er superbruker:

Chili X-Large 30 GB


Finn billigste abonnement i vår mobilkalkulator

Forsiden akkurat nå

Til toppen