Trykkskjermer: Fremtidens telefon eller nisjeprodukt? (Foto: Alexandra Draghici)

– Trykkskjermer er for spesielt interesserte

Med lanseringen av Nokia 5800 Xpressmusic har samtlige av de store mobilprodusentene lansert en telefon med trykkskjerm. Trenden som ble spådd for ett år siden av blant andre Isuppli viser seg å være reell, at trykkskjermstelefoner er på full vei til å bli et nytt, markant alternativ til den tradisjonelle telefonen med tastatur.

Nærmere 50 telefoner tilgjengelig eller på vei

En rask gjennomgang av prisguiden viser at det finnes 32 telefoner med trykkskjerm til salgs i skrivende stund, og rett i underkant av 10 nye er på vei uten at disse har fått pris enda. Et større antall telefoner med trykkskjerm er blitt lansert det siste året, hvorav noen av de mest kjente er Iphone 3G, Sony Ericsson X1, Samsung Omnia, LG KC910, HTC Touch Diamond og ikke minst Nokia 5800 Xpressmusic.

Men er dette kun en forbigående bølge, eller vil trenden vedvare? Og hvor mye vil trykkskjermstrenden påvirke markedet? Vi spurte en av Skandinavias mest kjente teleanalytikere, John Strand i Strand Consulting om dette.

– Nisjeprodukt

John Strand (Foto: Strand Consulting)
John Strand (Foto: Strand Consulting)

– Apple har utvilsomt satt i gang en bølge, som nå vil styrkes med Nokias inntreden med 5800, sier John Strand til Amobil.

Strand har tidligere sagt at telefoner med trykkskjermstelefoner kun er nisjeprodukt, og står fortsatt ved det.

– Trykkskjermstelefoner vil alltid være et nisjeprodukt, og mer en designvariant enn en ny teknologi. Grunnen til at vi ser så mange trykkskjermstelefoner på markedet nå er fordi alle mobilprodusentene vil konkurrere.

– Som vanlig så skiller Norden seg ut, og det er jo fordi vi er mer motefokusert i vårt mobilvalg. Derfor vil nisjepreget være mindre her. Men sett i forhold til volum, vil telefoner med klassisk- og kamskjelldesign fortsatt dominere.

Strand påpeker at Apple i juli måned solgte kun 5000 Iphone 3G i Danmark. Det gjorde telefonen til den 17. mest solgte i landet. Til sammenligning solgte Nokia hele 26 000 Nokia 5310 måneden før, noe som gir en pekepinn på forskjellene.

– Prismessig er det en folkevogn.

Nokias nye trykkskjermstelefon gir imidlertid vesentlig mer for pengene konkurrerende telefoner, mener Strand, og han tror dette kan gi større salg. Allikevel tror han ikke at trykkskjermstelefonen vil erstatte dagens vanlige utforming med tastatur og skjerm, rett og slett fordi det er for tungvint.

– Kunder som sender mange tekstmeldinger hver måned vil merke enorm forskjell. En trykkskjermstelefon er ikke ideell til å skrive meldinger med. Det tror jeg mange kunder ikke er klar over, og som vil være misfornøyd med et kjøp.

Strand tror derfor lanseringsbølgen av telefoner med trykkskjerm vil avta i tiden som kommer.

Flere satser alt på trykkskjerm

Får Strand rett, vil det bety problemer for LGs ambisjoner om å bli store. Selskapet varslet under årets MWC-messe i Barcelona at selskapet fremover vil satse stort på trykkskjermer i sin telefonportefølje, noe selskapet også har gjort på sine dyrere telefoner. Dersom dette kun appellerer til nisjemarkeder, vil ikke det gi LG de nødvendige markedsandelene selskapet trenger for å vokse.

I tillegg har mange av de nyskapende menysatsningene den siste tiden, som Android og Openmoko basert seg totalt på trykkskjermsløsninger. Dersom Strand skulle få rett i sine antagelser vil det bety at blant annet Android er, om ikke feilslått, ihvertfall en satsning som er uaktuelt for det store flertallet.

Kommentarer (109)

Norges beste mobilabonnement

Mars 2017

Kåret av Tek-redaksjonen

Jeg bruker lite data:

Komplett MiniFlex 1GB


Jeg bruker middels mye data:

Telio FriBruk 5GB+EU


Jeg bruker mye data:

Komplett MaxiFlex 10GB


Jeg er superbruker:

Komplett MegaFlex 30GB


Finn billigste abonnement i vår mobilkalkulator

Forsiden akkurat nå

Til toppen