Tilliten fra brukerne er tynnslitt, skal man tro tilbakemeldinger i forumet. (Bilde: Istockphoto)

– Tilliten til MTU er rasert

Dette er hendelsesforløpet:

3. mars: MTU lanserer sine nye abonnement men bruker i første omgang Telenor sitt nett.

28. mars: MTU åpner de første delene av mobilnettet sitt. Kundene opplever masse problemer og det opprettes en egen problemtråd for MTU i forumet til Amobil.

3. april: MTU legger seg flat og ber kundene stryke regningen for mars.

Idag: Mange kunder har fortsatt ikke blitt overført til MTU og klagene fortsetter å hagle inn. Men operatøren mener selv at de fleste problemene er ryddet av veien.

Dette er hendelsesforløpet:

3. mars: MTU lanserer sine nye abonnement men bruker i første omgang Telenor sitt nett.

28. mars: MTU åpner de første delene av mobilnettet sitt. Kundene opplever masse problemer og det opprettes en egen problemtråd for MTU i forumet til Amobil.

3. april: MTU legger seg flat og ber kundene stryke regningen for mars.

Idag: Mange kunder har fortsatt ikke blitt overført til MTU og klagene fortsetter å hagle inn. Men operatøren mener selv at de fleste problemene er ryddet av veien.

Nesten to måneder etter at MTU åpnet mobilnettet sitt, sliter fortsatt kundene med store nettverksproblemer. Mars ble et teknisk mareritt for den nye operatøren, og endte med at operatøren strøk regningen for alle kunder. Problemene har fortsatt inn i april. Nå lover ledelsen bedre tider.

Fortsatt ikke overført

Mobilnettet til MTU åpnet offisielt den 3. mars, og et eget nett som sikret lave ringepriser gjorde at mange lot seg lokke til å skifte til den nye operatøren. En av dem var Christian Skeie som gikk over til MTU i mars i håp om å få en lavere mobilregning. Men han har enda ikke kunnet bruke det nye abonnementet sitt.

– Jeg bestilte overføring av nummeret mitt i begynnelsen av mars. Nå har jeg fått ny dato for overføring 9. mai. Det er den sjette datoen, og det holder ikke, raser Skeie.

I tillegg har Skeie fått tilsendt to forskjellige SIM-kort. Hver gang har operatøren ifølge Skeie beklaget seg og beklaget "glippen". Men Skeie står fortsatt uten et fungerende mobilabonnement.

– Tilliten er rasert

– Det er rett og slett total mangel på kundeservice. Det går uker til du får svar på e-post. Tilliten min til MTU er rasert, sier Skeie.

Siden lanseringen i mars har et stort antall kunder opplevd problemer. Diskusjonen i Amobils diskusjonsforum har gått hett for seg, og blant problemene det meldes om er mye nedetid, ikke-fungerende MMS og datanedlasting, problemer med å ringe ut og inn, at det ikke er mulig å motta SMS, SIM-kort som ikke fungerer og rot i bestillingssystemet til operatøren.

– MTU: Problemene er løst

Jo Leirheim, daglig leder i MTU, kjenner seg igjen i beskrivelsen, men sier problemene nå i all hovedsak skal være over.

– Vi er ferdig med de tingene som er utestående problemer. Litt problemer med SMS med Ventelo og TDC. Men nå løser vi det ganske snart ved at våre kunder skal kunne sende SMS til også disse operatørene, sier han til Amobil.

Jo. E.L. Leirheim (Foto: Privat)
Jo. E.L. Leirheim (Foto: Privat)

Enkelte opplevelser mener han kunden må ha forståelse for, som at det tar tid å bytte mellom MTUs eget og Telenors nett. Han mener og at flertallet er fornøyd med tilbudet.

– Det er generelle problemer med roaming. Noen ganger kan det ta 15 til 20 sekunder å bytte, og dette kommer man ikke unna. På linje med Network Norway, som også er en fersk operatør, tilbyr vi gunstige priser mot litt andre brukeropplevelser. Hos oss må kunden kanskje leve med at man får et produkt som er litt annerledes. Men det skal bli bedre, lover Lerheim.

– Men jeg forstår også at tålmodigheten er slutt for enkelte, og det er synd, legger han til.

Kundene er lei

Christan Skeie sin tålmodighet er snart nettopp det.

– Kundeservice sier at nettet deres i Bergen er åpent. Det har ikke jeg sett noe til, og jeg står fortsatt uten et fungerende abonnement.

Han mener også at MTU ikke kan unnskylde seg med at det er enkeltstående tilfeller.

– Broren min har også bestilt MTU-abonnement, og har opplevd akkurat det samme. Han skulle portert i dag, men jeg har ikke hørt noe fra han.

På diskusjonsforumet vårt kan du lese om noen av de erfaringene kunder har hatt med MTU så langt >>

(Kilde: MTU, Diskusjon.no)

Kommentarer (11)

Norges beste mobilabonnement

Mars 2017

Kåret av Tek-redaksjonen

Jeg bruker lite data:

Komplett MiniFlex 1GB


Jeg bruker middels mye data:

Telio FriBruk 5GB+EU


Jeg bruker mye data:

Komplett MaxiFlex 10GB


Jeg er superbruker:

Komplett MegaFlex 30GB


Finn billigste abonnement i vår mobilkalkulator

Forsiden akkurat nå

Til toppen