- Telepriser er villedende

Du har kanskje fått med deg Tele2s seneste reklamestunt, der de frir til Telenor FriHet-kunder med lovnad om at de vil spare tusener på å bytte til Tele2 Sheriff eller Tele2 Flex Large?(Annonsen vises også jevnlig i toppbanneret på Mobilen.no). Tele2 baserer seg på tall fra Post- og teletilsynets offisielle prissammenligningstjeneste Telepriser, og kritikken fra Telenor går på at det her er snakk om teoretiske ringemønstre og at priskalkulatoren ikke tar hensyn til for eksempel fri familie og andre tilleggstjenester som gjør bruken rimeligere.
Det bryr Tele2 seg fint lite om, mens Post- og teletilsynet til en viss grad tar selvkritikk, samtidig som de fastholder at Telepriser er en svært nyttig tjeneste for forbrukerne.
Villeder kundene
Telenor hevder at ringemønstrene som presenteres for lavt, middels- og høyt forbruk i Telepriser overhodet ikke representerer deres kunders ringemønstre, og at små variabler kan gjøre store utslag på resultatet. Derfor mener Norges største operatør at Tele2s grunnlag for å si at kundene vil spare tusener på å bytte over til dem er syltynt.
- Telenor har over 2 millioner privatkunder på mobil i Norge. Ingen av disse ringer akkurat 402 minutter fordelt på 164 samtaler, sender 289 SMS og 6 MMS, bruker 8 MB data via mobilen og ringer 18 samtaler á 1 minutt til MobilSvar. Og det er bare med nøyaktig dette ringemønsteret at Tele2s prissammenligning kan forsvares. Hvis kunden bruker mer eller bruker mindre av faktorene nevnt her, blir differansen en annen. Og den blir som oftest lavere, sier informasjonssjef Anders Krokan i Telenor til Mobilen.no.
- For en veldig stor andel av våre kunder, som har Fri Familie eller har kjøpt en billig telefon, er telepriser.no mer villedende enn veiledende. Dette har vi sagt klart fra om til Post- og teletilsynet, legger han til.

(Artikkelen fortsettes.)
 
Garantist for lave priser
Administrerende direktør Haakon Dyrnes i Tele2 tar imidlertid kritikken fra Telenor med stoisk ro. Han viser til direktør Willy Jensen i Post- og teletilsynet som i forrige uke uttalte at en familie kunne spare nok til en ekstra ferietur i året ved å bytte til en rimeligere operatør. Og Dyrnes presiserer at Tele2 skal være en garantist for lave abonnementspriser, og synes det er rett og rimelig å opplyse forbrukerne om slike besparelser.
- Vi forstår at Telenor reagerer på reklamen, siden den klart og tydelig illustrerer at kundene sparer penger ved å bytte til Tele2, uten at det skal gå utover kundeopplevelsen. Det er selvsagt i Telenors interesse å inkludere flere elementer i en prissammenligning for å forvirre forbrukerne, sier Dyrnes til Mobilen.no.
- Tele2 konkurrerer på pris, men også på alle andre parametere som er viktig for kundene. Vi har blant annet høy fokus på å tilby god kundeservice, noe vi vet er viktig for kundene, og i EPSIs siste undersøkelse var Tele2 den mobilaktøren som økte mest i kundetilfredshet. Tele2s resultater på kundetilfredshet var også langt bedre enn Telenors, legger han til.
PT: - Forskjellene er ekstreme
I forrige uke gikk altså Post- og teletilsynet (PT) ut og anbefalte alle mobilbrukere som var opptatt av pris å sjekke Telepriser og bytte til en mindre og billigere operatør. Vi reagerte imidlertid på at de to abonnementene som var sammenlignet i priseksempelet for middels forbruk var ”gratisabonnementet” Ludo Terningkast 6 og ”iPhone-abonnementet” NetCom iTalk Large – to helt forskjellige og totalt usammenlignbare abonnement. Vi konfronterte direktør Willy Jensen i PT med dette, og spurte om anbefalingen var gjort på riktig grunnlag.
- Forskjellene er ekstreme, og vi kan lett konstruere andre priseksempler som viser hvor store forskjellene kan være, så jeg står for det. Det jeg ikke forstår er at norske forbrukere ikke er mer prisbevisste. Det samme sier bankene, så dette er et sosiologisk fenomen, sier Jensen til Mobilen.no.
Han sier videre at de har lagt merke til at enkelte operatører bruker Telepriser til sin fordel og at de skreddersyr abonnementer for å havne høyt på resultatlistene. Han innrømmer at dette er et dilemma for PT.
- At de lager abonnementer etter Telepriser er vi ikke så begeistret for. Det har blitt sånn. Men hvorfor gjør ikke Telenor det samme, hvis dette er så fælt? Men de har et godt poeng. Det er et dilemma for oss, og vi tar selvkritikk på dette området. Grunnen til at vi har Telepriser er jo at markedet er så uoversiktlig – hvorfor har de så mange forskjellige prisplaner? spør PT-direktøren.

(Artikkelen fortsettes.)
 
Forbrukerombudet på banen?
Telenor er selvsagt lite begeistret over kampanjen som Tele2 nå har satt i gang, men de anmoder ikke Tele2 om å fjerne reklamen på eget initiativ. Idar Vollvik i Ludo Mobil gikk derimot hardt ut i fjor da Tele2 leide annonseplass på domenet ”www.ludo.no”, et nettsted som ikke hadde noe å gjøre med Vollviks mobilselskap ved samme navn. Da fjernet Tele2 frivillig annonsen, og hevdet at annonsen hadde skapt noen misforståelser. Informasjonssjef Krokan tror likevel at Forbrukerombudet muligens vil se nærmere på Tele2s seneste reklamekampanje.
- Det hviler en slags desperasjon over Tele2s kampanje - det er som om de forteller kundene at de skal konkurrere på pris og pris alene. Mobilen er blitt så viktig for folk at de fleste ser igjennom prisargument alene. Tele2 må selv vurdere om de synes det er hensiktsmessig å annonsere på denne måten. Vi mener det er å villede kundene, og blir langt fra forundret om Forbrukerombudet er interessert i å se på kampanjen, sier Krokan.
- Tele2s kampanje er helt i tråd med Forbrukerombudets retningslinjer for prissammenligninger, og Telenor er på villspor når de påstår at vi villeder kundene. Tele2 veileder kundene og setter fokus på hvor store beløp det faktisk er å spare på å bytte mobiloperatør, svarer Dyrnes i Tele2.
Tele2 har unektelig et meget godt utvalg av abonnementer, samt en rekke gode tilleggstjenester. Er det da nødvendig å ”rakke ned” på konkurrentenes abonnementer for å lokke til seg nye kunder?

 - Vi rakker ikke ned på Telenor, men vi ønsker å tydeliggjøre for Telenor-kundene at det er mye penger å spare på å bytte, svarer Dyrnes, og viser til Willy Jensens kommentarer fra forrige uke om at man kan spare store summer på å bytte mobilselskap.

Artikkelen fortsettes på neste side.

Kommentarer (0)

Norges beste mobilabonnement

Januar 2017

Kåret av Tek-redaksjonen

Jeg bruker lite data:

ICE Mobil 1GB


Jeg bruker middels mye data:

Hello 5GB


Jeg bruker mye data:

Hello 10 GB


Jeg er superbruker:

Komplett MegaFlex 30GB


Finn billigste abonnement i vår mobilkalkulator

Forsiden akkurat nå

Til toppen