Steve Jobs presenter Iphone på Macworld 2007

– Steve Jobs er et ondt geni

Apple er kjent for en rekke produkter som har solgt blitt populære i overlegen grad i forhold til konkurrentene. For eksempel er Ipod den desidert vanligste musikkspilleren på gata, og Iphone selger også som varmt hvetebrød. Ingen av produktene er teknisk nyskapende, men selger likevel som varmt hvetebrød.

Det er ingen tvil om at selskapet, med Steve Jobs i spissen, gjør ett eller annet veldig riktig. Skal vi tro Njål Berge, trendforsker i analyseselskapet Opinion, er det enkelhet som er stikkordet.

Njål Berge i Opinion mener internett er fremtiden, også for mobiler. (Foto: Einar Eriksen)
Njål Berge i Opinion mener internett er fremtiden, også for mobiler. (Foto: Einar Eriksen)

– Et ondt geni

Steve Jobs er et geni, ifølge trendforskeren. Et grådig og ondt geni, sådan.

– Steve Jobs er jo en forferdelig fyr, som kommer bakveien og tar markedet foran nesen på alle konkurrentene! Men han er kravstor, og Apple fungerer derfor som en modell for hvordan man lager de mest fantastiske produktene. Det sies at han selv sjekker alle produktene nøye før de sleppes igjennom, sier Berge til Amobil.

Se også Wireds sak: "How Apple Got Everything Right By Doing Everything Wrong".

Selv har Berge en Iphone og en Mac med seg mens han holder foredrag om trender i mobilmarkedet.

Enkelhet

Nå har Apple, som det første selskapet noensinne, gjort det enkelt å bruke internett på mobilen, mener Berge. Det er hit markedet er å vei, ifølge trendforskeren. Folk vil bruke internett på mobilen i større og større grad, og kanskje også ringe med IP-telefoni.

Deler av Iphones suksess forklarer Berge med at ingen annen mobiltelefon omfavner internett på den samme måten.

– Iphone gjør det enkelt å bruke internett. Det er brukergrensesnittet som er enkelt, og folk er villige til å betale for enkelhet, sier Berge.

I dag bruker de fleste PC, og er godt vante med det. Folk bruker internett aktivt. Ifølge Berge vil atferden i større grad flyttes over til mobilen.

– Mobilen er et verktøy man har med seg til enhver tid, og jeg ser ingen grunn til at man ikke skal kunne bruke den for å lettere få tilgang til internett. Så lenge jeg har tilgang til Wi-fi, er det ingen grunn til å gå til PC-en når telefonen er lett tilgjengelig i lomma.

August Baumann mener alt handler om timing. (Foto: Simen J. Willgohs)
August Baumann mener alt handler om timing. (Foto: Simen J. Willgohs)

Slik har også trenden vært i det siste. August Baumann, administrerende direktør i Netcom, understreker at bruk av datatrafikk har skutt i taket den siste tiden. Baumann medgir at de bommet totalt da de prøvde å estimere bruken av datatrafikk.

– Vi hadde aldri forventet en lignende graf, sier Baumann. Og trenden ser ut til å fortsette.

Også Telenor medgir at utviklingen har vært stor, men Telenor sier imidlertid at utviklingen så langt har vært akkurat slik de har forventet.

– Operatørene må satse på hastighet

Dersom Berge har rett, og mer mobilbruk går over til internett og datatrafikk, har operatørene en stor utfordring i møte. Berge mener operatørene må legge om strategien totalt.

– Det eneste, og da mener jeg det eneste, operatørene kan konkurrere på er hastighet på datatrafikk, for det er det som vil spille en stor rolle i fremtiden. Det som holder igjen er at internett går tregt og at det er vanskelig å bruke på de fleste mobiler, mener Berge.

De tre tingene folk bryr seg om, er nemlig ifølge Berge enkelhet, hastighet og sikkerhet. – Og selv nå når hastigheten og brukervennligheten er dårlig, bruker folk internett på mobilen, påpeker Berge.

Berge har ingen tro på at operatørene kan tjene penger på tjenester. Han mener operatørene må stå for infrastrukturen og få opp hastigheten.

Innholdsansvarlig i Netcom, Marius Halle, mener likevel de kan tilby tjenester som er enkle. – Folk er villige til å betale for enkelhet, og her har vi en mulighet til å tilrettelegge innholdet, sier Halle.

Telenor er enige i at hastighetene bare går én vei, og nå diskuterer selskapet om de skal fortsette å bygge ut med 3,6 Mbps hastighet til flere steder, eller om de skal satse på å øke hastighetene til 7,2 Mbps som allerede 3G-kortene Telenor leverer er klare for.

Bjørn Amundsen i Telenor mener tjenestene må til for å betale for hastighetsutbyggingen. (Foto: Telenor)
Bjørn Amundsen i Telenor mener tjenestene må til for å betale for hastighetsutbyggingen. (Foto: Telenor)

Men tjenestene trengs likevel, mener Telenor.

– Ønsket om høyere hastighet er stort, men ønsket om å betale for det er ikke like stort. Vi trenger tjenestene for å forsvare utbygging av hastigheter, og det er ikke mulig å få dette til uten, sier Bjørn Amundsen, dekningsdirektør i Telenor.

– Det handler om timing

Baumann er enig i at mer vil spille på datatrafikk og hastighet, men forklarer at det nå handler om timing.

– Det blir vanskeligere å manøvrere i dette markedet, og det er snakk om timing, timing, timing, sier Baumann.

Berge mener utviklingen til mer datatrafikk skjer uansett, og operatørene kan velge å omfavne eller motarbeide den. I dag snakker operatørene om hva som skal skje, og analyserer markedet. Mens noen snakker om hva som kan skje, kan andre komme bakveien og forandre alt, sier Berge.

Norges beste mobilabonnement

Juni 2017

Kåret av Tek-redaksjonen

Jeg bruker lite data:

Ice Mobil 1 GB


Jeg bruker middels mye data:

Telio Go 5 GB


Jeg bruker mye data:

Komplett Maxiflex 12 GB


Jeg er superbruker:

Komplett Megaflex 30 GB


Finn billigste abonnement i vår mobilkalkulator

Forsiden akkurat nå

Til toppen