- Ser seg blinde på mobiltilbud

Alternativ tekst mangler

En fersk undersøkelse utført av TNS Gallup viser at omtrent 35 prosent av Norges mobilbrukere har abonnement med bindingstid.

Argumentet for å registrere et abonnement med bindingstid er som regel at du får det sammen med en mobiltelefon som ofte er kraftig subsidiert.

Tallene fra TNS Gallup viser at 35 prosent av norske mobilbrukere har abonnement med bindingstid i dag, skriver Forbruker.no. Teleanalytiker Tore Aarønæs tror at mange av disse abonnentene betaler en høyere mobilregning enn nødvendig, fordi de har benyttet seg av énkronestilbud. Han antar at mange av disse er ungdom som ikke leser den lille skriften i abonnementsavtalene godt nok.

- Ser seg blinde
- Mange mobilbrukere, og spesielt de unge, ser seg blinde på «gode tilbud» a la mobiltelefon til én krone. De setter seg ikke godt nok inn i hva tilbudet innebærer, og binder seg derfor til 12 måneder med et altfor dyrt abonnement. Et abonnement som ofte koster betydelig mer enn de rimeligste abonnementsvilkårene, sier han til Forbruker.no.

Aarønæs peker på at det er de store og ressurssterke operatørene som tilbyr slike subsidierte mobiltelefoner med bundet abonnement.

- Dermed binder de opp kundene slik at de mindre og rimeligere aktørene ikke har lommebok til å ta opp konkurransen. Hovedparten av de mobiltelefonene som omsettes hvert år er trolig omsatt i forbindelse med inngåelse av nytt eller fornyet abonnement, sier Aarønæs.

Som vanlig kan du finne ut hvilket mobilabonnement som passer best for deg på nettstedet Telepriser.no.

(Kilder: Forbruker.no)

Norges beste mobilabonnement

Mars 2017

Kåret av Tek-redaksjonen

Jeg bruker lite data:

Komplett MiniFlex 1GB


Jeg bruker middels mye data:

Telio FriBruk 5GB+EU


Jeg bruker mye data:

Komplett MaxiFlex 10GB


Jeg er superbruker:

Komplett MegaFlex 30GB


Finn billigste abonnement i vår mobilkalkulator

Forsiden akkurat nå

Til toppen