– Reklame kommer

Amerikanerne kan snart se frem til reklame på mobiltelefonen. Mens vi vanligvis får servert reklamefilmer på 30 sekunder på TV, skal mobilreklamen være kort og tilpasset mobilskjermen. De fleste av oss har neppe tid eller tålmodighet nok til å se igjennom en lang reklame på mobilen, så snuttene skal bare vare noen få sekunder.

Annonsørene ønsker seg nye markedsføringskanaler, og ser nå på mobilen som den perfekte reklameplassen i fremtiden. Annonseringen skal være "nær og personlig", og levere video, lyd, reklamebokser og tekst rett til mobilskjermen din. De er spesielt interessert i mulighetene som ligger i mobiltelefoner utstyrt med GPS eller andre posisjoneringssystemer, slik at reklame kan sendes ut på bakgrunn av hvor du befinner deg. Dermed kan du for eksempel oppleve å motta tilbud fra nærmeste platebutikk på mobiltelefonen.

– Mobiltelefonbasert markedsføring kan være gullfuglen vi har lett etter i reklamebransjen i lang tid, sier Laura Marriott, leder for Mobile Marketing Association (MMA) til New York Times. MMA er en gruppe med medlemmer fra mobiloperatører, reklamebyråer, teknologifirmaer og annonsører.

– Reklame over alt
Forbrukerrettighetsgrupper uttrykker bekymring for mobilreklame. De argumenterer med at det snart ikke finnes reklamefrie steder i folks hverdag. – Dette er reklame som er i ferd med å krype inn i hver krok av livene våre, sier Gary Ruskin, lederen for Commercial Alert, en forbrukerrettighetsgruppe, til New York Times. – Dette er reklame som treffer deg rett i ansiktet, sier han.

Amerikansk lov sier at operatørene ikke har lov til å formidle informasjon om hvor abonnentene befinner seg. Det er heller ikke lov å selge informasjon om abonnentenes telefonnumre videre til for eksempel telefonsalgfirmaer. Dermed er mobilreklame i praksis fortsatt umulig å gjennomføre i stor stil i USA. Måten operatørene vil omgå dette på er å gi abonnentene lavere månedsavgift mot at de sier ja til å motta reklame.

Det ventes imidlertid at det vil komme løsninger på mobilreklame innen kort tid, og at folk bør forvente å motta reklame på mobiltelefonen i løpet av året. Ikke bare via SMS, men også ved at de mottar bilder og video. I mars skal operatørene Verizon Wireless og Sprint Nextel gjennomføre undersøkelser for å kartlegge hvordan forbrukere reagerer på korte reklamesnutter på telefonen. For å holde seg på godfot med abonnentene har imidlertid operatørene sagt at de ikke vil gjøre dette i stor skala.

Flere klikk
En av grunnene til at mobilreklame er såpass interessant for annonsørene er at det er mer sannsynlig at folk vil kjøpe et produkt via telefonen. Det er en høyere såkalt klikkrate på mobilreklame enn det er på internettreklame. På internett trykker i snitt bare en prosent av alle brukerne på en reklame, mens på mobilens WAP-leser trykker rundt fire prosent av brukeren på reklamene.

Dette skal i følge en reklameekspert New York Times snakket med ha med at reklame via mobilens WAP-leser er mye mer målrettet enn vanlig internettreklame. Her kan nemlig annonsørene skille ut mottakerne ut i fra når på døgnet du er innom en side, og hva slags mobiltelefon du har.

Ujjal Kohli, lederen for Rythm NewMedia, som spesialiserer seg på videoreklameteknologi, sier at han håper mobilreklame ved å være mye mer intim og personlig, vil løse noen av problemene annonsører har med tradisjonell TV-reklame. Uansett hvor stor skjerm du ser på, vil du ignorere mesteparten av reklamen.

– Den lille skjermen kan være løsningen, sier Kohli.

(Kilde: New York Times)

Norges beste mobilabonnement

August 2017

Kåret av Tek-redaksjonen

Jeg bruker lite data:

Komplett MiniFlex 1 GB


Jeg bruker middels mye data:

Chili Medium 5 GB


Jeg bruker mye data:

Komplett Maxiflex 12 GB


Jeg er superbruker:

Komplett Megaflex 30 GB


Finn billigste abonnement i vår mobilkalkulator

Forsiden akkurat nå

Til toppen