– Regjeringen svikter forbrukerne

En undersøkelse fra Statens institutt for forbruksforskning avslørte nylig at 92 prosent av befolkningen er negative til telefonsalg. Og 84 prosent av de 1,5 millioner nordmenn som har reservert seg mot å bli kontaktet av telefonselgere, blir likevel oppringt.

– Vi foretar nå kraftige innskjerpinger for å gi folk bedre beskyttelse mot telefonselgere, sier barne- og likestillingsminister Karita Bekkemellem (Ap) til TV 2.

Helgeforbud og salgsbekreftelse

Tiltakene regjeringen ønsker å innføre er totalforbud mot telefonsalg i helgene, en effektivisering av reservasjonsregisteret og at selgerne i etterkant av en telefonsamtale må innhente bekreftelse fra kunden før salget kan anses som gjennomført.

Forbrukerombudet mottar tusenvis av klager på telefonselgere årlig. Der er man misfornøyd med tiltakene regjeringen setter sin lit til.

– Regjeringens forslag til regulering av telefonsalg svikter forbrukerne. Hovedproblemet er at folk opplever ubehagelige telefonsamtaler, lures inn i avtaler de ikke ønsker å inngå og får inkassovarsler for varer de aldri har bestilt, sier forbrukerombud Bjørn Erik Thon.

Symbolpolitikk

Forslaget om forbud mot telefonsalg i helgene beskriver han som ren symbolpolitikk.

– Telefonsalg i helgene har aldri vært det store problemet og forslaget har ingen praktisk betydning, sier Thon.

– Alt tyder på at det eneste som hjelper er et forbud mot telefonsalg, fastslår Thon.

Norges beste mobilabonnement

August 2017

Kåret av Tek-redaksjonen

Jeg bruker lite data:

Komplett MiniFlex 1 GB


Jeg bruker middels mye data:

Chili Medium 5 GB


Jeg bruker mye data:

Komplett Maxiflex 12 GB


Jeg er superbruker:

Komplett Megaflex 30 GB


Finn billigste abonnement i vår mobilkalkulator

Forsiden akkurat nå

Til toppen