- Prisjuks og brudd på norsk lov

Lycamobile hisser på seg mobilbransjen igjen. Det har knapt gått et år siden PT-direktør Willy Jensen stemplet Barablu som det mest useriøse mobilselskapet vi har hatt i Norge. Og selskapet Barablu solgte sine kontantkort under navnet Lycamobile.
Nå har Lycamobile på ny entret det norske markedet, og allerede hagler anklagene fra andre aktører.
Klaget inn til Forbrukerombudet
Den gjenoppståtte operatøren har satt opp mange stands i hovedstaden og lokker til seg nye kunder med gratisminutter inkludert i startpakkene på kontantkortene. Lycamobile tilbyr gode betingelser på samtaler til fjerne strøk, et nisjemarked der operatøren Lebara har nytt stor suksess de siste årene. Nå beskylder nettopp denne aktøren Lycamobile for å bruke ufine metoder, og har klaget dem inn til Forbrukerombudet.
- Vi har mottatt en klage fra Lebara på markedsføringen til Lycamobile, og vi har også selv sett markedsføringstiltak på boards og på den norske siden til Lycamobile. Etter vår vurdering er Lycamobiles prisinformasjon i markedsføringen uklar og ufullstendig – det er både vanskelig å forstå hva det vil koste forbrukeren å benytte kontantkortet, og det er uklart hva slags fordeler forbrukeren vil få ved å opprette et kontantkort hos Lycamobile, forteller Charlotte Tvedt, juridisk rådgiver i Forbrukerombudet, til Mobilen.no.
Hun sier videre at Forbrukerombudet har sendt Lycamobile et brev der de ber om at selskapet endrer eller avslutter markedsføringstiltakene på boards og på deres norske nettside.

HAR DU ERFARING MED LYCAMOBILE? DISKUTER I FORUMET!
- Bryter loven
Network Norway (NwN), som eier Lebara, hisser seg kraftig opp over at Lycamobile har fått lov til å komme tilbake på det norske markedet. Direktør for samfunnskontakt Tom Guldberg i NwN virker forbauset over at Post- og teletilsynet ikke bare har godkjent Lycamobile på ny, men attpåtil servert operatøren hele 170.000 mobilnumre til deres kontantkort.
- Jeg er overrasket over at en aktør, med bakmenn som er internasjonalt beryktet for sin totale mangel på folke- og forretningsskikk, faktisk gis mulighet til å etablere seg i det norske markedet, med prisjuks og brudd på norsk lov. Dette er overraskende, ikke minst basert på Post- og teletilsynets tidligere krystallklare tale, og det faktum at de nå har gitt denne aktøren en nummerserie mange andre aktører bare drømmer om, sier Guldberg til Mobilen.no.
- Det er også vanskelig å vite hvordan man skal forholde seg til metoder som vanligvis er ukjente i Norge. Vi har lenge hatt en forholdsvis kollegial konkurranse mobilaktørene imellom, men etter at flere titalls Lyca-ansatte har ankommet Norge fra England og Sveits har alt reklamemateriell på flere steder forsvunnet på uforklarlig vis i løpet av natten. Dette er svært ødeleggende både for forhandlere og seriøse mobilaktører som vil kunne lide betydelige økonomiske tap og samtidig miste tilliten hos kundene dersom dette får fortsette, sier han videre.

Leier i NetComs nett
Telenor havnet i konflikt med Barablu i fjor over betaling for nettleie, og truet med å stenge nettilgangen for deres 10 000 kunder. Dette var foranledningen til at Post- og teletilsynet anbefalte Lycamobile og Vectone-kunder (Barablu) å skifte mobilselskap. I denne omgang har imidlertid Lycamobile fått i stand en avtale med NetCom om leie av kapasitet i deres nett.
- De har betalt det de skal til oss. Vi vil følge nøye med fremover, men som leier av nettet til NetCom har Lycamobile så langt vært en ryddig aktør, sier kommunikasjonssjef Øyvind Vederhus i NetCom.
Er dere kjent med at minst én av eierne i Lycamobile stod bak Barablu også?
- Vi er kjent med hvem som driver dette selskapet, men Lycamobile og Barablu er to forskjellige selskaper. Det er viktig å gi rom for nye aktører til å etablere seg, svarer Vederhus.

Salattråkking av PT
At Post- og teletilsynet for et år siden advarte norske mobilbrukere mot Barablu, og nå et år senere tilder det beslektede selskapet Lycamobile en nummerserie på 170.000, virker utvilsomt litt spesielt. PT-direktør Willy Jensen forklarer imidlertid saken:
- Så vidt jeg forstår er numrene delt ut i to omganger. Dette er kjempedumt og noe jeg gjerne skulle vært foruten, sier Jensen til Inside Telecom.
Han forteller videre at Barablu stadig skylder 2-3 millioner kroner til PT, og at deres saksbehandler neppe var klar over forbindelsen mellom Lycamobile og Barablu. Det kan også bli aktuelt å tilbakekalle numrene.
Kan du stole på Lycamobile?
NetCom hevder altså at Lycamobile og Barablu er to forskjellige selskaper, og det er i prinsippet riktig. Men det er likevel de samme menneskene som står bak begge to.
PT gikk til angrep på Barablus drift for et år siden, og her er det snakk om de samme eierne. Kan kundene stole på Lyca Mobile?
- PT går ikke til angrep på noen, men utfører de tilsynsoppgavene vi etter ekomloven skal gjøre. Vi agerer med de virkemidlene vi rår over, men kan ikke forhåndsdømme noen aktører. Hvis Lyca tilbyr eller skal tilby mobiltjenester i Norge, må selskapet følge norske lover og regler. Selskap som ikke gjør det, kan bli ilagt sanksjoner for eksempel i form av overtredelsesbot eller tvangsmulkt, svarer Elisabeth Aarsæther, informasjonsdirektør i Post- og teletilsynet.

Andre aktører frykter at Lyca Mobile kan skape mistillit i mobilbransjen – hva tror PT om den saken?
- Vi hører absolutt hva bransjen sier. Vi er opptatt av at den norske mobilbransjen skal ha tillit, og det tror vi også generelt at den har. Som myndighet er vi glade for at det faktisk er meget sjelden at vi får selskap på banen som ikke fyller sine forpliktelser. Det er svært mange tilbydere av mobiltelefoni i Norge – over tretti. Når det en sjelden gang er noen som ikke er seriøse, ønsker heller ikke vi at de skal skape uro for seriøse tilbydere og at forbrukerne blir lurt til å være kunde et sted der det ikke drives i tråd med lover og regler, svarer hun.
- Imidlertid er det norske (og europeiske) regelverket slik at det er ønskelig med konkurranse, akkurat som i svært mange andre detaljbransjer i Norge. Derfor er det lave terskler for å etablere seg. Regelverket er der for å være preventivt og for å tre inn hvis noe galt skjer, og mye er basert på at fri konkurranse selv regulerer vekk useriøse aktører. Kostnaden ved dette er at det en sjelden gang kommer aktører på banen som ikke er seriøse. Dem ønsker vi selvsagt ut av markedet hvis ikke noe annet nytter, avslutter Aarsæther.

Mobilen.no har til tross for gjentatte henvendelser ikke lykkes å komme i kontakt med Lycamobile

Hva er Norges beste kontantkort for øyeblikket? Les testen her!

Norges beste mobilabonnement

Juni 2017

Kåret av Tek-redaksjonen

Jeg bruker lite data:

Ice Mobil 1 GB


Jeg bruker middels mye data:

Telio Go 5 GB


Jeg bruker mye data:

Komplett Maxiflex 12 GB


Jeg er superbruker:

Komplett Megaflex 30 GB


Finn billigste abonnement i vår mobilkalkulator

Forsiden akkurat nå

Til toppen