- NRK er en propp i systemet

Viasat, RiksTV, Canal Digital, Get, NRK og Forbrukerombudet var samlet til paneldebatt om fremtiden for HD i Norge på årets Electrowoldmesse. Debatten ble ledet av ordstyrer Stian Sønsteng, redaktør for bladet Elektronikkbransjen.

Debatt med temperatur
Debattens deltakere delte seg fort i to grupper, Parabolkameratene, i form av Viasat og Canal Digital, og Gutteklubben grei i form av NRK og RiksTV. Viasat og Canal Digital gikk nemlig hardt ut mot NRKs HD-satsning og mente at NRK tilpasser dette etter RiksTVs muligheter.

- For RiksTV passer det godt at NRK i dag ikke har sendinger i HD, og det passer NRK godt å vente til RiksTV er klare for HD-sendinger i sitt nett. Det er klart at hvis kundene hadde fått HD ville de ha tatt i bruk det. Folk ønsker seg best mulig lyd og bilde. NRK er som en propp i systemet for satsningen på HD. Dette er en utvikling som har pågått i ti år og da burde NRK ha vært klare for dette, påpekte Erik Z. Børresen.


Direktør i Viasat, Erik Børresen, gikk hardt ut mot NRKs HD-satsning.

Han pekte på at både engelske BBC og svenske SVT har startet med slike sendinger. At den norske statskanalen ikke satser på dette mente både Børresen og Svein Erik Davidsen fra Canal Digital, at er et svik mot forbrukere. De investerer i dyrt utstyr nettopp for å kunne ta inn HD-kanaler, da blir det et problem at statskanalen ikke produserer og sender slike programmer ifølge Davidsen og Børresen.

HD-forvirring er et problem

NRK, representert ved teknologidirektør Arild Hellgren, var derimot slett ikke enige i at NRK er sent på banen. Han mener derimot mange av dagens HD-kanaler har gått litt kjapt i svingene.

- Vi i NRK har valgt å satse på en ekstra kanal i stedenfor HD-programmer. Folk etterspør mer innhold og derfor etterfølger vi det ønsket med de midlene vi har til rådighet. I dag merker vi ikke noe HD-trykk fra seerne, men vi vil utvikle dette så fort som mulig og regner med å få i gang et tilbud i 2010 og en fullstendig overgang i 2015. HD krever mye på alle områder, både innen selve teknikken, men også når det gjelder ting som sminke. I dag er "HD" et slags buzzord som vi ser blir lagt på mange sendinger som slett ikke er HD. Vi ønsker derimot å ha en klar standard og en ekte HD-kvalitet på plass før vi starter slike sendinger, forklarte Hellgren engasjert.


Teknologidirektør i NRK, Arild Hellgren, mener HD-utviklingen må få tid til å modnes.

Ifølge han er det nesten halvparten av det norske folk som i dag tror de ser HD-sendinger, men som har feilkoblet sine apparater. Hallstein mener forvirringen blant publikum i dag er stor når det gjelder HD.

- Folk har nok med overgangen til digital-TV
Han fikk støtte i dette fra informasjonsansvarlig fra RiksTV, Svein Ove Søreide. Ifølge han har norske TV-tittere mer enn nok med å forholde seg til overgangen fra analog TV til digital TV. HDTV er i dag ikke blant TV-publikums prioriteringer ifølge han.

- Parabolgjengen fra Canal Digital og Viasat er skuffet fordi deres forventninger ikke innfris. Interessen for HD er ikke like stor som det de trodde, men er fortsatt et produkt for de få. Gjennombruddet vil først komme neste år og da vil også RiksTV komme på banen. Vi i RiksTV er klare for HD, men har heller valgt å gi kundene et større kanaltilbud da det er dette de ønsket, påpekte Søreide.


Svein Ove Søreide fra RiksTV mener Viasat og Canal Digital er skuffet fordi HD har fått en lunken mottakelse hos deres publikum. Det benekter parabolkjempene.

- Forventer ikke HD-sendinger i morgen
Forbrukerombud Bjørn Erik Thon på sin side gir til dels RiksTV og NRK rett. Ifølge han er ikke andelen HD-apparater i norske hjem noen indikasjon på at publikum forventer seg HD-sendinger i dag.

- Når du kjøper en ny TV i dag, så ender du opp med en HD-klar skjerm fordi det er det butikkene selger deg. Men forbrukerne selv er nok fortsatt tilbakeholdne. Jeg tror at HD har kommet for å bli, men publikum forventer ikke nødvendigvis HD allerede i morgen, forklarte Thon.

Get fokuserte på egne produkter
Get, representert ved produktdirektør Tom Jahr, valgte å holde en lavere profil i debatten, Smart nok fokuserte de heller på sine egne produkter i stede for konkurrentenes mangler.

- Vi har valgt en annen vinkling. Vi er ikke opptatt av kvantitet når det gjelder HD. Vi syns det er viktigere at innholdet i det som vises skal være bra. Vi tror vårt nye system med Get Filmleie vil bli fremtiden innen HD når vi får inn HD-film i dette systemet, forklarte Jahr.

Han var samtidig påpasselig med å påpeke at Get vil gi kundene en frihet til å velge abonnementsløsninger fortløpende. Dette var alle distributørene enige i at var en viktig vei å gå for fremtiden. Det er mindre sikkert om de var like velvillig innstilt til forbrukerombud Thon sitt ønske om at de skal lette på bindingstiden forbrukerne må forholde seg til.


Tom Jahr fra Get var mer opptatt av å reklamere enn å debattere.

Prisløgn i markedsføring
Derimot bør RiksTV ha gitt Forbrukerombudet vann på mølla. De mener nemlig du som forbruker blir grundig lurt av prisene som oppgis hos TV-distributørene. Selv våger de ikke oppgi full pris på produktene, på grunn av konkurrentenes prisstruktur.

- Bransjen har en klar utfordring på prisstruktur. Vi vurderte lenge å reklamere med fullstendig pris på våre tilbud, det er dessverre ikke mulig da vi ville kommet altfor dårlig ut. Vår reklamasjon av rikspakken til 189 kroner er dermed kun 79 % av prisen. Men Viasats folkepakke til 99 kroner gjenspeiler kun 29 prosent av det du faktisk må betale. Her må det en opprydning til, fortalte Søreide.

Viasat var derimot ikke enig i kritikken.

- Vi forholder oss til markedsføringsloven, ellers får vi Bjørn Erik Thon her på nakken. Du må selv gjøre det du mener er best og ikke skylde på andre, påpekte Børresen.

Du blir vinneren
Siste ord er neppe sagt verken om HD-tilbudet eller markedsføring fra TV-distributørenes side. Men en ting er i hvert fall sikkert. Konkurransen mellom TV-distributørene har tilspisset seg dramatisk de siste årene.

Vinneren av denne konkurransen blir forhåpentligvis deg som benytter deg av produktene som leveres.


Redaktør i bladet Elektronikkbransjen, Stian Sønsteng, ledet debatten.

Norges beste mobilabonnement

Mai 2017

Kåret av Tek-redaksjonen

Jeg bruker lite data:

Ice Mobil 1 GB


Jeg bruker middels mye data:

Chili Medium 5 GB


Jeg bruker mye data:

Chili Large 10 GB


Jeg er superbruker:

Chili X-Large 30 GB


Finn billigste abonnement i vår mobilkalkulator

Forsiden akkurat nå

Til toppen