– Nokias ringetone skaper stress

Denne gjør folk glad, så lenge den holder kjeft.
Denne gjør folk glad, så lenge den holder kjeft.

Merkevareguru Martin Lindstrøm har skrevet en bok der han har undersøkt hvilke påvirkninger ulike merkevarer har på menneskehjernen. Dette har blitt kartlagt ved å scanne hjerneaktiviteten, ifølge Business.dk.

I boken konkluderer han blant annet med at den kjente ringetonen Nokia Tune fremkaller stress og irritasjon, mer enn noen andre elementer som ble undersøkt.

– Ringetonen fremkaller sterke negative assosiasjoner, skriver Lindstrøm i boken.

Liker merket, men ikke tonen

Da forsøkspersonene fikk se på bilder av Nokia-telefoner, viste hjernescanningene positivt utslag. Men så snart Nokia Tune ble spilt i kombinasjon med bildevisningen, førte det straks til negativt utslag.

– Tonen gav så markant negative assosiasjoner, at de entusiastiske følelsen overfor Nokias mobiltelefoner ble undertrykt, forklarer Lindstrøm. I boka sammenligner han effekten med et nervesammenbrudd.

– Mange drives til vanvidd

Nokia selger fire av ti mobiltelefoner globalt. 20 prosent av Nokia-brukerne beholder Nokia Tune som ringetone, og blir ifølge Lindstrøm drevet til vanvidd av valget i ettertid. Da Lindstrøm presenterte resultatet for sjefer i Nokia, ble de sjokkert av resultatet. Men Nokias telefoner leveres fortsatt med Nokia Tune som standardtone.

Nokia kjøpte sin berømte Nokia Tune i 1993 av Francisco Tárrega, som hadde komponert melodien "Gran Vals" for sologitarister. I fullversjonen fremkommer Nokia Tune-frasen bare i små perioder i låta.

Hør en midi-versjon av Gran Vals

(Kilder: Business.dk)

Kommentarer (7)

Norges beste mobilabonnement

Mars 2017

Kåret av Tek-redaksjonen

Jeg bruker lite data:

Komplett MiniFlex 1GB


Jeg bruker middels mye data:

Telio FriBruk 5GB+EU


Jeg bruker mye data:

Komplett MaxiFlex 10GB


Jeg er superbruker:

Komplett MegaFlex 30GB


Finn billigste abonnement i vår mobilkalkulator

Forsiden akkurat nå

Til toppen