- Nokia bommer igjen

Visste du at det ikke er mer enn omtrent to og et halvt år siden Nokia slapp sine første kamskjelltelefoner? For noen år siden var kamskjellutforming det heteste designet innen mobiltelefoner, og mange mente da at Nokia hang håpløst langt etter sine konkurrenter i å følge markedets trender.

Den siste og heteste trenden i mobilbransjen, er det Motorola som står for. Selskapet satte i gang hysteriet som stort sett alle produsenter etter hvert har hevet seg på da de introduserte Razr. Motorola hyrte inn 40 industridesignere og mekanikkingeniører, og satt tidligere Sony-sjef Jim Wicks til å styre Razr-skuta. Telefonen ble umiddelbart et designikon da den ble sluppet i 2004.

- Bommet på trenden
Samsung, LG og BenQ-Siemens er bare noen få av verdens mopbilprodusenter som har hevet seg på bølgen av syltynne telefoner. Mens BenQ-Siemens i disse dager slipper sin tynne metalltelefon EF81, lefler Nokia med sin klumpete N-serie.

- Nokia bommet på trenden med tynne telefoner, akkurat som de bommet på kamskjelltrenden for noen år siden. Men tynne telefoner er ikke den megatrenden kamskjell var, sier Nordea-analytiker Karri Rinta til Reuters.

- Akkurat da de slapp N-serien med masse funksjoner og muligheter, flyttet markedet seg over på tynt og smalt design. Nokia gikk mot markedet, sier en anonym kilde hos en europeisk mobiloperatør.

- Ville blitt skutt
Telefonene i Nokias Symbian OS-baserte N-serie er som smarttelefoner flest både store og klumpete. Selv om N70 i følge Nokia var verdens mest solgte 3G-telefon i første kvartal i år, får designet det til å gå kaldt nedover ryggen hos industridesignere. - Sjefene mine hadde skutt meg om jeg hadde forsøkt å få ut et så klumpete design, sier en anonym designer hos en mindre Nokia-rival til Reuters.

Uansett hvor mye hoderisting Nokias linjer skaper i mobilbransjen, økte selskapet sitt eget salg i løpet av årets første kvartal. Den finske kjempen er fortsatt verdens desidert største mobilprodusent. Nokia tjener også mye penger på enkle begynnertelefoner. Mens Motorola og Samsung har en profittmargin på henholdsvis elleve og ti prosent på sine lavpristelefoner, tjener Nokia hele 17 prosent på hver telefon.

Nokia har også lansert mange kamskjelltelefoner siden 2004, siden de mistet mange kunder til konkurrenter med tidsriktige klapptelefoner. Finnene har erkjent markedets omfavnelse av tynt design, men har så langt ikke presentert en eneste virkelig tynn mobil.

En av de tynneste telefonene Nokia så langt har presentert er 6131, som ble vist frem under årets 3GSM-messe i Barcelona i februar. Telefonen er 20 millimeter tykk, mens Motorolas Razr er 14 millimeter, og BenQ-Siemens EF81 er 16 millimeter tykk. 6131 er imidlertid langt mindre teknisk avansert enn konkurrenten EF81.

Større og mer komplisert
Nokia får også kjeft for å gå mot seg selv. Da selskapet slapp sine første GSM-telefoner på 90-tallet, ble de kjent for å være små, enkle å bruke og ha god batterilevetid. De siste årene har Nokia også turt å introdusere uortodoks og ekspresjonistisk design som ingen av konkurrentene har våget å kopiere.

Den siste N-serien er nærmest strake motsetingen. N-telefonene tøyer grensene for hva vi tradisjonelt har kalt mobiltelefoner, og Nokias multimedia-sjef, Anssi Vanjoki, kaller ikke N-telefonen for mobiltelefoner, men heller "små datamaskiner".

Noen analytikere tror Nokia begår en grov feil med disse telefonene. - Det fjerner sexyheten. Om du kaller dem små datamaskiner, gjør du dem kjedelige, sier Gartner-analytiker Carolina Milanesi til Reuters.

- Nokia er nærmere datamaskiner, men de er nødt til å gjøre dem mer tiltrekkende fra et designståsted, sier Milanesi.

(Kilder: GSMarena.com, Reuters.co.uk)

Kommentarer (24)

Norges beste mobilabonnement

Mars 2017

Kåret av Tek-redaksjonen

Jeg bruker lite data:

Komplett MiniFlex 1GB


Jeg bruker middels mye data:

Telio FriBruk 5GB+EU


Jeg bruker mye data:

Komplett MaxiFlex 10GB


Jeg er superbruker:

Komplett MegaFlex 30GB


Finn billigste abonnement i vår mobilkalkulator

Forsiden akkurat nå

Til toppen