- Nettbutikker flest bryter loven

Når du handler på nett har du alltid 14 dagers angrefrist fra den dagen du mottar varen. Det opplyser 9 av 10 nettbutikker om på sine sider, og informasjonen er lett tilgjengelig. Det svikter imidlertid på andre områder, skriver forbrukerombudet i en melding.

De viktigste områdene som kan utbedres er ifølge forbrukerombudet:
  • Over halvparten, krever at du sender varen tilbake helt ubrukt og/eller i originalemballasje. Dette er strengere krav enn hva angrerettloven tilsier. Varen skal være uskadet, men du kan ta varen ut av esken og prøve den, og det er ikke et krav at du sender den tilbake i originalemballasjen.
  • 76 prosent av nettbutikkene gir feil eller ingen informasjon om reklamasjon. Reklamasjon på feil skal komme innen rimelig tid, helst så fort som mulig. Men så lenge du klager innen to måneder etter at du oppdager mangelen, er du innenfor det loven krever. Normalt sett kan de reklamere på en mangelfull vare i inntil to år etter at du har kjøpt den, og i fem år på varer som er ment å holde vesentlig lenger enn to år.
  • 98 prosent av nettbutikkene gir ikke den kontaktinformasjonen som ehandelsloven krever på sine nettsider. Nettbutikkene plikter å opplyse om juridisk navn, adresse, e-post og organisasjonsnummer.
Tilgjengelig informasjon
Forbrukerombudet har utarbeidet et sett med standard salgsbetingelser for e-handel, som gjør det enkelt for nettbutikkene å få riktig informasjon på plass og tilgjengelig.

- Jeg oppfordrer nettbutikkene til å ta denne i bruk, slik at forbrukerne får den informasjonen de har krav på, skriver Gry Nergård, forbrukerombud, i meldingen

Og hun fortsetter:

- Nettbutikkene plikter å ha kontaktinformasjon lett tilgjengelig for forbrukeren, og skal også gi riktig informasjon om angrerett og reklamasjon.

Utfordrende klagesaker
 - En av de største utfordringene vi har når vi behandler klagesaker i Forbrukerrådet er å få tak i de som står bak selskapet. Når juridisk navn ikke oppgis blir det vanskeligere for kundene å klage hvis de er misfornøyd med en vare eller tjeneste, og dermed kan butikken enklere slippe unna, skriver Olav Kasland i Forbrukerrådet, i en melding.

Men ifølge Kasland er det enkle grep som skaltil for å gjøre e-handel enda enklere for alle parter.

- Vi oppfordrer nettbutikker til å gå gjennom sine kjøpsbetingelser og sørge for at de er i henhold til angrerettloven og forbrukerkjøpsloven. Det er ikke lovlig å gi dårligere betingelser enn det som står i disse lovene, og det må nettbutikkene rette seg etter, skriver Kasland.

Undersøkelsen
Undersøkelsen er gjennomført av Forbrukerombudet og Forbrukerrådet i samarbeid. De har undersøkt 100 nettbutikker.

Undersøkelsen viser at nettbutikkene i elektronikkbransjen er de flinkeste til å gi riktige opplysninger om rettigheter, selv om mange av dem har forbedringspotensial. De som scorer dårligst på det som er målt i denne undersøkelsen er nettbutikker som selger helsekost og kosmetikk.

- Julehandelen er godt i gang, og mange kjøper gavene fra sofaen. Men vær på vakt; sjansen er stor for at nettbutikken vil prøve å gi deg dårligere rettigheter enn du har etter loven, skriver Kasland.

Kun to butikker i undersøkelsen, Multicom og Netshop, får ingen anmerkninger på det som er undersøkt.

Norges beste mobilabonnement

Mai 2017

Kåret av Tek-redaksjonen

Jeg bruker lite data:

Ice Mobil 1 GB


Jeg bruker middels mye data:

Chili Medium 5 GB


Jeg bruker mye data:

Chili Large 10 GB


Jeg er superbruker:

Chili X-Large 30 GB


Finn billigste abonnement i vår mobilkalkulator

Forsiden akkurat nå

Til toppen