- Motorola må ha en ny Razr

Den amerikanske mobilgiganten Motorola har hatt stor suksess med sine Razr-telefoner. Men nå kan det være stopp. Det mener ihvertfall det anerkjente analytikerbyrået Gartner.

- Nå som alle andre lager tynne telefoner, trenger Motorola flere forskjellige modeller. Selskapet trenger en telefon like bra som Razr, men ikke nødvendigvis en Razr, sier Gartner-analytiker Carolina Milanesi.

Gartner viser til kvartalstallene for første kvartal i år som viser at Motorola skyter fart og hadde en markedsandel på 20,3 prosent, noe som er en økning på 3,6 prosent fra første kvartal 2005. Ikke overraskende er det Razr-serien som holder Motorola oppe og rett bak Nokia, som sammen med Motorola ligger langt foran de andre produsentene målt i markedsandel.

Men hvis ikke Motorola kommer med noe mer innovativt innen året er omme, mener Gartner altså at selskapet kan oppleve kraftig fall.

Markedsleder Nokia hadde en økning på 3,6 prosent fra 30,4 prosent i fjor til 34 prosent i første kvartal i år. Grunnen til det, mener Gartner, er at Nokia har lykkes å etablere seg i absolutt alle segment, og har den bredeste telefonporteføljen av alle de store produsentene.

Både Sony Ericsson og LG vokste i perioden, og er nå jevnstore med henholdvis 6,1 og 6,5 prosent hver. Begge opplever vekst, men Gartner antyder at Sony Ericsson er det merket som er sterkest av de to, mye på grunn av Sony Ericssons Walkman-satsning.

De eneste produsentene som opplevde fall i salget sammenlignet med første kvartal året før er Samsung og BenQ-Mobile. Gartner mener allikevel at det kun er Samsung som behøver å bekymre seg. Selskapet gikk tilbake fra en markedsandel på 13,5 prosent til 12,5 prosent.

- Samsung overbeviser ikke kundene. De mangler fokus, sa Milanesi.

BenQ-Mobile eller BenQ-Siemens har enda ikke etablert seg fullstendig, men Gartner mener at en overbevisende poertefølje av telefoner i alle segment vil gi avkastning i form av større markedsandeler. Den sterke kombinasjonen av Siemens tekniske kunnskaper og BenQs fokus på forbrukeren gjør at selskapene lager telefoner som selger, mener analytikerbyrået.

I alt ble det solgt 224 millioner telefoner i løpet av årets første tre måneder, som er en vekst på voldsomme 24 prosent fra første kvartal 2005. Gartner mener salget i 2006 vil ende på 960 millioner enheter i løpet av året.

Hvilken produsenter er størst?
Nokia   76m                  34.0%
Motorola    45.5m         20.3%
Samsung    28.1m        12.5%
LG              14,5m          6,5%
Sony Ericsson    13.6m   6.1%
BenQ Mobile    7.9m        3.5%
Others    38.4m             17.1%
Total        224m             100%

(Kilder: Gartner, MobileBusiness)

Norges beste mobilabonnement

August 2017

Kåret av Tek-redaksjonen

Jeg bruker lite data:

Komplett MiniFlex 1 GB


Jeg bruker middels mye data:

Chili Medium 5 GB


Jeg bruker mye data:

Komplett Maxiflex 12 GB


Jeg er superbruker:

Komplett Megaflex 30 GB


Finn billigste abonnement i vår mobilkalkulator

Forsiden akkurat nå

Til toppen