– Mobilselskapene lurer deg

I kronikken peker Natvig på jungelen av mobilabonnementer og spør hvorvidt det virkelig er bruk for 7 abonnementer fra Netcom og 12 fra Telenor.

– De burde heller selge ett abonnement hver, med ringing og tekst- og bildemeldinger som basistjenester. Alle andre tjenester burde det vært opp til kunden å selv velge fra en liste med tilleggstjenester, konstaterer Natvig.

På denne måten vil det være helt tydelig hva en betaler for mobilbruken sin, mener Natvig som også synes abonnementene bør være gratis.

Avgifter er unødvendig
– Hvorfor finnes det abonnementer med faste månedsavgifter? For å lure deg for penger. At disse avgiftene er helt unødvendige, bevises ved at det også finnes abonnementer uten avgifter. Mobiloperatørene tjener gode penger også på disse, altså er månedsavgiftene uberettigede, konstaterer Natvig overfor Mobilen.no.

– Natvig er ikke i posisjon til å fortelle oss hvordan vår bransje skal fungere. Den manglende innsikten avsløres når han angriper vårt abonnement Activetalk på grunn av månedsavgiften, en avgift som dekker inn telefonsubsidier som gjør kundene i stand til å kjøpe billige mobiler, sier kommunikasjonsrådgiver Øyvind Vederhus i Netcom.

Både Telenor og Netcom fremholder overfor Mobilen.no at de aktivt oppsøker kunder som vil tjene penger på å bytte abonnement.

– Når våre systemer registrerer kunder som vil tjene på å gå over til et annet abonnement, tar vi kontakt med disse og forteller dem det, sier Vederhus.

– Vi ringer 50 000 kunder i året med oppfordring om å gå over til et abonnement som passer dem bedre enn deres nåværende, sier informasjonssjef Atle Lessum i Telenor.

Enkelhet er komplisert
– Natvig sier dere burde tilby ett eneste abonnement og la folk plukke tilleggstjenester selv. Hvorfor gjør dere ikke det?

– Basert på undersøkelser og statistikk vet vi både hva kundene våre forventer og hva de trenger av tjenester. Våre tilbud reflekterer dette, og vi tror ikke et hav av tilleggstjenester gjør det enklere for kunden å orientere seg og velge riktig, sier Lessum.

Hos Netcom er man enig:

– Vi hadde trengt tre ganger så mange kundekonsulenter, skulle vi gjennomført dette – mengden henvendelser fra kundene ville eksplodert fordi de tallrike valgmulighetene ville virket forvirrende. Alt dette bare for å ende opp med en lang rekke abonnementer som til syvende og sist ville vært nesten identiske med dem vi alt tilbyr, hevder Vederhus.

Spark til forbrukeren
Men Natvig, som skal ha mottatt flere hyggelige tilbakemeldinger etter kronikken, står på sitt.

– Det er bare tull å hevde at kundene forvirres av enkle valgmuligheter. Hovedårsaken til at Netcom og Telenor får beholde kundene sine til tross for lureriene, er at den massive markedsføringen messer de samme budskapene hele tiden. Forbrukerne villedes av reklamen.

Han sier kronikken vel så mye er et spark til passive forbrukere som den er en klage til grådige mobiloperatører.

– Når jeg starter kronikken med å konstatere at du betaler for å la mobilselskapene lure deg, så er det i håp om at folk skal våkne. Forbrukermakten ligger i å velge bort de minst attraktive alternativene, og jeg mener bestemt at Telenor og Netcom er i nettopp den enden av tiltrekningsskalaen, avslutter Natvig.

Hva synes du? Si din mening i forumet!

Norges beste mobilabonnement

Juni 2017

Kåret av Tek-redaksjonen

Jeg bruker lite data:

Ice Mobil 1 GB


Jeg bruker middels mye data:

Telio Go 5 GB


Jeg bruker mye data:

Komplett Maxiflex 12 GB


Jeg er superbruker:

Komplett Megaflex 30 GB


Finn billigste abonnement i vår mobilkalkulator

Forsiden akkurat nå

Til toppen