- Lesebrett vil strupe papiravisene

[NA24] En fersk studie som Accenture Norge har gjennomført viser at iPad og andre lesebrett-varianter vil få betydelig fotfeste i Norge de kommende årene. Dette vil bidra til ytterligere fall i antallet lesere for papiraviser, heter det i en melding fra konsulentselskapet.

Accenture spår at det innen 2014 forventes at mer enn én million nordmenn vil eie et leserbrett. Det blir viktigere og viktigere for innholdsleverandører å ha et bevisst forhold til den økende flora av plattformer, og å sørge for et helhetlig samspill mellom sine merkevarer på tvers av disse plattformene, mener konsulentselskapet.

Voksne først ute
Ifølge Accenture er det voksne mennesker som er først ute med lesebrett.

- Demografien blant iPad-brukere er tydelig preget av det foreløpig er «early adopters» som dominerer, men likevel spennende lesning. Som et eksempel ser vi at av de som har besøkt Yahoo! med en iPad, ser vi at to av tre er menn og at hele 94 prosent av brukerne faller inn under kategorien «høy inntekt». Brukerne i aldersspennet 35-44 år er sterkt overrepresentert. Dette utgjør en meget betalingsvillig målgruppe. Tall som støtter dette er at hele 78 prosent av alle nedlastede iPad-applikasjoner har kostet penger. Det faktum at det er voksne mennesker og ikke ungdom som ligger i forkant er spennende. Denne gruppa er kanskje mer vant med å betale for digitalt innhold, noe som kan gi store muligheter for tradisjonelle medieaktører relativt tidlig. Samtidig er det ikke nødvendigvis denne gruppen som vil utgjøre den største brukergruppen senere, skriver Accenture i meldingen.

Vil endre lesemønsteret
Inntoget av lesebrett mener Accenture vil endre måten digital innhold konsumeres og skape forretningsmuligheter for både tradisjonelle og nye innholdsleverandør. De tradisjonelle innholdsleverandørene som har et bevisst forhold til rollen lesebrett-produktene skal spille i deres digitale portefølje, og samtidig kommer raskt på banen, vil være best posisjonert for langsiktig suksess i den nye digitale verden.

- En tidlig indikasjon på interessen for tablet-løsninger er flere magasiner som rapporterer meget gode salgstall på sine initielle iPad-nummer. Selv om det er for tidlig å konkludere på endelige volum-nivåer så tror vi at tablets vil spille en viktig rolle i den fremtidige mediehverdagen. Lesebrett muliggjør nye måter å konsumere medier på, og innholdsleverandørene bør forsøke å posisjonere tablets-produktene sine på en måte som kombinerer det beste fra papir og web. Nøkkelen vil være å utnytte de teknologiske mulighetene som finnes samtidig som man gjenskaper viktige elementer av leseropplevelsen på papir for å trigge betalingsvilligheten hos leserne. Trykte aviser og magasiner vil ikke dø ut, og tablets vil i mange tilfeller kunne fungere som et supplement til papirmedier, skriver Accenture.

Norges beste mobilabonnement

Mars 2017

Kåret av Tek-redaksjonen

Jeg bruker lite data:

Komplett MiniFlex 1GB


Jeg bruker middels mye data:

Telio FriBruk 5GB+EU


Jeg bruker mye data:

Komplett MaxiFlex 10GB


Jeg er superbruker:

Komplett MegaFlex 30GB


Finn billigste abonnement i vår mobilkalkulator

Forsiden akkurat nå

Til toppen