– Dette er syv megatrender i fremtiden

Markedsføringens megatrender handler om å være tilstede over alt, sier Marianne Møller.

Denne uken har kollega Anders Guldbrandsen og jeg holdt frokostseminar om digital markedsføring for våre kunder, partnere, venner og kjente. En del av seminaret handlet om markedsføringens megatrender for de neste par årene.

Den første trenden er konvergens på tvers av bransjer. Med dette mener vi at bedrifter tenker mer kreativt rundt samarbeidspartnere, for å felles oppmerksomhet rundt varer og tjenester – samtidig som kundene opplever merverdi. Et eksempel på dette er applikasjonene som har blitt lagt oppå Spotify den siste tiden. Via app-en Songkick, for eksempel, kan jeg få mail når en av mine favorittartister skal holde konseet i mitt nærområde. En god måte for meg å få en bedre musikkopplevelse, samtidig som artistene får hjelp til å selge flere billetter.

Neste megatrend vi ser på er selvbetjening. Vi har som forbrukere blitt vant til å utføre mange handlinger selv, alt fra self-check-out på IKEA og aktiviteter i nettbanken, til den tidligere omtalte Rimi Pluss app-en - der man har kunnet scanne varer til handlelisten gjennom kampanjer på t-banen. Nå slår design, teknologi og helse seg også sammen med produkter som Jawbone’s Up, der man kan overvåke sin egen helse, og dermed til og med erstatte leger og fysioterapeuter. Hva blir det neste? Spennende å følge med på, tenker vi.

Ikke overraskende ser vi også at mobilen nå endelig blir anerkjent som en viktig kanal. I julen kunne store norske mediehus melde at mellom 20 og 30 prosent av trafikken til deres nettsteder kom fra mobil og nettbrett – og iPad var en av de store julegavene i 2011. Det som blir viktig fremover er å tenke på hvordan mobile enheter kan være nyttige i rett kontekst for brukeren, slik at man opplever at tjenestene gir merverdi.

Sosiale medier er alltid populært, men det vi ser nå er at vi går mer mot spesialiserte sosiale tjenester – eksemplifisert med tidligere omtalte Pinterest og Path. Mens Facebook har blitt generalisten der man har mange venner og mye informasjon, begynner stadig flere å delta også i slike mindre nettsamfunn, der vi møter andre med samme interesser som oss – enten det er kakebaking eller HTML5.

Kundene har makta, sa vi for et par uker siden, og det stemmer i aller høyeste grad også i tiden fremover. Og kundene har med seg makten sin i lomma, gjennom app-er som Hormonsjekken og Good Guide. For markedsførere gjelder det derfor å ha en konsistent god kundeopplevelse gjennom hele kundereisen, for å sikre at kundene forblir lojale.

En av måtene man lykkes med nettopp det er linket til vår sjette megatrend, som er relevans. Det nytter ikke lenger å bare spy ut masse informasjon – det handler om å være tilstede med kontekstuelt godt innhold og tjenester, slik at kunden får det best mulige opplevelsen av deg og din merkevare. Igjen er det viktig å sikre at kunden får den informasjon han trenger, enten det er nytte, informasjon, underholdning, belønning eller anerkjennelse. Ved god kontroll over hele kundereisen og kundeopplevelsen stiller du som markedsfører bedre rustet til de utfordringer som kommer fremover.

Den siste trenden vi snakket om i denne omgangen var video. YouTube har 800 millioner unike besøkende hver dag – de ser 2 milliarder videoer – og videositen har opplevd en økning på 50 prosent hvert år de siste årene. Trenden er at YouTube har gått fra enkeltvideoer til kanaler, og at flere større merkevarer satser aktivt på kommunikasjon via YouTube. Nordmenn ligger nok litt etter, og vi spår at det er store muligheter for de bedrifter og merkevarer som tør å satse her.

Dette var et lite innblikk i hva som skjedde på denne ukens frokostseminar, og noe av det vi tror er viktig for markedsførere å ha i bakhodet i tiden fremover. Har du innspill, kommentarer eller spørsmål er vi selvsagt interesserte i å høre fra deg!

Norges beste mobilabonnement

Juni 2017

Kåret av Tek-redaksjonen

Jeg bruker lite data:

Ice Mobil 1 GB


Jeg bruker middels mye data:

Telio Go 5 GB


Jeg bruker mye data:

Komplett Maxiflex 12 GB


Jeg er superbruker:

Komplett Megaflex 30 GB


Finn billigste abonnement i vår mobilkalkulator

Forsiden akkurat nå

Til toppen