– Ingen leveringsproblemer

Den 16. mai bestilte Mobilen.no nye abonnementer fra Tele2, Ipea og One call.

Rammen for stikkprøvetesten vår var at førstnevnte denne dagen lanserte det nye abonnementet Kompis, mens Ipea og One call begge jubelrapporterte om nye kundetilstrømningsrekorder.

Da syntes det helt riktig å teste leveringshastigheten til alle tre.

Bekreftelser per epost

Vi foretok alle bestillingene via nettet på selskapenes respektive hjemmesider, og vi ba samtlige om et nytt telefonnummer. Skal du ha med det deg det gamle mobilnummeret ditt over til et nytt mobilselskap, må du regne med lengre leveringstid enn ved bestilling av et helt nytt nummer.

Umiddelbart etter bestillingene, som vi gjennomførte med minutters mellomrom rundt klokken 12 dagen før nasjonaldagen, mottok vi bekreftelser på epost fra Tele2 og One call. Bestillingsbekreftelsene listet opp detaljene i bestillingen vi hadde foretatt og redegjorde for det videre løpet.

– Dersom du har bestilt nytt nummer, vil levering av SIM-kort skje cirka to uker etter bestilling. Har du bestilt nummeroverføring, vil du motta det nye SIM-kortet innen tre uker, skrev One call.

Tele2 var kjappest

Det ble Tele2 som vant vår lille fartstest. Allerede første virkedag etter at vi foretok bestillingen, altså fredag 18. mai, postla selskapet velkomstbrev og SIM-kortet med tilhørende koder i egen konvolutt. Dette er intet mindre enn svært effektivt.

Nest raskest var Ipea. Et øyeblikk trodde vi den manglende epostbekreftelsen bar bud om lang ventetid, men den gang ei. Den 22. mai mottok vi SIM-kortet fra selskapet som insisterer på å være billigst i Norge, noe vi sier oss svært godt fornøyd med. Ipea brukte med dette én virkedag mer enn Tele2.

Ingenting fra One call

Men hva med One call? Bekreftelse hadde vi fått, og løfter hadde vi fått, og snart kom det brev i posten som fortalte at mobiloperatøren hadde kredittsjekket oss for å forsikre seg om at vi var betalingsdyktige.

Fredag 8. juni ringte vi til salgs- og markedsdirektør Thomas Sandaker og presenterte ham våre bekymringer.

– Har du ikke fått SIM-kortet ditt? Det er veldig merkelig, for vi er helt i rute med alle våre leveranser - her skal det ikke være forsinkelser av noe slag. Tidsangivelsene våre er sågar svært rause, de aller fleste får alt de trenger fra oss på fire-fem dager, svarte han.

– Så vi har blitt rammet av en tilfeldig svikt i systemet?


– Det må ha blitt borte i posten, andre svar har jeg ikke å gi deg, forsikret Sandaker.

Etter samtalen med Sandaker ringte vi til One calls kundesenter. Etter noen minutters venting på telefonen, traff vi en hyggelig kundebehandler som beklaget det hele og lovte å sende et nytt SIM-kort med en eneste gang.

Dagen etter, lørdag 9. juni, lå SIM-kortet i postkassa vår.

Da hadde det gått tre og en halv uke siden vi bestilte vårt nye gratisabonnement fra One call.

Norges beste mobilabonnement

Januar 2017

Kåret av Tek-redaksjonen

Jeg bruker lite data:

ICE Mobil 1GB


Jeg bruker middels mye data:

Hello 5GB


Jeg bruker mye data:

Hello 10 GB


Jeg er superbruker:

Komplett MegaFlex 30GB


Finn billigste abonnement i vår mobilkalkulator

Forsiden akkurat nå

Til toppen