– Norske nettbrukere er ikke bare ute etter å klage

Norske selskaper bekymrer seg for mye for negativ omtale på nett, skriver Ingeborg Volan.

”Åh Facebook? Sosiale medier? Nei, det har vi valgt å holde oss unna, folk er jo på nett bare for å slenge dritt og hakke på oss.”

Etter tre og et halvt år med å holde foredrag og kurs om sosiale medier, er det ikke så rent få gangene jeg har hørt setningen over eller varianter av den. Næringsliv og offentlig forvaltning er kanskje mindre like enn de burde være noen ganger, men dette har de til felles: Frykten for å utsette seg for folkets harde dom på nett.

For alt jeg vet har enkelte av disse aktørene hatt noe å frykte. De som leverer produkter eller tjenester under pari, har sjelden lyst til å gi kunder og andre interesserte enda en mulighet for å melde sin misnøye.

Men tross alt er de fleste virksomheter ganske stolte av det de tilbyr, og de ønsker å fortelle flest mulig om varen de kan levere. Likevel er det altså en del som har latt seg skremme fra å forholde seg til diskusjoner i sosiale mediekanaler.

Kanskje kan skeptiske organisasjoner sove litt lettere om natta etter dette: TNS Gallup presenterte sin store Digital Life-undersøkelse denne uka. Og klagingen på nett er ikke så utbredt som enkelte kanskje trodde:

  • 56 prosent av norske nettbrukere ønsker å rose eller skryte av gode opplevelser med merkevarer eller tjenester.
  • Kun 38 prosent av oss skriver for å klage på noe.

Vi er altså grunnleggende positive – også på nett. Det burde ikke komme som noen overraskelse; Nordmenn flest liker virkelig ikke å klage på noe som helst.

Det betyr ikke at bedrifter som opplever at folk som klager over dem på nettet, ikke bør ta det på alvor. Tvert imot; når det er blitt så ille at vi ytrer vår misnøye, er vi sannsynligvis skikkelig misfornøyde. Dessuten sørger nettets nærmest uendelige arkiv for at alle sure kommentarer – og sure oppgulp, vi må jo innrømme at de finnes – er bare et lite søk unna bevisstheten.

TNS-undersøkelsen viser også at én av tre nordmenn kan miste lysten til å kjøpe et produkt bare av å lese én dårlig tilbakemelding på nettet.

Men det er altså ikke frykten for folkets dom som bør holde bedriftene unna nettet. Folk er slett ikke så verst, nemlig.

Et helt annet spørsmål er om det er lurt å bruke Facebook til kommersielle fremstøt i utgangspunktet: Mer enn 60 prosent av oss ønsker ikke å bli plaget med markedsføring i sosiale medier, ifølge TNS Gallups undersøkelse.

Norges beste mobilabonnement

Juni 2017

Kåret av Tek-redaksjonen

Jeg bruker lite data:

Ice Mobil 1 GB


Jeg bruker middels mye data:

Telio Go 5 GB


Jeg bruker mye data:

Komplett Maxiflex 12 GB


Jeg er superbruker:

Komplett Megaflex 30 GB


Finn billigste abonnement i vår mobilkalkulator

Forsiden akkurat nå

Til toppen