- Ikke tre eller fire, men fem års reklamasjon

Dette er saken

En kunde ønsket å reklamere på en feil på en Nokia-telefon. Denne var to år og tre måneder gammel. Reklamasjonen ble avvist av Nokia, siden selskapet mente at en mobil ikke er ment å vare mer enn to år.

Kjøperen gikk til rettsak, og vant saken i Oslo tingrett i desember 2006.
Tingretten kom frem til at det vil være urimelig å ikke la kunden reklamere på en vare som er ment å vare fire år.
Elektronikkbransjen, som førte saken for Nokia, anket saken til Høyesterett.

Høyesterett konkluderte 21.09.2007 med at det i utgangspunktet vil være fem års reklamasjonsfrist for en vare som er ment å vare om lag fire år.

Reklamasjon og brukerfeil
En reklamasjon kan fremsettes når telefonen har en mangel på grunn av en iboende svakhet eller produksjonsfeil.

Skyldes feilen brukerfeil eller unormal bruk vil reparasjon imidlertid ikke dekkes av produsenten. I så fall er det forhandlers eller produsentens ansvar å sannsynliggjøre at det er en brukerfeil.

En reklamasjon gjelder typisk konstruksjonsfeil som for eksempel utarter seg i skader på telefonen ved normalt bruk, eller problemer med programvare.

En brukerfeil er typisk fuktskader, slag-, klem- og fallskader, virus, feil bruk av programvare og annet som telefonen ikke er laget for å tåle.

Dette er saken

En kunde ønsket å reklamere på en feil på en Nokia-telefon. Denne var to år og tre måneder gammel. Reklamasjonen ble avvist av Nokia, siden selskapet mente at en mobil ikke er ment å vare mer enn to år.

Kjøperen gikk til rettsak, og vant saken i Oslo tingrett i desember 2006.
Tingretten kom frem til at det vil være urimelig å ikke la kunden reklamere på en vare som er ment å vare fire år.
Elektronikkbransjen, som førte saken for Nokia, anket saken til Høyesterett.

Høyesterett konkluderte 21.09.2007 med at det i utgangspunktet vil være fem års reklamasjonsfrist for en vare som er ment å vare om lag fire år.

Reklamasjon og brukerfeil
En reklamasjon kan fremsettes når telefonen har en mangel på grunn av en iboende svakhet eller produksjonsfeil.

Skyldes feilen brukerfeil eller unormal bruk vil reparasjon imidlertid ikke dekkes av produsenten. I så fall er det forhandlers eller produsentens ansvar å sannsynliggjøre at det er en brukerfeil.

En reklamasjon gjelder typisk konstruksjonsfeil som for eksempel utarter seg i skader på telefonen ved normalt bruk, eller problemer med programvare.

En brukerfeil er typisk fuktskader, slag-, klem- og fallskader, virus, feil bruk av programvare og annet som telefonen ikke er laget for å tåle.

For kort tid siden slo Høyesterett fast at reklamasjonstiden på mobiltelefoner er fem år. Nå mener advokat Silje Nesteng Andresen, som førte saken, at Elektronikkbransjen bevisst forsøker å gjøre dommen mer komplisert enn den er, skriver Inside Telecom (krever abonnement).

Dommen slo fast at det ikke er to års reklamsjon, som Elektronikkbransjen hittil har ment.

- Skuffet over upresis avklaring

Elektronikkbransjen uttalte etter dommen at de er "skuffet over at Høyesterett ikke har kommet med en mer presis avklaring enn at varigheten er tre til fire år. Det vil være vanskelig å tolke dette i praksis, både for forbrukerne som skal fremme mangelkrav og for handlerne i bransjen som skal håndtere reklamasjonene."

– Det er åpenbart i bransjens interesse å fremstille dommen som vanskelig å forstå seg på, sier Andresen til Inside Telecom.

- Godkjenner maks fire år

Ifølge Erik Sandsmark, markedssjef i Sony Ericsson Norge, tolker selskapet dommen som at en reklamasjon som fremsettes etter tre til fire år vil bli godkjent. Om det går mer enn fire år vil den ikke bli godkjent, skriver Inside Telecom.

- Mer enn to år er fem år

Ifølge advokat Andresen er det imidlertid klinkende klart hva dommen sier. Til avisen sier hun at Høyesterett kun tok stilling til om det er to eller fem års reklamasjonsrett på mobiltelefoner. Og siden det ble fastslått at en mobiltelefon er ment å vare mer enn to år, er det klart at det er fem års reklamasjonsrett.

Du kan altså ifølge Andresen kreve reklamasjon på mobiltelefonen selv om det er nesten fem år siden du kjøpte den.

(Kilde: Insidetelecom.no)

Norges beste mobilabonnement

Juni 2017

Kåret av Tek-redaksjonen

Jeg bruker lite data:

Ice Mobil 1 GB


Jeg bruker middels mye data:

Telio Go 5 GB


Jeg bruker mye data:

Komplett Maxiflex 12 GB


Jeg er superbruker:

Komplett Megaflex 30 GB


Finn billigste abonnement i vår mobilkalkulator

Forsiden akkurat nå

Til toppen