- I år kommer mobilreklamen

Kunne du tenke deg Rimi-reklame på mobilen?
Kunne du tenke deg Rimi-reklame på mobilen?

De fleste mottar reklame på mobilen fra tid til annen, enten den er ønsket eller uønsket. Men om bransjegruppen MMA, eller Mobile Marketing Association får rett i sine spådommer, vil du se reklame på mobilen din langt oftere enn en gang i blant.

- Dette er året da mobilreklame kommer for fullt. Tidligere har vi ikke hatt nok passende mobiltelefoner og kjappe nettverkstejnologiene, sier Laura Marriott i MMA til International Herald Tribune.

I følge Tech News World, mener eksperter at det ikke er lenge før verdens 2,2 millarder mobilbrukere synes det er naturlig å se en 15 sekunder lang reklamefilm før de ser et videoklipp.

På søndag begynte ett av verden største nettportaler, Yahoo, med reklame på sine mobile nettsider. Ved å klikke på annonsene kan brukere ringe opp annonsørene direkte og få spesialtilbud.

Vil vi ha det?
Men reklame på mobiltelefoner er et tveegget sverd for reklamebransjen. Samtidig som annonsørene kan spesialtilpasse reklameinnhold til hver enkelt bruker, synes mange at mobilen er for privat til at andre skal bestemme hva du skal se på skjermen, skriver Tech News World.

Et annet problem er mangelen på teknologiske standarder for mobilreklame.

- Mobiltelefoner er alltid påslått og kan nå mange mennesker. Men vi må være raske med å definere industristandardene for å kunne gjøre nytte av denne fordelen, sier Arun Sarin, sjef i teleselskapet Vodafone.

- Vi må gripe øyeblikket og jobbe sammen for å få hjelpe annonser over til mobiltelefonene, sier han.

(Kilder: Tech News World.)

Kommentarer (6)

Norges beste mobilabonnement

Mars 2017

Kåret av Tek-redaksjonen

Jeg bruker lite data:

Komplett MiniFlex 1GB


Jeg bruker middels mye data:

Telio FriBruk 5GB+EU


Jeg bruker mye data:

Komplett MaxiFlex 10GB


Jeg er superbruker:

Komplett MegaFlex 30GB


Finn billigste abonnement i vår mobilkalkulator

Forsiden akkurat nå

Til toppen