- Flere mobiler enn tannbørster

Jarkko Sairanen vil knuse tannbørsten.
Jarkko Sairanen vil knuse tannbørsten.

(Amobil/Stockholm) Det er ingen tvil om at det skjer mye nytt i mobilmarkedet. Flere og flere funksjoner beveger seg ned i bukselommene, samtidig som det skjer forbedringer i nettverkshastighet og brukergrensesnitt.

Nokia har den siste tiden blitt kjent som en av de ledende produsentene innen utvikling av teknologi, mens Sony Ericsson har sittet godt plantet på gjerdet. Nå har de sett inn i spåkulen (også kalt analysert markedet og satt en strategi for videre fremgang).

Vi har snakket med representanter fra Nokia, og gravd oss litt dypere ned i Nokias tanker om fremtiden.

Flere mobiler enn tannbørster
Det finnes rundt 6,7 milliarder mennesker i verden. Ifølge Nokia har 3 milliarder av disse en mobiltelefon, noe som er godt under halvparten av verdensbefolkningen. Til sammenligning er det ifølge Nokia bare 4 milliarder som har en tannbørste.

Nå konkurrerer ikke Nokia med tannbørsteprodusenter, såvidt vi vet, men eksempelet er i alle fall illustrerende.

I løpet av år 2015 ser Nokia for seg at 5 milliarder mennesker til enhver tid er tilkoblet til mobilnettet. Det er ganske mange flere mennesker enn dagens tannbørsteeiere.

- Vi ser også for oss at nettverkstrafikken hundredobles innen 2015, og at brukerne er på internett konstant, sier Jarkko Sairanen, Nokias visepresident i markedsstrategi.

Sett på kaffen med mobilen
Wibree er en ny teknologi utviklet av Nokia, for å overføre data trådløs over korte avstander (rundt ti meter). Med andre ord er Wibree i utgangspunktet veldig lik teknologien Bluetooth som ble utviklet av Ericsson for årevis siden.

Ifølge Bob Iannucci, sjef i Nokias forskningssenter, er imidlertid Wibree ti ganger så effektivt som blåtann. Teknologien bruker nemlig bare en liten brøkdel av den energien blåtann ville brukt på den samme operasjonen. Dermed kan Wibree brukes også av små elektroniske duppeditter med et plassbesparende lite batteri.

Sairanen ser for seg at Wibree kan brukes til å eksempelvis styre elektroniske apparater som kaffetrakteren eller vaskemaskinen, så vel som å overføre filer. Samtidig avslører han at Wibree er på vei. Nokia jobber nemlig bare med hvordan teknologien på best måte kan presenteres for markedet, ifølge Sairanen.

- La oss vente noen få måneder, så er jeg sikker på at vi vil se mer av Wibree, lydet det eneste hintet Sairanen kunne komme med.

Noe bedre enn Facebook?
Nokia holder også fast på at det finnes ett internett og ikke flere. Med andre ord har ikke Nokia den helst store troen på egne wap-sider eller .mobi-domener.

Tjenester som bruker internett er imidlertid det mest interessante, ifølge Erich Hugo, direktør for markedsutvikling i Nokia. Her finnes det flere eksempler i PC-verdenen som har fått mye oppmerksomhet, som Napster, Bittorrent, Facebook, Google Earth og forskjellige bloggingtjenester.

- Vi lager åpne plattformer, og det bør være lett å lage tjenester, sier Hugo til Amobil. Videre trekker han frem eksempelet med Netscape i 1992-93, da det plutselig ble enkelt å lage nettsider og antall nettsider eksploderte. Dette ser han for seg bør kunne skje på mobile plattformer også.

Sigurd Leth tror video blir stort.
Sigurd Leth tror video blir stort.

Hvorfor finnes det mp3-spillere?
Nokia er fornøyde med at nesten alle mobiler også fungerer som mp3-spillere. Men hvorfor finnes det da et marked for mp3-spillere?

Sigurd Leth, sjef for Nokia Multimedia Norden, mener at mp3-spilleren ikke kommer til å dyttes ut av markedet.

- Jeg tror mp3-spilleren vil forbli, selv om produktene vil miste markedsandeler. Mange liker å ha musikken sin i én enhet som kun spiller musikk, sier Leth til Amobil.

Men for å gjøre musikkmobilene mer attraktive, har Leth en idé om hva som må gjøres. Vi spurte om hvorfor vi ikke kan plugge hodesettet vårt direkte inn i mp3-mobilene.

- Dette kan selvsagt være et viktig steg for å få folk til å bruke mobilen som mp3-spiller. Noe som også er viktig, er å holde lydkvaliteten oppe, og unngå kompromisser. Folk vil ikke kaste mp3-spilleren sin for noe dårligere, forklarer Leth.

Video blir stort
Ifølge Leth, har spillefilmer på mobilen en fremtid.

- Her finnes det helt klart store muligheter. Vi solgte N73 med filmen Gudfaren preinstallert over all forventning. Slike pakker vil det komme mer av.

Ifølge Leth blir det også interessant å kjøpe minnekort med spillefilmer. Bakgrunnen for dette er at minnekortprisene synker i rekordfart.

- Dessuten trenger bare en film langt under 250 MB, noe som betyr at du kan kjøpe et 1 GB minnekort med en spillefilm, og fortsatt ha 750 MB disponibelt.

Navigasjon i alle mobiler
Nokia har tidligere uttalt at alle mobiler vil ha navigasjon i fremtiden. Nå er enkelte GPS-mobiler allerede på plass, og fra Nokias side ser det ikke ut til å stoppe med det.

Nå er det tjenester som er det nye og mest interessante. GPS-tjenester kan eksempelvis være at mobilen i bilen din sier ifra hvor den befinner seg. Med en slik tjeneste kan du også se hvor andre biler befinner seg, hvis eierne tillater det.

Et annet eksempel er programmet som allerede er på plass som en betaversjon i de nyeste Nokia-mobilene med GPS: Nokia Sports Tracker. Her kan du se hvor lang treningsruten din er, hvor kort tid du bruker og best av alt: hvor mye lengere tid vennene dine har brukt.

Det er også mulig å lage eksempelvis spill ved hjelp av GPS, som for eksempel skattejakt. Eller å kombinere GPS og paintball. Vi ser utallige muligheter, og aner en spennende GPS-fremtid. La oss med det samme håpe på at flere produsenter slenger seg på bølgen, som så langt kun inneholder Nokia, HP og Siemens. Ok, la oss utelukke den siste inntil videre.

Trendsetting er viktig.
Trendsetting er viktig.

- Mobilen har en sjel
Sara Kullgren, forretningsutvikler i Nokia, mener at mobilen skal ha noe mer enn bare det som står i spesifikasjonslisten og designen; nemlig en sjel.

Mobilens sjel er ikke noen fast kategori i mobiltestene våre, og hvis du ikke fatter bæret av hvordan mobiltelefonen kan ha en sjel har vi full forståelse for det. Men hovedpoenget er at merkevaren skal bygges opp, slik at folk forbinder produktet med noe positivt. Og at det settes en trend. IPod er et fabelaktig eksempel.

Kullgren mener de har klart det med Nokia 8800 Sirocco. Denne mobilen koster 8000 kroner, og er svært beskjedens spesifisert. Om folk kjøper 8800 Sirocco på grunn av sjelen er vi litt usikre på, men at Nokia har laget et produkt som har fått godt fotfeste i markedet er det ingen tvil om.

Videre kunne Kullgren bekrefte at gull absolutt ikke er tull. Det er nemlig på moten. At gullversjonen av 8800 Sirocco koster nærmere 2000 kroner mer enn orginalversjonen, tror ikke Nokia er et problem.

Kullgren begrunnet dette med at datterselskapet Vertu selger langt mindre spesifikasjonsrike mobiler til langveis over dette prisnivået. Og det finnes marked for det. Vertus prisrekort er forøvrig på 1,9 millioner kroner for en enkel mobiltelefon: Vertu Cobra. Med midt sagt luksuriøse materialer.

Kommentarer (8)

Norges beste mobilabonnement

Mars 2017

Kåret av Tek-redaksjonen

Jeg bruker lite data:

Komplett MiniFlex 1GB


Jeg bruker middels mye data:

Telio FriBruk 5GB+EU


Jeg bruker mye data:

Komplett MaxiFlex 10GB


Jeg er superbruker:

Komplett MegaFlex 30GB


Finn billigste abonnement i vår mobilkalkulator

Forsiden akkurat nå

Til toppen