– Facebook er selgeren, du er produktet

Fortjener de egentlig tilliten vår, spør Øystein W. Høie.

Facebook vokser i eksplosiv fart. Etter åtte år råder de over 800 millioner brukere, 140 milliarder foto og trolig mer personopplysninger enn noen stat har gjort noen gang. Men hvor trygt er egentlig privatlivet vårt i hendene til den amerikanske giganten?

Facebook har ofte avslørt et manglende fokus på personvern, og denne uken fikk selskapet en ny ripe i lakken.

Britiske forskere demonstrerte at de kunne hente ut private bilder og persondata i stor stil fra intetanende Facebook-brukere. Selskapets nye delingsregime deler nemlig ikke bare profilen din med venner, men også dine venners venner. For en fiendtligsinnet sosial robot som vil hente ut dine data, kan det dermed være nok at én av vennene dine er sløve nok til å godta venneforespørselen.

Og det er langt fra første gang Facebook har gått over streken.

Beacon-flausen

Den kanskje største blemmen skjedde i 2007. Da lanserte selskapet Beacon, et system som overvåket hva du handlet i nettbutikker og viste det frem på Facebook-profilen uten å spørre om tillatelse. Brukeren Will opplevde å få kringkastet at han hadde kjøpt forlovelsesring til kjæresten, ifølge en ubekreftet rapport. Andre fikk avslørt biler de hadde leid, filmer de hadde sett og presanger de hadde kjøpt. Facebook måtte gjøre full retrett, og stengte funksjonen.

I 2010 avslørte Wall Street Journal at en rekke Facebook-apper spionerte på brukerne. Samtlige av de 10 mest populære appene - deriblant Farmville og Texas HoldEm Poker - sendte brukerinformasjon til tredjeparts selskaper. Brukeren selv var hjelpesløs i å hindre spredningen av dataene, selv med de strengeste personvernsinnstillingene aktivert. Også denne gang måtte Facebook rykke ut i etterkant og slukke brannen.

Kilde: Wikipedia
Kilde: Wikipedia

Med en slik slepphendt holdning til brukernes privatliv, skulle man tro vi var blitt mer skeptiske til Facebook, men faktum er at tjenesten aldri har hatt flere aktive brukere.

Norske medlemmer bruker 30 minutter hver dag på å like, tagge og poke hverandre. Foto og videoer deles ukritisk, selv om Facebook forbeholder seg retten til å gjøre hva de vil med dem.

En lukrativ forretningsmodell

Facebook trenger ikke å ta en krone betalt for tjenestene sine, for det er du som er produktet. Dine personopplysninger, dine vaner og din tid.

Hadde en bedrift ringt og bedt deg oppgi religion, kjønn, alder, smak, venner, og politisk ståsted - attpåtil for å selge deg ting - hadde de fleste vært skeptiske. På Facebook taster vi gladelig inn opplysningene selv.

Hvem du snakker med, hva du liker og hva du klikker på spores fortløpende, både på Facebook.com og andre nettsteder med Facebook-funksjon. Selv de fysiske bevegelsene dine kjenner selskapet, takket være GPS-funksjonen i mobilappen din.

Facebook sitter med andre ord på opplysninger den jevne markedssjef bare kan drømme om. Og dermed også nøkkelen til ekstremt målrettet og lukrativ markedsføring. Investorer har så stor tro på Facebooks fremtid, at markedet priser selskapet til rundt 400 milliarder kroner. Economist mener markedsverdien kan være det tredobbelte.

Facebook er stort sett med oss overalt.
Facebook er stort sett med oss overalt.

Alt skal deles

Problemet til Facebook, er at nesten hele forretningspotensialet er tuftet på å selge informasjon om brukerne til næringslivet. Selskapet står dermed i en evig konflikt mellom det de tjener penger på og privatlivet til brukerne. Og det er de kommersielle hensynene som vinner frem.

Et tydelig vitnesbyrd på det er personverninnstillingene. For seks år siden var standardinnstillingen at nesten hele profilen din var lukket for andre enn venner. Nå deles alt fra foto til veggposter. Da Mark Zuckerberg ble bedt om å forklare hvorfor brukerne skulle ha glede av å dele så mye data, brøt han ut i en intens svettetokt.

Se også: The Evolution of Privacy on Facebook

I høst kom nok et frislipp, der handlingene dine til og med sendes til dine venners venner - enten du kjenner dem eller ikke. Britiske forskere kunne demonstrere at 3050 venner nå er nok til å hente ut private data fra en halv million ukjente profiler.

Heldigvis har årvåkne journalister, bloggere og myndigheteter gjort sitt for å holde Facebook etter ørene. Og nettopp størrelsen deres gjør at de ikke slipper unna offentlighetens kritiske blikk.

Kanskje det er dette vi vil ha

Det er heller ingen grunn til bare å svartmale Facebooks fremmarsj. Det er en populær og verdsatt tjeneste, som på mange måter har forandret de sosiale livene våre til det bedre.

Facebook er ikke alene om å lagre store mengder data om brukerne sine – der er både Yahoo, Google og Microsoft vel så store syndere. Men Facebook leder an utviklingen, og peker veien videre for sosiale nettverk.

For at den gode sameksistensen med brukerne skal kunne fortsette, er det kritisk at Facebook innser at det er i deres egen fortjeneste å verne om brukernes privatliv. De må gi kontrollspakene tilbake, gjøre innstillingene enkle å forstå og heller demonstrere hva man har å tjene på å dele opplysningene sine.

De fleste vil nok bare sette pris på at CDON spør om å hente Facebook-opplysninger om musikksmaken og alderen din, så lenge du får bedre musikkanbefalinger tilbake. Eller at DHL spør om hjemmeadressen og telefonnummeret ditt via Facebook, så du slipper å taste den inn to ganger.

Men om de samme opplysningene havner hos ukjente selskaper og personer, utenfor egen kontroll, er det grunn til å spørre seg om Facebook er tilliten vår verdig.

Kommentarer (40)

Norges beste mobilabonnement

Mars 2017

Kåret av Tek-redaksjonen

Jeg bruker lite data:

Komplett MiniFlex 1GB


Jeg bruker middels mye data:

Telio FriBruk 5GB+EU


Jeg bruker mye data:

Komplett MaxiFlex 10GB


Jeg er superbruker:

Komplett MegaFlex 30GB


Finn billigste abonnement i vår mobilkalkulator

Forsiden akkurat nå

Til toppen