- Elkjøp er for den normale idioten

I forumet har vi en heftig debatt om Komplett og Elkjøps skjebne.

I forrige uke holdt den store elektrokjeden Elkjøp en strategikonferanse i Oslo. Kloke hoder hadde stirret inn i krystallkulen for å se hvor landet og konkurrentene lå noen år frem i tid, og der var det på ingen måte rosenrøde tilstander.

Her er stridens kjerne: – Komplett vil ikke klare seg

Elkjøps nordensjef Ronny Blomseth malte et stadig tristere landskap frem mot 2015, og da spesielt for de mindre nettaktørene. Bakgrunnen for dette er at tyske Media Markt og den amerikanske giganten Amazon.com forventes å trenge seg inn på det norske markedet.

Blomseth så ikke engang for seg at kundefavoritten Komplett.no ville holde koken, og forventet at de nesten lå nede for telling om noen få år.

– Jeg ser ikke noen åpenbar grunn til å handle hos Komplett eller MPX, sa Blomseth til nettstedet DinSide.no.

Dette var en uttalelse mange av våre lesere reagerte kraftig på. I artikkelens diskusjonstråd ble det hele snudd rundt, og flere debattanter kunne egentlig ikke se noen grunn til å handle på Elkjøp.

Rayline TWB skriver:

Hehehe – ja dette var en no-brainer.
Hvorfor i all verden skulle jeg ønske å handle fra Elkjøp?
Har Elkjøp og Expert 500 meter fra der jeg bor, men foretrekker uansett å handle hos Komplett eller andre nettbutikker.
Elkjøp har enten ikke det jeg skal ha (datakomponenter), eller de har et elendig utvalg, eller de har gårsdagens modeller.
Pluss at de har vel ikke ansatt de skarpeste knivene i skuffen.
Har til og med kjøpt en Siemens tørketrommel over nett hos MPX, siden hverken Elkjøp eller Expert var i nærheten av å kunne konkurrere på pris.

Så det kan ikke bli enklere enn dette.

Her er det flere viktige elementer. Det ene er utvalg, det andre er pris og det tredje er kundebehandling og service, der Elkjøp har et nokså frynsete rykte. Alt dette kommer sammen i Norsk Kundebarometer 2011. Her ligger Komplett.no på en fin 7. plass for de mest tilfredse kundene. Elkjøp finner du som nummer 166.

Effektivisering gjør også det rimeligere å drive nettbutikk enn fysisk butikk.
Effektivisering gjør det også rimeligere å drive nettbutikk enn fysisk butikk.

Hva utvalg angår kan du se langt etter å kunne plukke strømforsyning, prosessor, minnemoduler og SSD-er i Elkjøps hyller – skal du ha komponenter til selvbygg må du til en skikkelig PC- eller nettbutikk. Og det du kan finne i butikkhyllene deres har en tendens til å være dyrere enn det du får hos Komplett og kompani.

Også Elkjøps kunder fikk sitt pass påskrevet.

Forumbruker igxx skriver:

Elkjøp er for den normale idioten som er villig til å betale ekstra og ikke har noen mening med kjøpet sitt.

Med entusiastene mot Elkjøp og for Komplett burde det være duket for sistnevntes fremtidige dominans. Eller er det ikke så enkelt?

Lite marked for datakomponenter

Forumbruker NgZ skriver:

Det virker jo som om de aller fleste her overser en vesentlig ting: Innkjøpene deres monner ingenting. De datainteresserte bruker mest på data per hode, men markedet av Ola Nordmenn som kjøper bærbare i butikken er mange ganger større enn selvbyggermarkedet.

I tillegg er Komplett ikke best på pris blant nettbutikkene, og blir nå også presset på service, bla. fra DustinHome.

Han (Elkjøps Ronny Blomseth, journ.anm.) sier jo ikke noe sted at folk skal kjøpe SSD og CPU på Elkjøp, men det markedet er relativt lite til privatersoner, og bedrifter handler der det lønner seg.

Selv har jeg lenge lurt på hvorfor i all verden Amazon.com ikke vil selge/sende elektronikk til Norge. De slår flere ganger norske butikker på pris, selv etter moms og fortollingsgebyr.

Det første poenget er ganske godt – "Hvermannsen" handler ikke prosessorer og hovedkort i nettbutikkene. Folkemassene sikter seg inn på bærbare datamaskiner og annen forbrukerelektronikk, og det er dit de store pengene strømmer.

Å tjene godt på kun datakomponenter er altså vanskelig, og det er derfor vi ser at de fleste nettbutikkene har mange jern i ilden. Ved siden av datadeler og -maskiner satses det på TV-er, mobiltelefoner, spill, gadgets, filmer, kjøkkenmaskiner, støvsugere, fotoapparater, verktøy, klær og gassgriller. Og det er for disse "vanlige" kategoriene at Komplett og deres likesinnede konkurrerer med Elkjøp og andre aktører.

Men interessant nok er det ikke hverandre de er mest redd for.

Nye konkurrenter

I innlegget over nevnes amerikanske Amazon. Du kjenner dem kanskje best som en gigantisk bokhandel på nett, men de er også svært store på mye annet – faktisk på de fleste områder der Elkjøp og Komplett klarer å tjene gode penger i dag. De har også mange tilfredse kunder.

Sakens kjerne er hvordan pengene i markedet vil omfordele seg dersom en eller flere nye giganter etablerer seg her på berget. Komplett er kanskje i dag den nettbutikken som kommer best ut av det på tilfredshet, men hvor lojale er egentlig en generasjon pengebevisste nettshoppere med alskens prisguider et tastetrykk unna? Vil dagens trofaste Komplett-kunder fremdeles være Komplett-kunder hvis de kan få god service og bedre pris hos en ny konkurrent?

For Elkjøps del har de noe nettbutikkene ikke har: Over 250 butikker i Norden der folk kan se på og ta på varene – alle er jo ikke like glad i å handle på nettet. En fysisk butikk er også fint å ha når du vil ha godsakene så snart som mulig, for eksempel når ruteren din dør av lynnedslag eller din tidligere bedre halvdel stikker av med TV-en dagen før VM i fotball.

En siste ting er at Elkjøp nå skal satse sterkere på netthandel, om vi kan tro Dinside.no. Ambisjonen er å være markedsledende på elektronikk, enten det er i varehus eller på nett.

Forumbruker chrlod oppsummerer det slik:

Elkjøp er i dag 4-5 ganger større enn Komplett, og har vært i sterkere vekst. Elkjøp har også høyere lønnsomhet, noe som gjør at de er i en sterk posisjon til å presse et marked med allerede lave marginer (nettbutikkene). Mange små butikker vil i slike situasjoner bli tvunget ut av markedet. Realistisk sett er jeg redd Komplett vil tape kampen mot Elkjøp i markedene de har felles. På den måten vil Komplett stå igjen med hovedfokus på datakomponenter - og dermed ikke lenger være i direkte konkurranse med Elkjøp (silk Elkjøp-sjefen sier). Bare se allerede hvordan mange nettbutikker eksempelvis har svekket TV-sortimentet. Inntoget av store kjeder (f.eks Media Mart som kommer, og Amazon som skal utvide i verden) kan gi presset på markedet som tvinger ut de små.

Vi du ha flere argumenter?
Få med deg hele diskusjonstråden her

Norges beste mobilabonnement

Mars 2017

Kåret av Tek-redaksjonen

Jeg bruker lite data:

Komplett MiniFlex 1GB


Jeg bruker middels mye data:

Telio FriBruk 5GB+EU


Jeg bruker mye data:

Komplett MaxiFlex 10GB


Jeg er superbruker:

Komplett MegaFlex 30GB


Finn billigste abonnement i vår mobilkalkulator

Forsiden akkurat nå

Til toppen