Nokia er langt mindre i USA enn i Europa. (Bilde: Nokia)

- Derfor flopper Nokia i USA

Mens Nokia har sikret seg gode markedsandeler i Norge, Norden og Europa, sliter finnene med å få skikkelig fotfeste i USA. Bare i fjor falt selskapets markedsandel i USA fra 15 til 8 prosent, skriver Inside Telecom (krever abonnement).

Nå har analytikerne i NDP Group laget en liste med syv punkter de mener har skylden for Nokias under middels suksess i USA.

Skal vi tro analytikerne, har Nokia misset flere av de viktigste trendene for mobilmarkedet de siste årene, som for eksempel tynne telefoner, klapptelefoner, trykkfølsomme skjermer og applikasjonsbutikker.

Nokia har riktignok en applikasjonsbutikk nå, Ovi, men selskapet var langt ifra først ute.

Her er listen med problemer analytikerne mener Nokia har i USA:

  • Merkevaren er ikke sterk nok. Finnene har ikke brukt mye penger på reklame i USA, og folket har ikke fått inntrykk av at det er prestisje å ha en Nokia-mobil.
  • USA bruker CDMA-teknologien i mobilnettet, men Nokia har laget få gode modeller til bruk med denne teknologien.
  • Tjenestene til Nokia (som Ovi) har heller ikke gjort noe godt førsteinntrykk. Da butikken ble lansert krasjet den på grunn av overbelastning.
  • I USA er det vanligere å selge mobiltelefoner med abonnement. Nokia har ikke mange nok avtaler med de amerikanske operatørene.
  • Nokia designer ikke telefoner som likner de amerikanske suksessene, som Motorolas tynne klapptelefoner.
  • Symbian er fortsatt for tungvint.
  • Applikasjonsbutikken Ovi er for dårlig. For eksempel har ikke Nokia noe betalingssystem for de amerikanske brukerne hvor de kan belastes over mobilregningen.

(Kilde: Inside Telecom)

Kommentarer (21)

Norges beste mobilabonnement

Mars 2017

Kåret av Tek-redaksjonen

Jeg bruker lite data:

Komplett MiniFlex 1GB


Jeg bruker middels mye data:

Telio FriBruk 5GB+EU


Jeg bruker mye data:

Komplett MaxiFlex 10GB


Jeg er superbruker:

Komplett MegaFlex 30GB


Finn billigste abonnement i vår mobilkalkulator

Forsiden akkurat nå

Til toppen