– Derfor blir Google+ en suksess

Eksperter spår en lys fremtid for Facebook-konkurrenten.

Google, verdens største søkeselskap og en av Internetts giganter, lanserte tirsdag deres svar på Facebook, den sosiale tjenesten Google+.

Konseptet ligner veldig mye på Facebook, det gir brukerne mulighet til å dele og diskutere personlig status, bilder og lenker med venner. Til forskjell fra Facebook tvinger Google deg til å dele inn vennene dine i grupper fra første stund, og ikke et valgalternativ.

Du skal kunne dele vennene dine inn i sosiale sfærer, og bestemme hvem som skal få vite hva om deg basert på egenskaper og interesser. Målet for Google er at det sosiale nettstedet skal fungere mer slik det sosiale livet ditt fungerer.

Avgjørende brikke for Google

Facebook har vokst i et ufattelig tempo, og de har satt press på Googles posisjon som inngangsportalen på internett. Søkemotoren ser ikke hva du sier og gjør på Facebook, informasjon som for Google er vitalt for å holde søke- og annonsetjenesten i gang.

– For oss handler ikke dette bare om et enkelt prosjekt, det handler om å gjøre Google bedre sier Vic Gundotra, senior vice president for Google Sosial og leder for dette prosjektet, i et intervju til Techcrunch.

Tall analyseselskapet comScore har hentet inn viser at 180 millioner mennesker besøkte samtlige av Googles tjenester i mai 2011, mens Facebook har vokst til hele 160 millioner på få år.

Det gjør ikke Facebook større, men ser man på antallet sidevisninger og tid brukt på hvert av de to nettstedene ser man et bilde som burde gi Google gåsehud. Mens brukerne av Google genererte 46 milliarder sidevisninger i måleperioden, og brukte gjennomsnittlig 231 minutter på siden stod Facebooks brukere for hele 106 milliarder sidevisninger og de holdt seg på siden 375 minutter i gjennomsnitt.

Det kan bli et stort problem for Google og deres forretningsmodell.

– Googles største frykt er at når folk bruker mer og mer tid på Facebook, vil de søke mindre på nøkkelord hos Google. De vil utføre flere søk og finne ting gjennom vennene sine. Vi kan finne vår neste ferie basert på bilder fra der venner har vært og ved å spørre dem om turen. Slike søk, eller sosiale oppdagelser, vil bli viktig, men det vil ikke dominere søketeknikken. Det er bare enda en kanal, der forskjellige sosiale nettverk eksisterer for forskjellige deler av livet vårt sier Semil Shah i en spalte hos The Washington Post.

Foreløpig ser det ut til at Google selv ikke prøver å gjøre et stort nummer ut av ut av Google+. De har imidlertid lagt mye vekt på deres egne skuldre ved å bruke sitt eget merkenavn. Det ligger mye prestisje i prosjektet.

– Google prøver foreløpig å tone ned prosjektet. Det er ikke fordi de ikke har store forhåpninger, eller fordi de ikke tror det blir bra. Det er fordi det de nå viser frem bare er en liten del av et langt større bilde. For dem er Google+ mer enn et sosialt produkt eller en sosial strategi, det er en utvidelse av selve produktet Google, kommenterer MG Siegler, journalist hos Techcrunch

Tim Carmody, journalist hos Wired.com påpeker i en Twitter-melding at det ikke er tilfeldig at det sosiale, identiteten, applikasjoner og nettleseren er tett knyttet sammen.

– Dette er Googles forsøk på å kontrollere hele næringskjeden slik Apple gjør.

Sett vennene dine i forskjellige grupper. Klikk for større versjon.
Sett vennene dine i forskjellige grupper. Klikk for større versjon.

Skepsis til Googles kultur

Google har i all sin tid vært kjent for å ha en kultur for løsninger som er teknisk tunge. Produkt etter produkt har vist at de kan lage selv de mest avanserte løsningene, alt fra søkemotoren vi alle kjenner til analyseverktøy av internettrafikk.

Medieanalytikere New York Times har vært i kontakt med påpeker at det er nettopp dette som er grunnen til at Google tidligere ikke har slått igjennom med en sosial tjeneste. Det påpekes at Google prioriterer å presentere så mye informasjon som overhode mulig, fremfor et mer folkelig utvalg.

Kritikerne av Google+ hevder denne kulturen nok en gang vil felle Google i jakten på makten blant de sosiale mediene.

Lett og oversiktelig mobilversjon, slik vi kjenner den fra Facebook. Klikk for større versjon.
Lett og oversiktelig mobilversjon, slik vi kjenner den fra Facebook. Klikk for større versjon.

– Google har et forferdelig renommé når det kommer til sosiale medier, påpeker Digital Trends.

– Facebook har et enormt forsprang, og Google mangler faktoren som gjorde Facebook populær til å begynne med. Det er ikke lenger "kult" å være på et slikt sted, det er ikke lenger eksklusivt.

Du kan få Facebook-mail
Slik får du Ditt.Navn@facebook.com

Et steg i riktig retning

Samtidig får Google mye skryt av de samme teknologiekspertene. Designet som preger Google+ er langt mer intuitivt og brukervennlig enn noe tidligere produkt Google har laget. Det trekkes frem at Google har lært av tidligere tabber, og at det nå er helt tydelig hva som er egenskapene ved tjenesten. Det trekkes også frem som en stor fordel at Google allerede er "over alt" på nettet, og mobilen.

– Dette er uten tvil det beste forsøket Google har gjort et en sosial tjeneste, påpeker MG Siegler.

– Google vil lære å kjenne deg, de vil være stedet du viser det du er og hva du bryr deg om. De vil bli nøkkelen til Internett som en helhet, passasjen du alltid vil gå igjennom. Google+ er et stort steg i den retningen, påpeker Mat Honan i Gizmodo.

I en spalte hos The Washington Post trekkes det frem at Google har lagt lista på riktig nivå, men det stilles spørsmål ved om tjenesten vil brukes slik Google ønsker. Det er brukerne selv som må få Google+ til å skille seg fra Facebook.

Slik bruker du Google effektivt:
Lær deg søketriksene

Bestem hvem som skal se hva. Klikk for større versjon.
Bestem hvem som skal se hva. Klikk for større versjon.

– Folket må overbevises

– Etterspørselen blant brukerne var sinnssykt høy (i går kveld, red. anm.) uttalte senior vice president for Google Sosial og leder for dette prosjektet, Vic Gundotra.

Google selv understreker sterkt at Google+ er et prosjekt, det omtales ikke som en tjeneste eller et nettverk. Det gjenstår fortsatt mye arbeid før det ferdige produktet er klart.

– På Facebook deler jeg for mye. På Twitter deler jeg for lite. Hvis Google klarer å treffe det punktet i midten, kan vi revolusjonere sosial interaksjon på nettet sier produktsjefen for Google sosial, Shimrit Ben-Yair til Wired.

– Det må komme overbevisende grunner til hvorfor du skal bruke Google+ fremfor Facebook eller Twitter trekker New York Times frem.

– Nå kommer den vanskelige biten, å overbevise folk om at de trenger enda et sosialt nettverk i livet. Uten venner henger du bare for deg selv, skriver Engadget.

Google+ er foreløpig en lukket tjeneste, med gjesteliste. Dørene åpnes med jevne mellom for å slippe til nye brukere, senest i går kveld.

Lyst til å bli kvitt Facebook-kontoen din?
Slik sletter du dine sosiale nettspor

Norges beste mobilabonnement

Juni 2017

Kåret av Tek-redaksjonen

Jeg bruker lite data:

Ice Mobil 1 GB


Jeg bruker middels mye data:

Telio Go 5 GB


Jeg bruker mye data:

Komplett Maxiflex 12 GB


Jeg er superbruker:

Komplett Megaflex 30 GB


Finn billigste abonnement i vår mobilkalkulator

Forsiden akkurat nå

Til toppen