– De suger

Har du lastet ned mange mobilspill? Hvis ikke, er du langt fra alene. Mitch Lasky, visepresident i spillgiganten Electronic Arts (EA) og tidligere sjef i mobilspillselskapet Jamdat, holdt nylig en presentasjon hvor han snakket om mobilspillenes fremtid. Ett av temaene han tok opp var grunnene til at spillmarkedet for mobiltelefoner står stille.

– Det er for mange dårlig spill. Fakta er at de fleste spillene suger. Dette er den største faren for denne bransjens fremtid. Det er en reell fare for en Atari 2600-episode her, på grunn av flommen av spill som holder lav kvalitet, fulgt av forbrukere som forlater mobilspillplattformen, sier Lasky.

I følge Lasky bør utvalget av mobilspill reduseres betraktlig, og mobilspilltilbyderne burde halvere sitt tilbud. – Det er galskap at spill som Tetris og Madden får samme oppmerksomhet som ett eller annet kinesisk slå-en-muldvarp-spill, forklarer Lasky. Han pekte også på at de 20 mest populære spillene ofte står for over 90 prosent av en tilbyders omsetning, mens de gjerne tilbyr rundt 400 spill.

Lasky mener også at mangelen på flerspillerspill holder markedet for mobilspill nede. – Hvor er de sammenkoblede spillene? Spill for flere spillere har ikke utviklet seg de siste tre årene, sier Lasky. Han mener at en mobilutgave av World of Warcraft vil sette fyr på mobilspillbransjen. – Ikke et tungt rollespill, men noe som har den sosiale følelsen ved seg.

EA-sjefen mener også at det er for vanskelig å kjøpe seg mobilspill. – De siste to årene har spilltilbyderne gjennomgått en plattformendring, fra 2D-spill til 3D-spill. Kontrasten er at kjøpeopplevelsen ikke har forandret seg i det hele tatt.

(Kilder: Businessweek.com)

Norges beste mobilabonnement

Juni 2017

Kåret av Tek-redaksjonen

Jeg bruker lite data:

Ice Mobil 1 GB


Jeg bruker middels mye data:

Telio Go 5 GB


Jeg bruker mye data:

Komplett Maxiflex 12 GB


Jeg er superbruker:

Komplett Megaflex 30 GB


Finn billigste abonnement i vår mobilkalkulator

Forsiden akkurat nå

Til toppen