– Chess-garantien er ulovlig

Forbrukerombudet stempler den nye prisgarantien fra Chess som ulovlig, og krever umiddelbar stans i markedsføringen av tilbudet.

Dette fremgår i et brev ombudet sendte mobilselskapet sist fredag.

Garantert billigst?

– Denne såkalte prisgarantien er villedende og dermed et brudd på markedsføringsloven, sier seksjonssjef Jo Gjedrem i Forbrukerombudet til Mobilen.no.

Slik Forbrukerombudet ser det, lover Chess med sin garanti å være billigst. Dermed pålegges mobiloperatøren å dokumentere at selskapet faktisk er nettopp det.

– En påstand om prisgaranti må begrunnes i sikker viten om konkurrentenes priser, og forutsetter at det er konkret mulig å undersøke og dokumentere påstanden. Slik Forbrukerombudet ser det, vil det i praksis være svært vanskelig å dokumentere at Chess sine ringepriser alltid er rimeligere enn konkurrentenes, skriver Forbrukerombudet i brevet.

Mobilselskapet bestrider på sin side at de hevder å være billigst.

– Vi sier ikke at vi er billigst. Det vi sier, er at vi garanterer at kunder som eventuelt betaler mer hos oss enn de gjorde hos sin forutgående operatør, skal få tilbake mellomlegget, sier administrerende direktør Per Christian Andersen i Chess.

Produkter og tjenester

Men Forbrukerombudet er uenig i vurderingen, og fastslår for sin del at ordet ”prisgaranti” har et entydig meningsinnhold.

– Prisgarantier vurderes som en forsterket påstand om alltid å være billigst. Den jevne forbruker vil oppfatte dette som et løfte om at Chess alltid vil være billigst, og at selskapet vil betale erstatning i de helt unntaksvise tilfellene hvor dette ikke stemmer, skriver ombudet i brevet til mobilselskapet.

Dermed kan moroa være over før den har begynt for mobilselskapet som ikke har vært billigst på aldri så lenge.


– Markedsføringstiltaket er etter vårt syn ulovlig, kort og godt fordi prisgarantien bærer bud om at Chess er billigst, samtidig som den ikke medfører at selskapet har de laveste prisene, konstaterer Gjedrem i Forbrukerombudet.

– 90 prosent vil spare penger

Chess-sjefen viser til at selskapets egne beregninger fastslår at 90 prosent av mobilbrukerne i Norge vil tjene på å bytte til Chess. Han er på den annen side innforstått med at et sted mellom fire og sju prosent av de nye kundene faktisk vil kunne tape penger på å gå til Chess.

– Dette har vi visst helt fra starten av, vi ville selvsagt aldri gått ut med en garanti uten å vite nøyaktig hva den innebærer. Men så har vi som sagt heller ikke hevdet vi at under enhver omstendighet er den billigste operatøren på markedet, sier Andersen.

Selskapet har forberedt prisreduksjoner som etter alt å dømme offentliggjøres i morgen. Både taleprisene, SMS-prisene og MMS-prisene skal ned, og Chess har fra før lovet å redusere utenlandsprisene med opptil 70 prosent innen sommerferien.

Men billigst, det vil de fortsatt ikke være. Og heller ikke det faktum at prisgarantien nå utvides og heretter kan benyttes inntil fire ganger mot tidligere bare én gang per kunde, rokker ved Forbrukerombudets avgjørelse. I brevet er dette formulert slik:

”Vi ber Chess Communications AS umiddelbart avstå fra å markedsføre den aktuelle garantiordningen som prisgaranti, og ber om en bekreftelse på at dere vil innrette fremtidig markedsføring i samsvar med våre standpunkt i saken”.

Chess har frist til fredag 4. mai med å imøtegå Forbrukerombudets krav.

Norges beste mobilabonnement

Juni 2017

Kåret av Tek-redaksjonen

Jeg bruker lite data:

Ice Mobil 1 GB


Jeg bruker middels mye data:

Telio Go 5 GB


Jeg bruker mye data:

Komplett Maxiflex 12 GB


Jeg er superbruker:

Komplett Megaflex 30 GB


Finn billigste abonnement i vår mobilkalkulator

Forsiden akkurat nå

Til toppen