- Bytt selskap hvis du vil spare penger

Siden 2001 har du fritt kunnet portere over ditt mobiltelefonnummer fra den ene operatøren til den andre. Dette var et tiltak Post- og teletilsynet innførte, og siden den gang har 4,1 millioner slike porteringer funnet sted. I 2007 byttet hele 688 000 abonnenter mobiloperatør, men de siste to årene har tallet gått noe ned. I fjor var tallet på ”illojale kunder” på kun 576 000.
- Mange forbrukere bytter fortsatt selskap, men vi er usikre på hvorfor antallet har gått ned de to siste årene. Det er mye – veldig mye – å spare på å være prisbevisst i mobilmarkedet, og for en familie dreier besparelsen seg fort om prisen på en ferietur, hevder direktør i Post- og Teletilsynet Willy Jensen.
Sterkt prispress
Telenor og NetCom sitter stadig på de klart største markedsandelene, til tross for at mindre mobilselskaper kan tilby mobilbrukerne lavere abonnementspriser. Det kan være flere grunner til at de to største operatørene er i en overlegen posisjon – for eksempel at de er flinke til å holde på kundene sine, at de selger subsidierte mobiltelefoner med abonnement, tradisjon, godt omdømme, at kundene ikke er prisbevisste, at kundene er uvitende om alternativene, eller at de mindre operatørene ikke er flinke nok til i større grad å lokke kundene over til seg. Fasiten er nok en kombinasjon av alle disse – og flere årsaker –, men PT oppfordrer i alle fall norske mobilbrukere som vil spare penger til å bytte operatør.
- Vi ser at de store tilbyderne holder stand selv om de utfordres sterkt på pris av konkurrentene. Dette kan bety at mange kunder ikke er så opptatt av mobilregningen, men det kan også bety at forbrukerne ikke vet at de stort sett får samme tjenester og samme kvalitet også hos de mindre teleselskapene. Mitt råd er klart: bytt selskap hvis du vil spare penger, sier Jensen.

(Artikkelen fortsettes.)
 
Naivt av PT
I pressemeldingen nevnes også at PT opprettet tjenesten Telepriser i 2002, en priskalkulator som er ment å gjøre det enklere for mobilbrukere å finne frem til rett abonnement. Her viser de til at en mobilbruker med middels forbruk kan få en månedlig mobilregning på kun 20 kroner med det billigste abonnementet, mens det dyreste ville kostet brukeren 899 kroner per måned. Det tas imidlertid ikke hensyn til at ”det dyreste abonnementet” – NetCom iTalk Large – for det første er beregnet på NetComs iPhone-kjøpere, og dermed inkluderer blant annet datatrafikk, og for det andre at dette abonnementet kun er egnet for deg med et veldig høyt – ikke middels – forbruk. Om mange kunder faktisk får en mobilregning på kun 20 kroner per måned med Ludo Terningkast 6 – ”det billigste abonnementet” – er vi heller ikke 100 prosent sikre på, selv om dette utvilsomt er blant de desidert billigste abonnementene på markedet for deg med et lite- eller middels forbruk. Uansett, dersom PTs påstand om at en familie kan spare nok til en ekstra ferietur i året bygger på prisforskjellen mellom disse to abonnementene, er dette direkte misvisende.
For ikke å kaste alt for mange kampesteiner i et skjørt glasshus, er det passende å minne om vår egen priskalkulator Ringepriser, som lider samme skjebne som Telepriser når det gjelder å vise de dyreste abonnementene i samme liste som de billigste – uten en innlysende forklaring på prisforskjellene i resultatlisten. Men det er svært vesentlig at man ikke trekker bombastiske konklusjoner ved å sammenligne to usammenlignbare mobilabonnementer.

(Artikkelen fortsettes.)
 
PTs sjekkliste ved bytte av operatør
Post- og teletilsynet gir deg også en sjekkliste for bytte av mobilselskap, som vi her presenterer i sin helhet:
Har du funnet et billigere mobilabonnement og ønsker å bytte teleselskap? Lurer du på hvordan du gjør det og hvor lang tid det tar? Her har du en sjekkliste over hvordan du går fram.
1. Sjekk om det er bindingstid på mobilabonnementet ditt. Hvis det er tilfelle, må du enten vente til bindingen går ut før du bytter, eller kontakte leverandøren din om å betale for den gjenstående avtaleperioden.
2. Dersom telefonen er operatørlåst, får du kode til å låse opp telefonen fra mobiloperatøren du er kunde hos. 
3. Kontakt den mobiloperatøren du ønsker å bytte til, for eksempel via Internett. De vil ordne alt det praktiske med overføringen av abonnementet. Normalt vil du også få mulighet til å beholde ditt gamle nummer. Du trenger ikke å ta kontakt med din nåværende mobiloperatør.
4. Normal overføringstid er syv til ti dager. Din nåværende operatør skal gjennomføre overflyttingen innen fem virkedager etter at de har mottatt melding fra din nye operatør.
5. Du får et nytt SIM-kort i posten og en SMS-melding med beskjed om når du skal bytte SIM-kort. Dette skjer før ditt gamle abonnement slutter å virke.

Kommentarer (0)

Norges beste mobilabonnement

Mars 2017

Kåret av Tek-redaksjonen

Jeg bruker lite data:

Komplett MiniFlex 1GB


Jeg bruker middels mye data:

Telio FriBruk 5GB+EU


Jeg bruker mye data:

Komplett MaxiFlex 10GB


Jeg er superbruker:

Komplett MegaFlex 30GB


Finn billigste abonnement i vår mobilkalkulator

Forsiden akkurat nå

Til toppen