– Bruk sosiale medier internt på jobben

De dyktige bedriftene vet hvor viktig mellommenneskelige relasjoner i organisasjonen er, skriver Guro Johanson.

Det er for tiden mye fokus på hvordan bedrifter kan bruke sosiale medier ut mot sine kunder og hvilke fordeler dette har, men vi bør ikke glemme de fordelene sosiale medier kan bidra med innad i organisasjonene.  De mellommenneskelige relasjonene i en bedrift letter kommunikasjon og gjør organisasjonen åpnere, noe som er avgjørende for å oppnå de gode resultater. Sosiale medier kan fremme en sterk bedriftskultur og bidra til at ansatte utvikler og opprettholder nære forbindelser med hverandre.

I masteroppgaven min har jeg skrevet om hvordan sosiale medier kan bidra til studentmiljøet på en positiv måte. Undersøkelsene mine viste at det viktigste for studenters trivsel er at de har noen å snakke og arbeide sammen med. Samarbeid, tilbakemelding fra andre og diskusjon er viktig både for motivasjon og for læring. Med de mulighetene sosiale medier gir, er det stort potensiale i å benytte sosiale medier til å skape et bedre miljø. De samme positive effektene sosiale medier kan ha for studentene, kan overføres til å gjelde for arbeidsmiljøet på en arbeidsplass.

Samlende, sanntids kommunikasjon
Privat gir sosiale medier mulighet for å treffe nye mennesker, samt holde kontakt med gamle venner. Ved å benytte sosiale medier aktivt kan en opprettholde eller intensivere forhold som er opprettet offline og få oversikt over personer som en normalt ikke ville visst hvem var. I en organisasjonssetting vil ansatte kunne identifisere eksperter eller engasjerte interessenter, skape tilhørighet, samt fremme samarbeid, åpenhet og diskusjoner.

Det finnes ulike sosiale verktøy som kan tas i bruk av bedrifter og andre organisasjoner.  Verktøyene skal gi bruker mulighet til å lage informative profiler, ”samle” på kollegaer, og muliggjør relasjonsbygging ved å tilrettelegge for hyppig kommunikasjon blant ansatte. Eksempler på slike verktøy er Chatter, YammerYoolinkproNing og Socialgo for å nevne noen. Vi har opplevd god effekt av å bruke Yammer.

Ifølge en undersøkelse gjennomført av Yammer (med 1000 respondenter) indikerte 83 % at de føler seg bedre sammen med sine kolleger på grunn av Yammer. Det kan brukes både til å dele morsomme og interessante ting, finne personer med erfaring innenfor ulike områder, informere om ting som skjer, samt å diskutere ulike temaer. Det fører til at vi får oversikt over våre kollegaer, hvilke prosjekter de jobber med og hvilke fagområder de spesialiserer seg i. For meg, som nyansatt, har dette vært et ekstra nyttig verktøy til å bli kjent med bedriften og de ansatte.

“Minst to må ha en telefon hver for at det skal være nyttig…”
De fordelene sosiale medier kan gi for arbeidsmiljøet forutsetter at en større prosentandel av ansatte er aktive. For at et sosialt medium skal bli en suksess, er det helt nødvendig å ha mange brukere som bidrar jevnlig, og ikke bare er passive medlemmer. Den største utfordringen er ikke å få brukere til å registrere seg, men å oppfordre til aktiv deltagelse. Både mine egne og andres undersøkelser viser at fortsatt bruk av et sosialt medium er avhengig av at venner eller andre interessante personer også benytter mediet. Dersom det ikke skjer noe interessant i mediet, oppleves det ikke som viktig eller nyttig. For mange brukere er det også viktig å sitte igjen med følelsen av at en har bidratt med noe unikt som andre kan dra nytte av, og derfor er enkle tilbakemeldingsverktøy (f.eks. like-knappen) viktige.

80/20 prinsippet
Selv i de fleste suksessrike nettsamfunn er det en liten del av medlemmene som produserer de fleste publikasjonene, noen som produserer noe av og til, og mange bare leser uten selv å bidra. Det vil også være noen som av ulike grunner ikke ønsker hverken å følge med eller å delta. Det er derfor en utfordring, spesielt under innføring av et medium, å oppnå bred brukerdeltagelse som vil gjøre mediet interessant. Det vil på grunn av dette være hensiktsmessig å rekruttere en kjerne med brukere til å bruke mediet aktivt i en innføringsfase.

Den funksjonaliteten som mediet tilbyr er også avgjørende for å holde på brukerne. For at noen skal bli med i noe nytt, er det viktig at en opplever at en får noe unikt ved å bli med, samtidig som det også er nyttig. Det er vanskelig å konkurrere mot de store, som for eksempel Facebook. For å kunne lykkes med et annet medium, er det viktig å kunne tilby noe mer eller annet enn det de andre gjør. For oss gir Yammer oss et eget nettverk hvor alle ansatte er samlet, hvor vi kan diskutere og dele ting som ikke allmennheten får tilgang til. Det er ikke alltid det unike mediet gir, trenger å være noe revolusjonerende og nytt.

En annen ting som er viktig for mange er at det er tilgjengelig på mobile enheter. Stadig fler bruker tiden på bussen eller toget til å oppdatere seg på hendelser som har skjedd de siste timene, og det er derfor viktig at mediet er tilgengelig til dette.

Ikke vent!
Sosiale medier internt støtter åpen kommunikasjon, og gjør det enklere for ansatte å ha realtime diskusjoner og dele informasjon raskt. Dette gjør det enklere å samarbeide i bedriften, samt det å få svar på spørsmål raskt, og diskutere relevante spørsmål. Fordelene ved å innføre et sosialt verktøy for kommunikasjon mellom ansatte er mange, så det er ingen grunn til å vente.

Norges beste mobilabonnement

Mai 2017

Kåret av Tek-redaksjonen

Jeg bruker lite data:

Ice Mobil 1 GB


Jeg bruker middels mye data:

Chili Medium 5 GB


Jeg bruker mye data:

Chili Large 10 GB


Jeg er superbruker:

Chili X-Large 30 GB


Finn billigste abonnement i vår mobilkalkulator

Forsiden akkurat nå

Til toppen