– Bruk sosiale medier i politikken

– Bruk sosiale medier i politikken

Sosiale medier er en viktig kanal for ungdoms politiske deltagelse, ifølge en ny ISF-rapport.

Bernard Enjolras og Signe Bock Segaard har undersøkt ungdoms politiske bruk av sosiale medier, med fokus på Facebook, Twitter og blogg. Rapporten «Ungdommens politiske bruk av sosiale medier» viser at sosiale medier brukes til koordinering av politiske demonstrasjoner, aksjoner og debatter.

Les hele rapporten her

Bernard Enjolras er Forskningsleder i ISF. Foto: Institutt for samfunnsforsking
Bernard Enjolras er Forskningsleder i ISF. Foto: Institutt for samfunnsforsking

-Sosiale medier, særlig Facebook, gjør politisk mobilisering lettere og bidrar til engasjement. Det er derfor et viktig verktøy for politisk deltagelse, sier Bernard Enjolras i en melding

Sosiale medier endrer også måten ungdom får tilgang til informasjon, og skaper nye arenaer for politisk debatt og meningsutveksling.

- Facebook, Twitter og blogg gir ungdom tilgang til informasjon om politikk. I fremtiden kan dette bidra til økt politisk engasjement blant ungdom generelt, men det gjenstår å se, mener Enjolras.

Les også: Klare for sosiale medier

Signe Bock Segaard,Forsker II i ISF Foto: Institutt for samfunnsforsking
Signe Bock Segaard,Forsker II i ISF Foto: Institutt for samfunnsforsking

Sosiale medier øker engasjement
Forskerne legger til at politisk deltagelse via sosiale medier likevel er reservert en forholdsvis liten gruppe.

- Omtrent halvparten av unge som bruker sosiale medier, bruker dem ikke til politiske aktiviteter. Ca. 10 prosent er veldig aktive, mens 40 prosent er aktive i noen grad. Men vi ser at dersom ungdommene er politisk engasjerte offline, øker engasjementet ved hjelp av sosiale medier, sier Signe Bock Segaard i en melding.

- Det er heller ikke sånn at ungdom er polisk engasjerte online i stedet for offline. Ungdom som er politiske aktive på nett har også høy politisk interesse og er resurssterke, påpeker Segaard.

Les også: Suksess med Facebook-integrasjon

Politisk aktiv ungdom
Unge bruker like stor eller større andel av sin medietid til politikk og samfunn som de over 26 år. Dette er uavhengig av om mediet er digitalt eller mer tradisjonelt som avis, radio og TV. Enjolras mener dette kan avkrefte myten om uengasjert ungdom.

- Mange tror at ungdom er mindre politisk engasjert, men funnene våre viser at dette altså ikke stemmer, selv om de engasjerer seg på en annen måte enn resten av befolkningen.

Les også: Flere og flere blir lurt på Facebook

Populære nettsteder
Sosiale medier, særlig Facebook, er en del av hverdagen for de fleste unge i alderen 16-26 år.

98 prosent av unge internettbrukere har en profil på Facebook og 23 prosent har en profil på Twitter. Så mange som en tredjedel av unge bruker daglig en time eller mer på sosiale medier.

Rapporten er skrevet på oppdrag av Ungdommens maktutredning, et utvalg oppnevnt av Regjeringen for å utrede unges makt og deltagelse i samfunnet.

Kommentarer (0)

Norges beste mobilabonnement

Mars 2017

Kåret av Tek-redaksjonen

Jeg bruker lite data:

Komplett MiniFlex 1GB


Jeg bruker middels mye data:

Telio FriBruk 5GB+EU


Jeg bruker mye data:

Komplett MaxiFlex 10GB


Jeg er superbruker:

Komplett MegaFlex 30GB


Finn billigste abonnement i vår mobilkalkulator

Forsiden akkurat nå

Til toppen