– Apples første TV er rett rundt hjørnet

Men rakk Steve Jobs å knekke TV-koden, spør Øystein W. Høie.

Ytterst få vet hva som skjuler seg i Apples laboratorier. I oktober ga imidlertid biografen om Steve Jobs oss et sjeldent innsyn i selskapets planer: Apple har siktet seg inn på TV-bransjen, fortalte Jobs, og de vil velte den helt rundt.

Ting skjer nå svært raskt. Nye Apple-eide patenter for TV renner inn, og denne uken varslet analytikere ved American Bank Jefferies at Sharp vil starte opp produksjon av TV-skjermer for Apple allerede i februar 2012. Apple har betalt store deler av byggekostnadene for en splitter ny fabrikk, som også er ventet å produsere høyoppløste skjermer til iPad 3.

Vi vet foreløpig ytterst lite om hva slags TV-univers Apple planlegger å bygge. Alt vi har er disse få setningene fra Jobs selv:

– Jeg vil lage en integrert TV som er fullstendig enkel å bruke. Den vil være sømløst synkronisert med alle enhetene dine og iCloud. Brukerne vil ikke lenger måtte fikle med kompliserte fjernkontroller og alskens TV-kanaler. Det vil ha det enkleste grensesnittet du kan tenke deg. Jeg har endelig knekt koden.

Det høres lovende ut, og det trengs.

TV-en har stagnert

Analytikere har i mange år pekt på at utviklingen i TV-bransjen har stagnert. TV-ene har kanskje blitt større, skarpere og fått 3D, men innholdsrevolusjonen på nettet har hatt bemerkelsesverdig liten innvirkning på hvordan vi bruker og styrer TV-ene våre. Selv det skarpeste teknologihode vil måtte kjempe lenge med en salat av kabler, bokser og innstillinger før man er i nærheten av en smidig opplevelse.

Folk vil ikke ha en PC på TV-ene sine. De har allerede en PC. De går til widescreen-TVen for å få underholdning. Dette har bransjen store problemer med å forstå.

- Steve Jobs

Kabelleverandører som Get dreper innovasjonen i markedet ved å subsidiere egne PVR-er, mener Steve Jobs.
Kabelleverandører som Get dreper innovasjonen i markedet ved å subsidiere sine egne PVR-er, mente Jobs.

På toppen av det hele er det en jungel av innholdsleverandører, kabeltilbydere, TV-kanaler og utstyrsprodusenter som kjemper om å kontrollere opplevelsen din. Og når alle insisterer på å kontrollere kunden, sitter vi igjen med en fragmentert opplevelse der ingen klarer å bryte gjennom veggen av kompleksitet.

På bordet ligger hundretalls milliarder av kroner. Kabeltilbyderne og TV-kanalene er redde for å bli overflødige når nettet blir raskt nok til å levere video sømløst. Utstyrsprodusentene vil bygge opp egne økosystemer for å få en bit av det enorme markedet for innhold. Og utenfor det hele ligger ivrige pirater og stjeler av kaken.

– TV-bransjen er balkanisert. Og så lenge TV-bransjen gir bort PVR-er gratis eller for en hundrelapp i måneden, dreper det all innovasjon. Ingen er villige til å betale for en PVR, sa Steve Jobs da han lanserte Apple TV.

Noe må skje, og det selskapet som knekker koden og får forbrukere og rettighetshavere på laget kan stå foran en eventyrlig vekst.

Krigen starter nå

Apple er langt fra alene om å sikle på mulighetene i TV-bransjen.

De kanskje mest spennende nyhetene kommer nå fra Sony, som har lovet å revolusjonere måten vi bruker TV-ene våre. Bakteppet er at selskapet blør penger. De tapte over 5 milliarder kroner i fjor, og selskapets TV-divisjon har mye av skylden.

– Vi kan ikke fortsette å selge TV-er [slik vi har gjort]. Vi taper penger på hver eneste TV vi selger, sa Sonys administrende direktør, Howard Stringer, i et intervju med Wall Street Journal.

Sony er i en unik posisjon til å levere en gjennomført opplevelse fra start til slutt. De er tungt tilstede i film, serier og musikk. De er langt fremme på hjemmeelektronikk, inklusive mobiler og nettbrett. De har sin egen TV-portefølje og de har hundretalls millioner PlayStation-konsoller installert i verdens hjem.

– Jeg er ikke i tvil om at Steve Jobs har jobbet med en ny retning for TV-en, det er det vi alle leter etter nå, sier Stringer. Jeg har brukt de siste fem årene på å bygge en plattform som kan konkurrere med Apple, plattformen er klar, og den lanseres nå, lovet han.

Selskapet har blant annet lansert nettbrettet Tablet S med innebygget infrarød fjernkontroll for å styre selskapets Bravia-TVer. Hva mer vi har i vente, gjenstår å se.

Googles nye grensesnitt for TV-er vil la deg kjøpe og laste ned apper fra Android Market.
Googles nye grensesnitt for TV-er vil la deg kjøpe og laste ned apper fra Android Market.

Google satser også tungt på TV med sin nye programvare Google TV, som er utviklet i samarbeid med Sony, Intel og Logitech. De har allerede klart å knekke Apples dominans innen smartmobiler, og har ingen grunn til å hvile på laurbærene når krigen nå ser ut til å bevege seg over til TV-bransjen. Foreløpig har mottakelsen vært lunken, men en ny versjon av Google TV vil nå forenkle grensesnittet betraktelig og knytte TV-en opp mot Android Market.

Siri kan ta en nøkkelrolle

Utenfor dette sirkuset av en TV-bransje står altså Apple i utkanten og speider. Hva er det egentlig Steve Jobs har pønsket ut som skal klare å snu alt dette på hodet?

Teknologien bak Siri kan gjøre fjernkontrollen nær overflødig.
Teknologien bak Siri kan gjøre fjernkontrollen nær overflødig.

Ifølge New York Times vil Apple la deg prate til TV-en slik du prater til Siri i iPhone 4S. Det er ingen tvil om at det er uendelig mye enklere å si "spill siste episode av Breaking Bad med norsk tekst" enn å rote den frem i menyene med en vanlig fjernkontroll. Eller for den saks skyld be den ta opp Nytt på Nytt i morgen eller starte en videosamtale til kjæresten.

Skal du se en fotballkamp, burde det være nok å si a du vil se kampen, og så finner TV-en selv ut hvilken kanal den sendes på. Det må også skje aktiv støykansellering så TV-en ikke styrer seg selv og man får komiske resultater som dette.

Apple betalte over 600 millioner kroner for Siri-teknologien i 2010, og har siden lagt ned betydelige ressurser i å videreutvikle den avanserte kontekstuelle og semantiske prosesseringen bak. Det er altså liten tvil om at dette er en nøkkelstrategi for selskapet videre, og at talestyringen i iPhone 4S bare er starten. Ekstra tilfredsstillende må det være for Apple at kunder med Siri ser ut til å bruke Googles søketjenester mindre.

Apple har også registrert en patent for å styre TV-en ved hjelp av bevegelser. Man kan for eksempel bevege hendene for å spole eller justere volum. Eller "hive" video fra én enhet til en annen med et kast i luften, for eksempel fra en mobiltelefon til TV-en. Patenten, som ble sendt inn i oktober i år, inkluderer også løsninger for ansiktsgjenkjenning.

TV-innholdet blir apper

En annen spådom er at Apple vil bryte alt innholdet til TV-en ned i enkeltapper som man laster ned via en egen App Store for TV-en. I stedet for å være en slave av kanalenes sendeskjemaer, laster du ned en egen app for kanalene og programmene du liker. Her kan du se alle episodene når du selv ønsker det, sammen med alt som måtte være av ekstra innhold som lydspor, biografier, klipp bak scenene og linker til annet relevant materiale.

Med den rette PC-en eller medieboksen  er det allerede fullt mulig å styre TV-en fra nettbrettet.
Det er allerede fullt mulig å styre TV-en fra nettbrettet via en PC eller medieboks.

 

Å styre en såpass avansert og app-sentrisk TV vil være svært tungvint med en vanlig fjernkontroll. Det er mer naturlig å bruke en berøringsfølsom skjerm, enten med et dedikert nettbrett eller en smarttelefon. Selv tror jeg nettbrettet er i ferd med å ta en helt sentral rolle, nettopp fordi vi allerede sitter og bruker det. En Nielsen-undersøkelse viser at hele 40 prosent av TV-seere sitter og bruker nettbrettet eller smarttelefonen under sendingen.

Les også kommentaren: – Nettbrettet tar styringen over TV-en

TV-kanalene værer fare

Apper som TV2 Sumo kan være fremtiden for TV.
Apper som TV2 Sumo kan være fremtiden for TV.

TV-kanalene følger utviklingen med argusøyne. Vi ser allerede fremveksten av dedikerte apper som TV 2 Sumo, TV2 Sporten og NRK Nett-TV. AirPlay-teknologien lar deg finne frem til det du vil se på nettbrettet, og så med ett trykk sende videoen over på TV-skjermen.

Samtidig er apper en gylden mulighet for innnholdsprodusentene til å bryte TV-kanalenes monopol på seere, og heller ta kontrollen og distribuere innholdet sitt selv. Apple har allerede løsningene klare for å hente inn betaling. Innholdet kan selges per episode inne i appen, som et abonnement eller tilbys gratis med et kontekstuelt annonsenettverk som Apples iAd, som henter inn målrettet reklame underveis.

Lagringen av filmene og seriene du har kjøpt vil ifølge Jobs egne ord skje via iCloud, så du aldri trenger å tenke på lagringsplass eller synkronisering på tvers av enhetene dine.

Kort tid unna

Med alle disse brikkene på plass vil Apple ha skapt et komplett økosystem få andre kan matche. Og det vil gi mulighet for å kreve priser langt utover det vi i dag betaler for en "dum" TV.

Selskapet har allerede unnagjort såpass mye at det ikke trenger å ta lang tid å fullføre puslespillet. Trolig er den største bøygen å få på plass gode innholdsavtaler til å fylle TV-en.

– Jeg tror Apples første TV er ute i butikkene sent i 2012 eller tidlig i 2013, sier analytiker i Piper Jaffray & Co, Gene Munster, i et intervju på ABC News

Så får vi se. Kanskje vil Apple få bransjen til å utbasunere et kollektivt "Eureka". Eller kanskje lanserer de bare et middelmådig produkt, som ikke er i nærheten av å knekke TV-koden. Selskapets Apple TV-boks er tross alt regnet for å være en flopp.

Vi venter i spenning.

Norges beste mobilabonnement

Juni 2017

Kåret av Tek-redaksjonen

Jeg bruker lite data:

Ice Mobil 1 GB


Jeg bruker middels mye data:

Telio Go 5 GB


Jeg bruker mye data:

Komplett Maxiflex 12 GB


Jeg er superbruker:

Komplett Megaflex 30 GB


Finn billigste abonnement i vår mobilkalkulator

Forsiden akkurat nå

Til toppen