- Apple må ta ansvar

Apples pressekonferanse før helgen fortalte Steve Jobs blant annet at antenneproblemer er noe som kan oppleves med alle mobiltelefoner. Underveis viste han frem telefoner fra konkurrerende selskaper og effekten selskapet mente å ha funnet på disse telefonene.

Blackberry Bold 9700, Samsung Omnia II og HTC-s Droid Eris var telefonene som ble benyttet som sammenlikning på pressekonferansen. Nå har tre mobilprodusenter gått ut med hver sine uttalelser i forhold til Apple-sjefens påstand.

Uakseptabelt

- Det er uakseptabelt av Apple å forsøke å trekke RIM inn i sin egen fiasko. Apples påstander om RIM-s produkter virker å være overlagte forsøk på å forvrenge omverdenens forståelse av antennedesign og på å flytte fokus bort fra Apples vanskelige situasjon.

I uttalelsen som er signert de to sjefene i Research in Motion, Mike Lazaridis og Jim Balsillie, sies det videre at RIM er verdensledende i antennedesign og at de har laget gode produkter med velfungerende mottak i mer enn 20 år.

I løpet av denne tiden skal RIM ha unngått antennedesign av den typen som befinner seg i Iphone 4, og i stedet brukt "innovative" design som har redusert risikoen for tapte samtaler, spesielt i områder med dårlig dekning.

- En ting er sikkert, RIM-s kunder behøver ikke å bruke noe deksel for at en Blackberry-telefon skal beholde skikkelig dekning. Apple har åpenbart gjort noen designvalg, og de burde heller ta ansvar for disse valgene enn å trekke inn andre produsenter i en situasjon som kun gjelder Apple.

Motorola heller ikke enige

Motorola-sjef Sanjay Jha er heller ikke spesielt fornøyd med måten Apple har håndtert antenneproblemene sine på.

- Det er uærlig å antyde at alle telefoner yter likt. I våre egne tester har vi funnet ut at Droid X yter langt bedre enn Iphone 4 i hånden til forbrukere.

Nokia er noe mer diplomatiske

- Antennedesign er et komplekst område, og det har vært svært viktig kompetanse hos Nokia i årtier og på tvers av hundrevis av telefonmodeller. Nokia var pioner på dette området og Nokia 8810 var den første telefonen i salg med intern antenne.

I sin uttalelse fortsetter Nokia med å fortelle at de har brukt tusenvis av arbeidstimer på å studere menneskelig adferd, også hvordan folk holder telefonene sine under bruk.

- Som man kunne forvente fra et selskap som jobber med å koble sammen mennesker, prioriterer vi antenneytelse over fysisk design om de to noensinne kommer i konflikt.

Det er selvsagt Nokias gamle slagord "Connecting People" uttalelsen henspeiler til. Mobilgiganten sier også at de designer telefoner som skal ha like god dekning enten de holdes i høyre eller venstre hånd, og at de ofte har antenner både oppe og nede i telefonen for å sikre like god dekning uansett hvordan man holder den.

Vanskeligere farvann

Nettstedet infosyncworld.com tror at Apple kan ha rodd seg ut i enda vanskeligere farvann etter pressekonferansen. Uttalelser fra kjente og sterke konkurrenter kan utgjøre et vesentlig større problem for mobilprodusenten enn medias fokus på enkelte kunders antenneproblemer med Iphone 4.

Les også:

(Kilde: infosyncworld.com)

Norges beste mobilabonnement

Juni 2017

Kåret av Tek-redaksjonen

Jeg bruker lite data:

Ice Mobil 1 GB


Jeg bruker middels mye data:

Telio Go 5 GB


Jeg bruker mye data:

Komplett Maxiflex 12 GB


Jeg er superbruker:

Komplett Megaflex 30 GB


Finn billigste abonnement i vår mobilkalkulator

Forsiden akkurat nå

Til toppen