- Apple er arrogante


Harald Haaland i Hi-Fi Klubben mener Apple er arrogante

Om du eier en iPod, og har handlet direkte fra Apple, kan du møte på store problemer om du får feil på spilleren din etter ett år. Apple krever nemlig at du selv skal bevise at feilen skyldes en svakhet som var der da du kjøpte iPod-en.

Nå går sjefen for Hi-Fi Klubbens butikker i Norge, Harald Haaland, ut mot Apple og det han karakteriserer som en arrogant holdning fra iPod-produsenten.

- Fraskriver seg ansvar

Haaland mener forhandlere står overfor et stort dillemma når kundene kommer tilbake med en ødelagt iPod etter ett år. I følge Forbrukerkjøpsloven har kunden en reklamasjonsrett på to år på bærbare produkter som iPod, men dette følger ikke Apple.

Da vi skrev om Apples reklamasjonspraksis på fredag, karakteriserte Forbrukerombudet selskapets tolkning av loven som ulovlig. Dette er Haaland enig i.

- Ja, det er i våre øyne helt klart at Apple bryter loven. Loven sier overhodet ingenting om ett års reklamasjonsrett. Alle produksjonsfeil innenfor to år skal dekkes av Apple, sier Haaland.

Nå får ikke butikkene igjen en eneste krone av Apple når de tar reklamasjoner etter de første tolv månedene.

- Om vi skulle følge Apples retningslinjer, måtte vi avvist kunder som har problemer med iPod-en sin etter ett år. Det kan vi selvsagt ikke gjøre, sier Haaland.

Tapsprosjekt

Haaland forteller at butikkene hans har en lav fortjenestesmargin på Apple-produkter i utgangspunktet. Når butikken også er nødt til å bytte iPod-er for kunder på egen kostnad, blir det et tapsprosjekt.

- Dette er bare et anslag, men det er ikke urimelig å tro at omtrent ti prosent av Apple-produktene kommer tilbake. Da har vi et rent tap på en halv million kroner. Du skal selge ganske mange iPod-er for å tjene inn igjen det du tapte på å gi kunden den han har krav på i følge loven.

Haaland forteller at Apple har en "take it or leave it"-praksis: Enten må butikken akseptere Apples lovstridige praksis, eller så får de ikke selge Apple-produkter i det hele tatt.

Om du sender iPod-en din inn til Apple, krever de dessuten at du betaler fraktkostnadene. Dette er i følge Haaland klart i strid med loven. Produsenten praktiserer også dette overfor butikkene.

Haaland har likevel ingen planer om å fjerne Apples produkter fra hyllene med det første. - Ipod er et viktig produkt. Det har blitt et sånt ikon-produkt du er nødt til å ha i hyllene om du vil trekke unge mennesker inn i butikken, sier han. Haaland tror mange butikker vil slutte å selge iPod den dagen Apple mister sitt grep om mp3-spillermarkedet.

Haaland opplever også at Apple inntar en arrogant holdning overfor forhandlere som ikke utelukkende selger Apple-produkter. Han får ikke vite når neste levering av iPod kommer til butikken, og kan dermed heller ikke love kundene sine når de kan få kjøpt iPod. Leveringssituasjonen har imidlertid bedret seg noe siden januar i år.

- Vanskelig for kunder

Dermed ser Haaland seg nødt til å henvise kundene til Apples egen nettbutikk. Her får du gjerne kjøpt iPod selv om Apple hevder at de er utsolgt på sine lagre, og ikke kan levere til butikker.

Men om du da får et problem med iPod-en din etter et år, tror Haaland at du får et stort problem med å kreve din reklamasjonsrett. - En kunde står ikke særlig sterkt mot Apple når produktet er over ett år gammelt.

Om iPod-en din ryker etter ett år, krever Apple at du selv oppsøker et verksted som kan påvise feilen for deg. Dette må du i tilfelle selv betale for. Haaland er enig med andre forhandlere Amobil har snakket med, som hevder at det nærmest er umulig å finne et verksted som kan gjøre dette for deg.

- Det sier seg selv at Apple burde ta sitt ansvar som produsent og følge de retningslinjene som står i Forbrukerkjøpsloven. Det er med en bismak i munnen vi selger iPod.

 

Norges beste mobilabonnement

Mars 2017

Kåret av Tek-redaksjonen

Jeg bruker lite data:

Komplett MiniFlex 1GB


Jeg bruker middels mye data:

Telio FriBruk 5GB+EU


Jeg bruker mye data:

Komplett MaxiFlex 10GB


Jeg er superbruker:

Komplett MegaFlex 30GB


Finn billigste abonnement i vår mobilkalkulator

Forsiden akkurat nå

Til toppen