- Android er kun et våpen

Med Androids inntog fikk vi omsider en solid utfordrer til Apple og iPhones stadig voksende makt og innflytelse på mobilmarkedet. Selv om selskapene bak operativsystemene kan virke like på noen områder, er de rake motsetninger på andre.

Særlig forretningsstrategiene til Apple og Google fremstår som vidt forskjellige, og dette har investor og analytiker Bill Gurley merket seg. Han tror Google "bruker Android som våpen" for å forsvare selskapets søke-hegemoni fremfor å tjene penger på selve operativsystemet, ifølge en kommentar publisert på Gizmodo.

Googles søkemotor, samt reklametjenesten AdWords, er ifølge Gurley Googles økonomiske høyborg. Det er dette selskapet først og fremst skal tjene penger på. Android-plattformen, samt Chrome og Chrome OS, kan ikke kalles "økonomiske borger" i samme forstand, hevder han. Ikke er planen at de skal bli det heller.

Android og Chrome skal heller være metaforiske vollgraver som beskytter Googles økonomiske høyborg.

- De prøver ikke å skape en fortjeneste med Android eller Chrome. De vil ta alle lag som ligger mellom dem og forbrukeren og gjøre det gratis (eller til og med lavere enn gratis). Fordi disse lagene kort sagt er software-produkter uten variable kostnader er dette en veldig levedyktig, defensiv strategi, skriver Gurley.

- Google prøver ikke å "vinne"

Konsekvensen av denne strategien er at Google holder eventuelle konkurrenter på søk og reklame på mils avstand, fordi forbrukerne knytter tettere bånd til Google og alle Googles tjenester. Med Android får de med seg produsenter og operatører ved å gjøre selve operativsystemet gratis å ta i bruk, samt at Google bare krever litt av fortjenesten som genereres i Android Market. Gurley synes Google har fått til dette på utmerket vis.

- Jeg vet ikke om en stor bransje som har støtt på en slik voldsom konkurrent - en aktør som ikke prøver å "vinne" i klassisk forstand, skriver han.

- Hva hvis du fikk 10 cent for hver gratis Pepsi du drakk? Vill du fortsatt betale 1,50 dollar for en Cola? spør Gurley retorisk.

Forbrukeren vinner

Analytikeren påpeker at mange selskaperså det som en drøm å kunne tjene penger på software en gang i tiden. Her fantes et produkt som i den store sammenhengen kostet "ingenting" å utvikle, noe som igjen betød en enorm fortjeneste per solgte enhet. Denne drømmen er Google i ferd med å knuse når det gjelder operativsystem til mobil.

Googles strategi stikker kjepper i hjulene for konkurrenter som ønsker å tjene penger på sin software i stedet for å gi den bort gratis, og dermed skaffer de seg et stort konkurransemessig fortrinn.

Selv om Googles hensikt med Android tilsynelantende ikke er å tjene mest mulig penger på akkurat denne satsningen, ser ikke Gurley noe negativt i det. I alle fall ikke for forbrukerne.

- Forbrukeren får flott software til den laveste prisen som er mulig - gratis, skriver han.

(Kilde: Gizmodo)

Norges beste mobilabonnement

August 2017

Kåret av Tek-redaksjonen

Jeg bruker lite data:

Komplett MiniFlex 1 GB


Jeg bruker middels mye data:

Chili Medium 5 GB


Jeg bruker mye data:

Komplett Maxiflex 12 GB


Jeg er superbruker:

Komplett Megaflex 30 GB


Finn billigste abonnement i vår mobilkalkulator

Forsiden akkurat nå

Til toppen