Nettmøte

- 89 % av nordmenn skal få 4G-dekning

Da er nettmøtet med NetComs kommunikasjonssjef Øyvind Vederhus avsluttet.

Blant annet fikk vi svar på at NetCom innen et par år vil ha 99,7 prosent 2G-deking, 95 prosent 3G-dekning og 89 prosent 4G-dekning i Norge -og at alt foreløpig går etter planen med utbyggingen. Les alle svarene lenger ned på siden.

Dette har NetCom gjort i det siste:

NetCom er stadig den eneste mobilt bredbånd-aktøren som tilbyr 4G, dog kun i noen få utvalgte norske byer. De har også forbedret sin kontantkortløsning for mobilt bredbånd, og gjort det attraktivt for deg som bare trenger tjenesten i kortere perioder av året.

Mobiloperatøren lanserte nylig et fastpris-abonnement i fire forskjellige varianter. Dette var et strategisk steg bort fra å (nesten) bare tilby basisabonnementet FlexiTalk og en rekke gode tilleggstjenester. Hos NetCom kan du dessuten få fasttelefonnummeret ditt på mobilen, og NetCom-kunder går 2-for-1 på kino hver tirsdag.

I dag har NetCom fått ny profil, ny logo, tettere samarbeid med andre TeliaSonera-selskaper, samt introdusert lavere priser til og i Norden.

LES MER: NetCom får lilla make-over

  1. Nordenpriser

    Spørsmål fra Tom Bäcker:

    Hei, dette er en revisjon av tidligere innsendt spørsmål. Betyr Nordenpris for meg med Flexitalk at de "Norske prisene" gjelder uansett hvilket nordisk land jeg ringer fra, og uansett hvilket nordisk land jeg ringer til? Gjelder de i tilfelle også for både tale og sms? Gjelder betingelsen for trådløs familie også i Norden?

    Svar:
    Hei Tom!

    Lik pris i Norden betyr at du som Flexitalk-kunde betaler 0,45 for å ringe til Sverige, fra Danmark til Finland, internt i Finland etc. For Fastpris-kunder bvetyr det at du kan bruke inkluderte minutter over hele Norden uten tilleg i prisen. Foreløpig gjelder det ringing, ikke sms. Men hvem vet hva fremtiden bringer? :)

    Beste hilsen,

    Øyvind
    Besvart: 12. mai 2011 13:33
  2. Antall abonnement

    Spørsmål fra Anders B:

    Gå inn i nettbuikken, og se listen på hvilke abonnement man kan velge å kjøpe telefoner. Begynner ikke denne å bli litt vel lang?
    Kanskje det hadde vært bedre å liste opp navn på abbo i en valg boks og månedsprisen i en annen boks.
    Dessuten, hvor forsvant NetCom bestevenn? En mye bedre tjeneste enn NetCom venner, da jeg har gjerne et nummer jeg ringer ofte, mens alle vennene mine er spredd hos andre operatører.

    Svar:
    Hei Anders!

    Enig - det har vært for mange abonnement, og heldigvis er det endelig slutt på dette.

    NetCom kjører nå med tre kosnepter: Fastpris, FlexiTalk og forhåndbetalte abonnement (kontant/young talk). Vi ønsker å gjøre det lettere for kundene å orientere seg, og gjøre riktge valg ut fra behov.

    Beste hilsen,

    Øyvind
    Besvart: 12. mai 2011 13:35
  3. Logopris?

    Spørsmål fra Toni:

    Hvor mye ressurser har Netcom brukt på å skape og lansere den nye logoen? Jeg synes reklamekonseptet med de "nye" ansiktene var genialt, og synes personlig dere kunne beholdt den logoen.

    Svar:
    Hei Toni!

    Vi har jobbet myyyye og lenge med reprofileringen - helt siden i fjor sommer faktisk (puh..). Det er fint å høre at du likte den gode gamle Netcom-looken - det gjorde jeg også. Men tiden er inne for å gå videre, og gjøre det tydelig at NetCom er del av noe større, nemlig TeliaSonera-familien.

    Og lilla er vel ikke så gærnt..? :)
    Besvart: 12. mai 2011 13:38
  4. Dekning

    Spørsmål fra John-Anders:

    Fikk høre av en Netcom-selger at Netcoms kunder blir favorisert ovenfor Tele2 kunder når det kommer til dekning, stemmer dette?

    Høres rart ut spør du meg.

    Svar:
    Hei John-Anders!

    Det stemmer ikke. Tele2, Chess og andre som bruker NetComs nett har akkurat samme prioritet som NetComs egne kunder. Alle skal få! :)

    Beste hilsen,

    Øyvind
    Besvart: 12. mai 2011 13:39
  5. Studentabonnement

    Spørsmål fra DungreDive:

    Hei, hvorfor har dere ikke studentabbonnement? Synes deres fastprisabonnement er veldig dyre. Bruker kontantkort, siden jeg ble kunde hos dere for nesten 8 år siden. Jeg synes store selskaper bryr seg faktisk ikke om enkelte mål grupper som studenter. Hvis dere fortsetter sånn kommer dere til å miste kundene deres akkurat som Telenor som mistet 18000 av kundene sine.
    Hadde vært fint at studentene fått sitt eget abonnmen. Hvorfor OneCall/Chess/Tele2/Talkmore/Djuice har 500 minutter, 500 SMS,500 MMS og 500MB DATA til 199,- og ikke Netcom?

    Svar:
    Heisann!

    Har du sett de nye fastprispakkene våre? Mest data for pengene! Og Lik pris i Norden (Usj, der ble jeg i overkant reklamemann ser jeg..).

    Du har et godt poeng. Studentabo er absolutt interessant, og noe vi burde se på!

    Beste hilsen,

    Øyvind
    Besvart: 12. mai 2011 13:41
  6. Dekning

    Spørsmål fra Liv Skogesal:

    Fremdeles er det slik at dekning for NetCom-kunder er mildt ustabil på Bømlo, Hordaland. Jeg lever et utmerket liv på landet, har hjemmekontor og har bare ett ankepunkt på denne levemåten, tatt i betraktning at vi lever i 2011: Når skal det gjennomføres utbygging av master her på øya?

    Svar:
    Hei Liv!

    NetCom er i gang med tidenes dekningsløft og vil innen et par år ha 99,7 prosent 2G-deking, 95 prosent 3G og 89 prosent 4G. vår ambisjoen er å bygge mobil infrastruktur som gjør det mulig for folk å bo og jobbe der de vil. Jeg kjenner ikke status for Bømlo, men med det pågående løftet får vi håpe og tro at situasjonen bedrer seg for deg!

    Beste hilsen,

    Øyvind
    Besvart: 12. mai 2011 13:45
  7. Bestevenn

    Spørsmål fra Chris Tony Hustad:

    Hvorfor fjernet dere tilleggtjenesten Netcom Bestevenn og ikke bare tok betalt for den? 20 kroner i måneden eller noe?

    Svar:
    Hei!

    Vi har pusset mye på produktporteføljen vår i det siste, der nye abonnement og tjenester har sett dagens lys mens andre har falt bort. Bestevenn blir dessverre ikke med videre. Men både Trådløs familie og NetCom Venner lever videre!

    Beste hilsen,

    Øyvind
    Besvart: 12. mai 2011 13:47
  8. Android netcom app

    Spørsmål fra Morten K. Enoksen:

    Siden 2009 har jeg savnet netcom app. Hvor blir den av?

    Telenor har dette. Hvorfor tar det så lang tid for dere?

    Svar:
    Hei Morten!

    Hva skal man si? Android tar marked, og den vokser fort. Det vil være helt naturlig at vi følger med på utviklingen.

    Beste hilsen,

    Øyvind
    Besvart: 12. mai 2011 13:54
  9. 2 for 1 på kino - Vil gjelde Kino City Drammen?

    Spørsmål fra EIrik B.:

    Hei

    2 for 1 på kino et et glimrende tilbud til Netcom-kunder.

    Jeg bor i Drammen og har følgelig ikke kunne benytte meg av dette på min lokale kino.

    Har dere planer om å få til en slik avtale med Kino City i Drammen også?

    Takker for svar :)

    Svar:
    Heisann!

    Vi jobber med å få på plass flere kinoer, men det er litt tdilig å si hvilke :)

    Beste hilsen,

    Øyvind
    Besvart: 12. mai 2011 13:55
  10. Subsidiering

    Spørsmål fra Emil Haugland:

    Hei.

    Jeg lurte på om dere vurderer og stoppe med subsidiering av mobiler.

    Vil dette isåfall ha et positivt utfall med tanke på ringe/sms/data priser på abbonomentene dere leverer i dag?

    Prioriterer dere fortsatt utbygging av 3G nettet? Eller er foluset deres på 4G?

    Vurdere dere å levere WIMAX teknologi eller har dere valgt 4G som et alternativ?

    Svar:
    Hei Emil!

    Mange gode spørsmål.

    NetCom lever av å selge abonnement, ikke telefoner. Det kan godt være at du vil se en utvikling ift subsidiering over tid. Samtidig ønsker kundene våre muigheten til å skaffe seg nye telefoner uten å måtte punge ut tusenvis i kjøpsøyeblikket. Det må vi selvsagt ta hensyn til.

    Ift dekning, så prioriterer vi abolutt 3G, paralelt med at vi bygger 4G. Vi er i gang med en gigantisk nettmoderinsering, som skal løfte 3G-dekningen fra dagen 80 prosent til 95 prosent om et par år.

    Beste hilsen,

    Øyvind
    Besvart: 12. mai 2011 13:58
  11. Mobil Bank-ID

    Spørsmål fra Kjetil:

    Hvorfor drøyer dere ennå med å introdusere dette?

    Svar:
    Hei Kjetil!

    Mange lurer p ådette, og det forstår jeg godt.

    Vi drøyer selvsagt ikke for å være kjipe, men der er utfordinger med forretningsmodeller etc overfor bankene som må ryddes opp i. Dette vil løse seg på sikt.

    Beste hilsen,

    Øyvind
    Besvart: 12. mai 2011 14:01
  12. Kunder og fastpris

    Spørsmål fra Eskil:

    Hei!

    Vi har den siste tiden lest at bl.a. Telenor har mistet en del kunder. Jeg lurer først på hvordan kundemassen til Netcom er for tiden, og eventuelle planer for å få dem tilbake?

    Videre lurer jeg på om hvorfor dere, som en av Norges største aktører, ikke er fullstendig konkurransedyktige når det kommer til pris på fastprisabonnomenter? Chess, Tele2 og OneCall kjører samme pakke; 500 min/SMS/MB for 199, mens dere har 400min, 200 sms og 600 MB for 239.

    Svar:
    KHei Eskil!

    Konkurransedyktig? Å kom igjen! Mest data for pengene og lik ringepris i Norden. Det er vel ikke helt bak mål? :)

    Ift kundemasse holder NetCom seg relativt stabil på rundt 1,2 mill. Ambisjonen er selsavgt å spise mer fra telenor-kaka og vokse videre!

    Beste hilsen,

    Øyvind
    Besvart: 12. mai 2011 14:03
  13. føler meg lurt

    Spørsmål fra monica :

    hei jeg bare lurte på en ting, dere har jo abonnoment som dere har med og uten tlf. Jeg har binnet meg til et abonnoment med en tlf, på regningen så står det at jeg betaler 99 i mnd på tlf, men på siden deres så står det at abonnementet koster 589 uten tlf, og 899 med tlf... spørsmålet mitt da er hvorfor betaler jeg da 99 ekstra i mnd på tlf????? jeg føler meg rett og slett litt lurt...

    Svar:
    Hei Monica,

    det er leit å høre, det er ikke en følelse vi ønsker å vekke hos kundene våre!

    Det er litt vanskelig å svare konkret når jeg ikke kjenner bakgrunnen eller hvilket abo/telefon du snakker om, men jeg håper du tar en prat med Kundesenteret vårt, så er jeg trygg på at du får god hjelp og svar!

    Beste hilsen,

    Øyvind
    Besvart: 12. mai 2011 14:08
  14. Oppstartspris

    Spørsmål fra Daniel Haugland:

    Kommer dere til å fjerne oppstartsavgiften på samtaler?

    Svar:
    Hei Daniel!

    Vi har tatt første steg - ingen oppstart på inkluderte minutter i Fastpris-abonnementene våre!

    Beste hilsen,

    Øyvind
    Besvart: 12. mai 2011 14:11
  15. 4G og bedre dekning

    Spørsmål fra Christian:

    Hei, hvorfor er det slik at utbygging av 4G og mobilt bredbånd, da i sær HSDPA og HSDPA + synes å gå tregt, spesielt hvis en legger nettsidene deres til grunn? Det virker ikke som 4G basestasjoner er noe som kommer ofte på listene der, og spesielt i Bærum synes dekningen tynn/svak til tider, noe som kanskje kan tyde på for få basestasjoner?

    Svar:
    Hei Christian!

    NetCom er i gang med tidenes dekningsløft og vil tilby 4G til 89 prosent av beholkningen innen et par år. Utrullingen går etter plan, men er samtidig avhengig av mye mer enn selve baststasjonen - frekvenser, fiber, radiolinjer etc. Mobilutbygging er et svært puslespill, men vi kjører på for harde livet!

    Beste hilsen,

    Øyvind
    Besvart: 12. mai 2011 14:15
  16. termineringspriser

    Spørsmål fra pt-nisse:

    er netcom fornøyd med termineringsvedtaket da?. Tele2 og Network Norway kan bygge nett noen måneder/år til på Netcoms og Telenors regning :-)

    Svar:
    Hei!

    Vi er uenig i mye, men tiden frem til 2013 går fort. Da blir det andre boller :)

    Beste hilsen,

    Øyvind
    Besvart: 12. mai 2011 14:18
  17. DLD

    Spørsmål fra Onymous:

    Ettersom jeg forstår så vil regjeringen overlate den "fysiske" delen av datalagringsdirektivet til operatørene, altså, ikke noe statlig sentralisering.

    Jeg lurer på hvordan dere kommer til å oppfylle DLD kravene, med tanke på proxy og kryptert trafikk. Og hvordan kostnadene kommer til å bli behandlet, med mindre dere ikke kan bruke den eksisterende infrastrukturen.

    Svar:
    Hei!

    Her er det mye som ikke er på plass enda - Datatilsynet skal gjøre sine vurderinger rundt sikkerhet, vi våre, og kostnadsbildet må landes.

    Beste hilsen,

    Øyvind
    Besvart: 12. mai 2011 14:20
  18. Fastpris

    Spørsmål fra Javed:

    hei,

    Ser du har svart på omtrent samme spm tidligere, men det å si at dere har mer data for pengene, gjør jo ikke deres data abon. billigere når den har mindre ringe minutter og mindre sms enn konkurentene.

    Konkurentene har 500 min/SMS/MB for 199, mens dere har 400min, 200 sms og 600 MB for 239.

    med andre ord dere tar 40 kr mer, for 100 mb mer data, og 300 mindre sms og 100 mindre ringe minutter... ingen god deal spør du meg...

    For min del ringer jeg så å si sjeldent til andre land i Norden.

    Jeg og en god del venner har byttet abon. fra nettop netcom til en av deres konkurenter pga dette. Håper i lenger tid at dere ville komme med noe som var konkuransedyktig, men det gjorde dere aldri.

    Ser ut som de store aktørene som Netcom og Telenor, tyner mye mer av deres kunder enn deres små konkurenter, som er billigere på nesten alt.

    Svar:
    Hei Javed!

    Du står heldigvis helt fritt til å veøge den operatøren som passer for deg.

    Samtidig er det ikke dyrt å bruke mobilen i Norge - faktisk har Norge de laveste ringeprisene i Europa, målt mot totalforbruket.

    Og jeg mener bestemt at våre Fastpris-pakker er svært så konkurransedyktige.

    Beste hilsen,

    Øyvind
    Besvart: 12. mai 2011 14:23
  19. Mobilt bredbånd

    Spørsmål fra Geir Nygård:

    FORRETNINGSIDE:

    Jeg har en ide om hvordan dere kunne få mange flere kunder.
    Ideen er ganske enkel, akkurat slik som bindersen.
    Bare ta kontakt

    Svar:
    Hei Geir!

    Fortell, fortell! :)

    Beste hilsen,

    Øyvind
    Besvart: 12. mai 2011 14:24
  20. Lilla!

    Spørsmål fra Gunnar Lie:

    Ser dere ikke selv at lilla er forferdelig slitsomt? Sitter her med hodepine etter å ha lest vg-nett!

    Svar:
    Hei Gunnar!

    Vi skal ikke tapetsere VG for all fremtid, så øynene dine skal få hvile om et par dager..:)

    Men lilla er det nye oransje!

    Øyvind
    Besvart: 12. mai 2011 14:26
  21. datatrafikk i norden

    Spørsmål fra AndyJ:

    Hei,

    Vil en kunne bruke bruke de inkluderte datatrafikkpakkene en har på de forskjellige abonnementene i hele norden uten ekstra kostnad? for kunder med eksempelvis iTalk Large, Fastpris XL/M/S eller surfepakke 249?

    Svar:
    Hei!

    Inklduerte ringeminutter kan brukes i hele Norden, for data så gjelder kostkuttet på inntil 90 prosent. Altså; 39 kr for 20 MB.

    Beste hilsen,

    Øyvind
    Besvart: 12. mai 2011 14:28
  22. Ringe fra Norge til Sverige

    Spørsmål fra Tom Bäcker:

    Hei Øivind, svaret ditt på mitt forrige spørsmål var litt utydelig. Hvilken pris gjelder fra norge til Norden? Kr 0,45, slik som jeg oppfatter deg, eller 2,999 slik som det fremgår av hjemmesidene deres?

    Svar:
    Hei igjen,

    med FlexiTalk gjelder 0,45 fra Norge til Norden, fra Norden til Norge og innad i Norden. Lik pris!

    Øyvind
    Besvart: 12. mai 2011 14:29
  23. Roaming

    Spørsmål fra Jørn N:

    Som bedriftskunde, hvordan er det med prisene på roaming over landegrensene, tenker da spesielt mot sverige og danmark?

    Svar:
    Hei Jørn!

    Fastpris Bedrift har også Norden inkludert.

    Beste hilsen,

    Øyvind
    Besvart: 12. mai 2011 14:30
  24. LTE

    Spørsmål fra Jonny:

    Når vil sør Norge være ferdigutbygget med LTE?

    Svar:
    Hei Jonny!

    NetCom har store 4G-planer, og skal dekke 89 prosent av befolkningen i løpet av et par år.

    Beste hilsen,

    Øyvind
    Besvart: 12. mai 2011 14:33
  25. NetCom nye profil

    Spørsmål fra MMS:

    Hei! Får først gratulerer med omprofilering av både NetCom og tidligere Telebutikken, og ikke minst med samme minuttpris innenfor hele Norden!

    Under bytte til Teliasonera sin logo, så dere det noen gang som en utfordring at det allerede finnes en aktør på markedet med identisk fargeprofil? (Djuice)

    Hva skal forresten den nye logoen illustrere? Jada, den er fin å se på, men noe mer får iallefall ikke jeg ut av den.

    Takk for svar :)

    Svar:
    Hei!

    Takktakk ;)

    For oss betyr symbolet først og fremst at vi står sammen med søstrene i TeliaSonera om å skape de beste kundeopplevelsene. Med TeliaSonera i ryggen er NetCom en sterkere utfordrer.

    For øvrig står du fritt til å tolke symbolet :)

    Som internajsonal operatør er TeliaSonera alene om lilla, selv om der kan være lokale tilbydere i de ulike landene med lignende farge.

    Beste hilsen,

    Øyvind
    Besvart: 12. mai 2011 14:37
  26. Bytte

    Spørsmål fra Mj:

    Hvorfor burde jeg bytte til Netcom?

    Svar:
    Heisann!

    Fordi vi alltid vil strekke oss etter å gi deg ny teknologi og nye bruksområder først. Fordi vi bygger ut mobilnettet som aldri før, og vil tilby høyhastighets mobilt bredbånd til hele befolkningen i løpet av en toårsperiode. Fordi vi har 4G! Fordi vi har et superdupert Fastprisprodukt med mest data for pengene. Og fordi vi har Lik ringepris i Norden, super kundeservice i sosiale medier (og generelt!) og kutta dataprisen i Norden og Baltikum med 90 prosent i dag.

    Samt at vi egentlig er ganske likandes folk, som jeg tror du hadde likt å gå på fest med :))

    Beste hilsen,

    Øyvind
    Besvart: 12. mai 2011 14:45
  27. Fordeler og ulemper

    Spørsmål fra Petter:

    Hvilke fordeler og ulemper vil sammenslåingen medføre for eksisterende kunder? Noen store endringer å forholde seg til?

    Svar:
    Hei Petter!

    Vi skal kombinere TeliaSoneras internasjonale styrke med NetCom kunnskap om hva norske mobilbrukere trenger for å drive den mobile utviklingen videre. I dag innførte vi Lik ringepris i Norden, og kuttet surfeprisen i Norden og Baltikum med 90 prosnet. Det er slik vi skal bruke vår internasjonale styrke - til å gå foran, og skape nye mobile muligheter for kundene våre.

    Ulemper? Tja, at de snakkende ansiktene er historie..? :)

    Beste hilsen,

    Øyvind
    Besvart: 12. mai 2011 14:48
  28. Ang. iPhone 5 med mulig 4G støtte

    Spørsmål fra Christian Bààr Hammerud:

    Hei!

    Jeg lurer da på om hvis iPhone 5 (eller hva den neste kommer til å hete) støtter 4G, vill vi netcom-kunder få muligheten til å bruke 4G nettverket her i Oslo?

    Svar:
    Hei!

    Ja dæven, det hadde vært noe! Men jeg vet ikke mer enn deg her, dessverre.

    Støtte for 4G på telefoner er et hot tema om dagen, og der er mange som lurer. Dette kommer, og vi ønsker selvsagt at det kommer fort! :)

    Beste hilsen,

    Øyvind
    Besvart: 12. mai 2011 14:53
  29. mobiler

    Spørsmål fra harald:

    Hvilken mobil selger dere mest av?

    Svar:
    Hei Harald!

    Vi selger flest smarttelefoner - iPhone, HTC Desire, Sony E, ZTE Blade, Samsung Galaxy. Nesten 90 prosent av salget i dag er smarttelefoner. Utviklingen har gått fort!

    Nå må jeg dessverre gi meg. Tusen takk for ris, ros og mange gode spørsmål! Setter stor pris på engasjementet!

    Aller beste hilsen,

    Øyvind
    Besvart: 12. mai 2011 14:58

Norges beste mobilabonnement

Juni 2017

Kåret av Tek-redaksjonen

Jeg bruker lite data:

Ice Mobil 1 GB


Jeg bruker middels mye data:

Telio Go 5 GB


Jeg bruker mye data:

Komplett Maxiflex 12 GB


Jeg er superbruker:

Komplett Megaflex 30 GB


Finn billigste abonnement i vår mobilkalkulator

Forsiden akkurat nå

Til toppen