– Hvorfor må det være så innmari dyrt?

Svein Henning Kirkeng i Telenor svarer leserne nå.
Svein Henning Kirkeng i Telenor svarer leserne nå.

På fredag kan du møte produkt- og markedssjef for Telenor Privat, Svein Henning Kirkeng, til nettmøte her på Amobil. Kirkeng har jobbet i Telenor siden 1995, og er divisjonsdirektør i Telenor, med ansvar for privatmarked

Pådriver

Telenor er Norges største mobiloperatør, og er en av de viktigste pådriverne for ny teknologi her i landet. I det siste har selskapet blant annet konkurrert med Netcom om å tilby HSDPA (super-3G) til landets mobilkunder, fått konkurranse fra nye mobilnettoperatører og annonsert at de starter opp nettbutikk sammen med Platekompaniet.

Nettmøtet er nå avsluttet. Kirkeng hadde følgende avslutningsmelding til leserne:

– Kjære alle som har skrevet inn i dag!

Nå er det like før skrivekrampen tar meg, og jeg blir nødt til å gi meg – selv om jeg ser at det fortsatt kommer inn spørsmål, og det er mange jeg ikke har fått svart på. Tusen takk til alle som har sendt inn tekst, jeg har fått litt av hvert å tenke på i dag, og jeg skal ta med meg spørsmål og innspill videre i organisasjonen.

Det var både gøy og nyttig for meg å være med på denne nettpraten. Jeg ser at både kunnskapsnivået og engasjementet er høyt hos dere. Jeg skal gjøre mitt beste for at Telenor leverer på forventningene deres.

Ønsker dere alle en god helg!

Vennlig hilsen fra Svein Henning

  1. Priser og FriFamilie?

    Spørsmål fra Antistatic:

    Hei, jeg lurer på to ting.

    1. Hvorfor er dere fremdeles så svindyre på datatrafikk? Altså, jeg skjønner at dere ønsker å tjene mest mulig penger, men allikevel da... 12,50 pr MB og en makspris på hele 75 kr dagen er helt rått. Har dere planer om å endre på dette snart? Dere har jo hatt makspris i perioder på både 5 og 10 kr pr dag mener jeg. Og dette hadde vært lang mer spiselig enn dere har i dag.

    2. Har dere flere planer for FriFamilie? Jeg kunne ønske meg følgende utvidelser av dette fantastiske produktet:
    1) Ha mulighet til å melde flere telefoner inn i familien, spesielt kontantkort hadde vært bra.
    2) Gratis videosamtale innenfor familien.
    3) Koble en familie til en annen famile.

    Her fikk dere 3 gratis tips av meg med en gang. Når kan du få fikset dette tror du? :-)

    Svar:

    Heisann!

    Når vi lanserte Mobilt Bredbånd ble det innført fastpristilbud for bruk av data på mobilen. Du kan kjøpe f.eks. prispakken Kveld og Helg til 119 kr/mnd og da få fri bruk av data på mobiltelefonen etter klokken 17 og i helgene. Tidspunktene er valgt for å passe best mulig til når privatpersoner faktisk surfer hjemme. Innenfor dette slipper du da å tenke på datakostnader utover 119. På dagtid har du et makstak for hva du betaler på 50 kr/dag, og da med en veldig hyggelig MB-pris på 5 kr/MB. Når det gjelder tidligere makstak på 10 kr/dag så gjaldt dette for lesing av nyheter og f.eks. sport (såkalt WAP). En mobil tilpasset internettside er såpass liten at få kunder kom opp i taket på 10 kroner. Derfor valgte vi å sette ned MB-prisen fra 20 KR/MB til 12,50/MB, men med dagens gode mobiltelefoner har vi sett behovet for å lage løsninger for dere som leser vanlige internettsider på mobilen også. Dette jobber vi med.

    Også hyggelig å høre at du synes FriFamilie er et fantastisk produkt ;) Det er det mange andre som har oppdaget også, og FriFamilie har i flere tester blitt kåret til det beste familieproduktet i markedet!

    Vi vil fortsette å jobbe for å beholde denne posisjonen ved stadig å forbedre FriFamilie, og flere av de gode forslagene dine til forbedringer er ting vi allerede er i gang med å se på.

    Svein Henning

    Besvart: 3. okt. 2008 14:03
  2. Ny logo.

    Spørsmål fra fargoth:

    Hva var den egentlige årsaken til at dere skiftet fra den tidligere flotte telenor-logoen til den nye blå propellen? Hva synes du om slike drastiske endringer i image som det har blitt så populært å gjennomføre i det siste, med Posten som nyeste eksempel?

    Svar:

    Hei!

    For det første så synes jeg den nye logoen vår er veldig fin! Den viktigste grunnen til at vi skiftet var at flere av selskapene innenfor Telenor trengte en oppfriskning og et mer moderne uttrykk. I tillegg så var det viktig for oss at å utvikle en identitet som kunne brukes både i Europa og Asia. I dag blir "den blå propellen" sett av inntil 600 millioner mennesker hver dag!

    Jeg har fått med meg at det er mange meninger om det Posten har gjort, men jeg har ikke lyst til å uttale meg om dem spesielt. Generelt vil jeg vel si at det tross alt ikke er så dramatisk med et hamskifte, og at det i de fleste tilfeller faktisk blir til det bedre.

    Svein Henning

    Besvart: 3. okt. 2008 14:06
  3. Bankid på Mobil

    Spørsmål fra Kristian:

    Hei!

    Hvordan vil Bankid på mobil fungere og når kommer det?

    Må jeg har nytt sim-kort om jeg ønsker Bank-id? Hvis det kreves nytt sim-kort hvor mye lagrings plass er det på disse sim-kortene?

    Svar:
    Hallo! BankID vil bl.a. fungere som en erstatning for din kodekalkulator som du sannsynligvis bruker i dag for å logge deg på din nettbank. I fremtiden vil det være mange muligheter for handel og elektronisk signering med dette. Når det kommer? Testing pågår. Men det ligger ennå litt frem i tid. Svein Henning
    Besvart: 3. okt. 2008 14:08
  4. korttids abonnement

    Spørsmål fra Tore:

    Blir det mulighet for mobiltbrebånd på ukesbasis som hos ice?

    Svar:

    Hei! Godt spørsmål! Vi synes vi har to gode tilbud til deg som  har sporadisk bruk. Disse mener vi er gode alternativer til ukeabonnement hos Ice. Det ene er at alle våre mobilabonnement har et makstak for bruk av data som kun er på 75 kr per dag (ikke WLAN). Det betyr at man kan bruke PC og f.eks et USB-modem i en helg uten at det koster mer enn maksimalt 150 kr.

    Det andre er for deg med regelmessig bruk på f.eks. hytta i helgene eller på kveldstid er Kveld & Helg til bare 119 kroner / mnd en veldig god prisplan.

    Svein Henning

    Besvart: 3. okt. 2008 14:17
  5. Hvorfor velge Telenor?

    Spørsmål fra Knut:

    Hvorfor bør man velge Telenor, kontra billigere operatører?

    Svar:

    Hei Knut, og alle dere andre som lurer på hvorfor man skal velge Telenor.

    Jeg er veldig glad for disse spørsmålene, fordi jeg opplever at det er mange gode grunner til å velge Telenor. Vi har gjennom en årrekke demonstrert at vi leverer tjenester med høy kvalitet, vi har et bredt servicetilbud som sørger for at våre kunder nesten alltid får hjelp når de trenger det, vi har priskonsepter som FriFamilie som gjør det veldig gunstig å være Telenor-kunde (og ikke minst kjenne mange andre som er Telenor-kunder), vi sørger for at våre kunder får tilgang til nye mobiltelefoner til gunstige priser gjennom vårt brede forhandlerapparat, vi har et veldig bra Mobilt Bredbånd-produkt og en rekke andre tjenester som våre kunder har glede av.

    Videre er det viktig å være klar over at prisforskjellene som regel ikke er så store som det virker som i prissammenligninger som omtales i media. Dette skyldes at modellene som benyttes for sammenligning av priser (som f.eks telepriser.no) ikke tar hensyn til løsninger som FriFamilie eller verdien for kunden av å få en billig telefon.

    Svein Henning

    Besvart: 3. okt. 2008 14:20
  6. Når tilbyr dere fiber?

    Spørsmål fra Andreas Waadeland:

    Når kommer dere med fiber til privatpersoner?

    Svar:

    Hei Andreas,

    Vi har startet salget av fiber til privatmarkedet tidligere i år, og kommer til å øke salgstakten ytterligere fremover. :-)

    Svein Henning

    Besvart: 3. okt. 2008 14:22
  7. Spørsmål om djuice fri familie

    Spørsmål fra Daniel:

    Hei, jeg vurderer å bytte til djuice pga. at jeg bruker alt for mye penger på dama :P
    Men er det mulig at vi legger hverandre til på fri familie slik at vi kan sende sms og ringe gratis?

    Svar:

    Hei Daniel!

    Jeg kjenner godt igjen følelsen av å bruke mye penger på dama. ;-) Men til spørsmålet. FriFamilie er tilgjengelig også for djuice-kunder, så hvis dere begge har djuice-abonnement kan dere opprette FriFamilie. Da kan dere snakke sammen og sende så mange meldinger dere vil til hverandre uten at det koster noen ting:) Ta kontakt med Kundeservice på 09000 så ordner de dette for dere!

    Svein Henning

    Besvart: 3. okt. 2008 14:25
  8. Student tilbud

    Spørsmål fra Fredrik:

    Hei.

    Hva skjedde med Telenor/Djuice sitt studenttilbud med 60 gratis ringeminutter?

    Prøvde å bestille det forrige uke, men kundeservice sa at det hadde utgått :(

    Svar:

    Hei Fredrik!

    Studenttilbudet viste seg å være mindre populært enn vi hadde trodd, så det er grunnen til at vi ikke tilbyr det nå. Vi vil gjerne at studenter skal velge Telenor, og jobber med å lage attraktive tilbud for dere.

    Svein Henning

    Besvart: 3. okt. 2008 14:28
  9. Dyrt mobilt bredbånd

    Spørsmål fra Erik:

    Hvorfor er deres mobile bredbånd såpass mye dyrere enn deres hovedkonkurent, NetCom? Jeg tenker da på Fri Kveld & Helg. Jeg syntes ikke at litt bedre dekning forsvarer 1200 kroner i prisforskjell mellom dere og NetCom.

    Svar:
    Hei Erik!
    Vi har også kampanjer i ulike perioder, MEN det viktigste for Mobilt Bredbånd er at vi er i stand til å bygge ut mobildekning som gir deg som bruker en brukeropplevelse som er bra nok til å du blir fornøyd med produktet.

    Kundeutviklingen frem til nå viser at det er viktigere å få et godt mobilt bredbånds-produkt, enn å få lavest mulig pris.

    Svein Henning
    Besvart: 3. okt. 2008 14:31
  10. Hvorfor så kynisk?

    Spørsmål fra Kenny Bones:

    For et par år tilbake jobbet jeg i telefonsalgsavdelingen til Telenor i Trondheim. Dette var den verste tiden i hele mitt liv da hele miljøet var ekstremt kynisk. Her var det ikke snakk om å fortelle kundene sannheten, det var kun snakk om å selge. Uansett. Vi fikk faktisk direkte instrukser om å sverte motkonkurrentene og hadde egne kursdager som gikk direkte på konkurrentene og hva vi kunne si for å sverte dem. Helt utrolig.
    Samtidig var det også snakk om å vinkle ting på den måten at det fremstod som gratis omtrent. Da tenker jeg spesielt på abonnementet Fri20 som tillater 20 gratis ringeminutter i mnd og en gitt fastpris. Salgsargumentet var faktisk da direkte "vil du ringe GRATIS i ett helt år? Da velger du Fri20!" Vi trengte ikke si noe som helst om at dersom de ringte lengre enn 20 minutter i måneden så ble det svindyrt for forbrukeren.. Jeg måtte slutte i den jobben fordi jeg gikk hjem hver dag med direkte vondt i magen og ubehag av denne kyniske salgsmåten.

    Svar:

    Hei,

    Dette var ingen hyggelig lesning og jeg synes det er trist at du har hatt slike opplevelser som ansatt i Telenor. Jeg tar sterk avstand fra slik salgspraksis, og jeg opplever at vi har gjort en rekke tiltak for å unngå denne typen salgsvirksomhet. Dette kan ikke Telenor være bekjent av!

    Svein Henning

    Besvart: 3. okt. 2008 14:33
  11. Pris data/wap

    Spørsmål fra Peder Wien:

    Hvorfor har Telenor så høy pris på mobil datatrafikk? Mange andre operatører har lavere pris, f.eks. OneCall med kr 5,- pr megabyte. Hvis vi i framtiden skal være mer mobile både privat og i jobbsammenheng, må prisene ned.

    Svar:

    Hei Peder!
    Vi jobber kontinuerlig med prisene på WAP. Vi har tidligere sagt at det jobbes med å få utviklet prismodeller som skal hjelpe dere WAP-ere.  Du kan i dag lese omtrent 30 WAp-sider for Kr. 12,50 uten noe abonnement fordi WAP-sidene er små.

    For storbrukere kan vi tilby data-abonnementene med MB-pris på 5 Kr/MB (Litt Bruk / Kveld&Helg eller Fri Bruk). De kan også dere som WAP-er benytte sammen med deres vanlige mobil abonnemnet.

    Svein Henning

    Besvart: 3. okt. 2008 14:37
  12. iPhone

    Spørsmål fra Daniel:

    Kommer Telenor til å få iPhone?

    Svar:

    Hei Daniel!

     

    Det er mange som har spurt om når Telenor kommer med iPhone, men jeg kan dessverre ikke være presis med hensyn til tidspunkt. Vi er i kontakt med Apple og regner med at vi vil finne en løsning. Forøvrig så registerer vi stadig flere iPhone 3G i vårt nett. Det er sikkert fordi mange opplever at vårt 3G-nett sikrer den beste brukeropplevelsen. Og så er det jo heller ikke så vanskelig å bytte operatør….

    Svein Henning

    Besvart: 3. okt. 2008 14:40
  13. MMS til utlandet.

    Spørsmål fra Nils:

    Hvorfor er det begrensninger på hvilke operatører man kan sende MMS til i en del land. Et eksempel er Sveits der man ikke kan sende MMS til de som har Swisscom (den største operatøren i landet) som operatør.

    Burde ikke dette være grei skuring i 2008?

    Svar:

    Hei Nils!
    For at Telenor-kunder skal kunne sende MMS til kunder av mobilselskap i utlandet, må det inngås avtale om utveksling med hver enkelt operatør. Vi kan tilby MMS til en lang rekke operatører i hele verden, men listen er dessverre ikke komplett enda. Men vi jobber med det:)

    Svein Henning

    Besvart: 3. okt. 2008 14:42
  14. "Min Side"

    Spørsmål fra Jon:

    Har vært Telenor kunde en stund nå, hovedsakelig pga "fri familie". Før dette var jeg langvarig kunde hos chess. Chess hadde også "Min Side" hvor man blant annet kunne se hvor mye man hadde ringt for, altså en faktura side for og kalle det det. Telenor har en lignende side men den er jo så utrolig uoversiktelig. Personlig syns jeg den er ekstremt dårlig (dette er hvertfall min mening). Det som sto oppført der var også veldig feil. Joa, jeg vet det kan ta litt tid før den blir oppdatert. Men som sagt viste jeg det som sto der var feil og selv om jeg sjekket den før jeg la meg og sjekket den når jeg sto opp var ikke beløpet forandret. Dette har skjedd flere ganger.

    Om andre opplever dette vet jeg ikke. Men har dere planer om og gjøre forandringer og evt forbedre faktura siden? Er jeg den eneste som har opplevd problemer med den?

    Mitt andre spørsmål er om dere vill starte og la kontantkort brukere "fylle på" mobilen sin og la det bli belastet på telefon regningen og ikke måtte betale med feks visa?

    Svar:

    Hei Jon,

    Takk for tilbakemelding. Jeg skal ikke legge skjul på at vi har forbedringsområder når det gjelder telenor.no, deriblant "Min side". Dette jobber vi aktivt med å forbedre.

    Takk for et veldig godt forslag om lading av kontantkort via faktura. Det skal vi se nærmere på.

    Svein Henning

    Besvart: 3. okt. 2008 14:44
  15. Datatrafikk

    Spørsmål fra Alexander:

    Når man ser på dagens tilbud med fastpris på datatrafikk over "mobilnettet". Når kan vi forbrukere forvente å se fastpris på den samme trafikken bare ved hjelp av telefonene våre? Må vi vente til andre aktører kommer på banen med nye teknologier?

    Dere har effektivt bremset opp bruken av datatrafikk med de stygge prisene dere har brukt som ikke hører hjemme noe sted med dagens tilbud. Og dette gjør dere bare for å beskytte tellerskrittene deres av frykt for at kundene skal benytte seg av datatrafikken til å ha samtaler også?

    Svar:

    Hei Alexander!
    Ref tidligere spørsmål. Dataabonnementene våre (Litt bruk / Kveld&Helg / Fri bruk) kan også brukes som tilleggstjenester på vanlige mobilabonnement. Da får du de samme gunstige prisene og kontroll over kostnadene dine.

    Utover dette så jobber vi med å ta frem nye tilbud for databruk via mobilen.

    Svein Henning

    Besvart: 3. okt. 2008 14:50
  16. Treg mail

    Spørsmål fra Thore Stoveland:

    Hvorfor klarer ikke Telenor å ordne opp i problemene som online.no kundene har på mail?

    Jeg har sendt mange mail til onlinekunder som jeg har fått i retur de siste ukene, og jeg priser meg lykkelig for at jeg har en annen og bra mail leverandør.

    Når vil online.no være iorden igjen?

    Spørsmålene burde være relevant i forhold til alle mail kunder hos Telenor. Også de som tar imot mail via mobil.

    Svar:

    Hei Thore!
    Ja, det stemmer at Telenor den siste halvannen uke har hatt treghet i å motta mail for våre kunder på online.no og FriSurf. Vi har stor forståelse for at dette er frustrerende og beklager dette. Det Telenor jobber med nå, er å forsterke og utvide mailplattformen slik at den kan håndtere mer mailtrafikk. Vi jobber også med å stenge ute infiserte maskiner. Nå går ca 60%  av eposten gjennom uten noen form for forsinkelser og dette tallet er stadig økende. Det er viktig å understreke at det kun er treghet i å motta epost, sending går gjennom uten problemer.

    Dessverre kan vi ikke komme med et eksakt tidspunkt på når problemet vil være fullstendig løst - men dette har vår høyeste prioritet.

    Bakgrunnen for at  det oppstår en treghet i å  motta e-post er at  det er store mengder søppel e-post/spam som serveren må ta unna for å få frem e-posten. (Vi har nå opplevd en 10 gangers økning i forsøk på å sende spam.) 

     

    Det er internasjonale aktører som står bak disse  såkalte bot-nett som sender ut spam. Disse bot-nettene er et nettverk av infiserte PC-er hvor brukerne er uvitende om hva som skjer. PC-ene deres blir brukt til datakriminalitet som for eksempel til å spre spam. Dette er et stort bransjeproblem og ikke et spesifikt Telenor-problem.

    Svein Henning

    Besvart: 3. okt. 2008 14:56
  17. Basic Support

    Spørsmål fra MBS:

    Kontaktet supporten deres med ett internetrelatert problem nylig, og fikk beskjed om å kontakte telenoreksperten. Dette var et standard spørsmål, som det er vanlig at en ISP skal besvare, det er snakk om nødvendig informasjon, men ble nødt til å finne det ut selv, heldigvis fant jeg svaret. Telenoreksperten er ALT for dyr, jeg kan ikke forstå at dere kan forsvare dette.

    Svar:

    Hei!

    Jeg synes det er litt vanskelig å vite om det var riktig at du skulle ringe Telenoreksperten eller om du burde fått svar på Kundeservice 05000. Men om det er slik at vår Kundeservice ikke har klart å svare på et standard spørsmål så er det naturligvis beklagelig.

    Hos Telenoreksperten så møter kundene den fremste ekspertisen i Norge når det gjelder kommunikasjonsløsninger, både for mobil og fast. Vi håndtere kundens problem, uavhengig om det er et hardware-, software- eller aksessproblem, og har meget høy løsningsgrad. Vi opplever at de kundene som har fått hjelp av Telenoreksperten er veldig godt fornøyd.

    Svein Henning

    Besvart: 3. okt. 2008 15:09
  18. HSDPA og ADSL...historien gjentar seg.

    Spørsmål fra John Kristian Aasen:

    Hei.
    Jeg må starte med litt ros og nevne at jeg synes telenor har blitt noe mer folkelig enn tidligere.

    Men dere har mye å ta igjen på pris/value, og litt på kvalitet også.

    Og for all del. Når dere nå såvidt har begynt å satse på teknologi, KJØR LØPET! Ikke sitt der og melk. Det har vi bønder til, og de gjør en god jobb. Overlat den jobben til proffene.

    Dere bygger jo ut fiber for mainstream use, men når i all verden skal dere begynner å ta den i bruk?! Hvor lenge skal dere sitte å ruge på ADSL linjene før dere tar i bruk fiberen dere faktisk har bygd ut i over flere år allerede? Dette lukter nok en gang melking av gammel teknologi.

    Det samme gjelder 3G/HSDPA. Enda melkes gprs og edge for dèt det er verdt. Det er jo ikke rart at folk ikke har hoppet på mobilt bedbånd og mobilsurfing når dere tar blodpris for noe som strengt tatt ikke er noe rèelt alternativ for bredbånd. Når dere innførte HSDPA, hvorfor ikke gå for HSDPA kategori 9/10 og HSUPA kategori 6/7 (eller hspa+) også da med en gang?

    Også var det prisene.
    Både hsdpa/3G og MMS har hittil slått dårlig an i norge. Nå ser mobilt bredbånd til å ta seg opp noe, men generelt er det ikke rart at slike teknologier ikke tar av når man må betale blodpris for det. Personlig ville jeg brukt det mye mer via mobilen, til mobiltjenester også (har mobilt bredbånd i dag) hadde det ikke kostet skjorta.

    Omsettningen på disse teknologiene vil nok øke betraktelig hvis man visste man kunne få ny teknologi til en _fornuftig_ pris hos telenor, i motsettning til å sitte igjen med en smak av sur MELK i munnen.

    Svar:

    Hei, og så til dagens lengste spørsmål :-)

    Bra du synes vi er blitt mer folkelige og jeg setter pris på ditt engasjement. Når det gjelder Fiber så er det riktig at vi har ventet noe med dette, men det satses nå. Fiber er en av Telenors viktigste satsningsområder fremover ved siden av Mobilt Bredbånd. Når det gjelder Mobilt Bredbånd så er jeg nok litt uenig med deg i at folk har hoppet over dette. Ved utgangen av juni hadde Telenor over 120.000 kunder på Mobil Bredbånd, en vekst fra 40.000 kvartalet før! MobiltBredbånd er ikke et alternativ til bredbånd hjemme. Til det har fiber og adsl hastigheter og en stabilitet som aldri Mobilt Bredbånd kommer til å få. En gladnyhet til kundene våre er at hele 3G-nettet vårt vil være oppgradert med HSDPA i løpet av året. Da vil over 3,3 millioner personer ha HSDPA-dekning der de bor!

    Når det gjelder HSDPA 7.2 og HSUPA 1.4 (som du nevner) så kommer vi med dette. Men det viktigste med Mobilt Bredbånd er ikke hvilken makshastighet du kan få når det ikke er andre brukere i nettet, men hvor god hastighet du kan få når det er mange brukere samtidig. Det er her vi forsøker å bli best mulig.

    Svein Henning

    Besvart: 3. okt. 2008 15:15
  19. Fastpriss og smsmania

    Spørsmål fra Gohar:

    Hva med et fastpriss abonnoment i konkurranse med MTU. Hadde vært perfekt om dere også har sms mania.

    Svar:

    Hei til alle dere som stiller spørsmål om fastpris fra Telenor:

    Jeg kan glede deg med at vi har et tilbud som tilsvarer SMSmania: Telenor SuperSMS gir 2000 SMS pr mnd for kr. 199,- Ring 09000 eller gå inn på telenor.no og bestill ;)

    Telenor har allerede også noen andre mobiltilbud som gir fastpris for kundene. Abonnementet FriTid gir for kr. 199 kr pr mnd gratis samtaler til 2,8 millioner Telenor-abonnenter og alle fasttelefoner i Norge på kveldstid og i helger. Og med tilleggstjenesten FriKontakt kan du ringe alle Telenors mobilkunder for 0,- pr minutt. I tillegg gir FriFamilie helt gratis samtaler, SMS og MMS internt i familien.

    Vi vurderer fortløpende behovet for å utvide vårt tilbud av fastprisløsninger, også i retning av fastpris på samtaler utenfor vårt nett.

    Svein Henning

    Besvart: 3. okt. 2008 15:21
  20. Musikk på nett

    Spørsmål fra Bjørn H.:

    Hei Svein.

    Jeg er en lydentusiast, og setter kvalitet over kvantitet.
    Personlig vil jeg aldri betale for mp3 eller tilsvarende lavbitrate musikkformat. Når kommer dere på banen med for eksempel .flac i nettbutikken deres?
    Når det skjer skal jeg trappe ned med selvimport av cdplater fra utlandet og kjøpe på nettbutikk.

    I min mening vil bransjen vinne på å levere dette tilbudet, jeg vet at det gjøres i USA, men for å kjøpe fra dem må man ha amerikansk kredittkort og adresse. De leverer tilogmed flac i 24bit format.
    Det må være minimale kostnader å drive med nettsalg istedet for cd, så hvorfor er det så lite engagement fra dere om høyere kvalitet enn mp3?

    Svar:

    Hei Bjørn!

    På web leverer vi 256 mp3, noe som er bra nok for de fleste genre og det meste av musikk. Dette gjør at vi kan levere til alle PC-er, Mac og bærbare avspillere. Men jeg kan love deg at vi kikker på flac og andre lossless-formater og kommer til å gjøre tester på dette, da særlig på klassisk musikk og noen andre utvalgte musikkgenrer. Det er en del infrastruktur som skal på plass og vi mener det ikke er hensiktsmessig å ha hele katalogen i dette formatet.

    Når vi nå skal bygge digital musikkbutikk med Platekompaniet så skal vi ta med oss ditt innspill, og lytte til lydentusiastene!

    Svein Henning

    Besvart: 3. okt. 2008 15:29
  21. Dyr kundetelefon

    Spørsmål fra os:

    Hei! Jeg ringte kundeservice en dag og opplevede at det kostet meg en 54 kr for en ikke altfor lang samtale. Hvor står prisen per. min. for den tjenesten?

    Svar:

    Hei!

    For noe få mobilabonnement koster det 5,- per min å ringe til Kundeservice, dette har vi innsett at er for dyrt og derfor setter vi ned prisene fra 15. oktober. Den nye prisen vil være 0,80 kr per min for alle abonnement.

    Full oversikt over våre priser til Kundeservice finner du på telenor.no

    Svein Henning

    Besvart: 3. okt. 2008 15:34
  22. Mobilt Brebånd fri bruk er DYRT!!!!!

    Spørsmål fra rollinroll:

    Hvorfor f*** er mobilt brebånd fri brukt så dyrt? Det koster jo f*** meg 12 kroner pr megabyte.
    Kunder som ikke vet hvor mye det koster kan jo få regninger på flere tusen kroner...

    Svar:

    Heisann!

    Med Fri Bruk for Mobilt Bredbånd koster det 499,- per mnd og da er all databruk i Telenors mobilnett og Telenors Trådløse soner inkludert.

    Svein Henning

    Besvart: 3. okt. 2008 15:36
  23. Alt for høye internett-priser!

    Spørsmål fra Eirik:

    Hei!
    Jeg syntes internett-prisene dere har på mobil er altfor høye. Jeg er 15 år, og har deres Djuice Control, men hvis jeg bare skal sjekke et fotballresultat er de 200 kronene borte veldig fort, så den tjenesten får jeg desverre ikke brukt i det hele tatt. Er klar over at det blir billigere priser ved kjøp av tilleggsabonementet "Litt bruk", men 60 kroner i mnd er litt vel mye for så liten reduskjon.. Jeg personlig, og også veldig mange andre jeg kjenner hadde brukt denne tjenesten mer hvis prisene var rimeligere! Jeg får legge til et spørsmål også; Hvorfor utgikk Djuice Allstar og Djuice Controll?

    Svar:

    Hei Eirik!

    Prisen for bruk av fotballtjenester er helt avhengig av om du heier på samme fotballklubb som meg!

    Neida, men jeg er litt usikker på hvordan du klarer å få kostnaden til å bli 200 kr? Jeg kan anbefale at du bruker Telenor og TV2s fotballtjeneste på mobilen. Du kan få scoringsvarsel fra en klubb fast, direkte tilsendt på mobilen uten at det koster deg noe. Send "Fotball" til 2244 og følg linken for å registrere deg og laget du ønsker varsel på. Der kan du se også løpende oppdaterte tabeller og stillingen i alle dagens kamper uten at det koster deg så mye som du snakker om her. Du betaler kun for datatrafikken.

    Husk at det er andre priser når du er i utlandet!

    Djuice Control finnes fortsatt, og er det abonnementet djuice selger mest av :)  djuice allstar har blitt erstattet av et nytt og bedre abonnement, djuice zero, som gir billige samtaler i tillegg til billig SMS!

    Svein Henning

    Besvart: 3. okt. 2008 15:44
  24. push and talk

    Spørsmål fra Petter:

    Hvorfor får ikke vi også push and talk tjenesten på mobil???

    Jeg mistenker sterkt at dette er ISDN tankegangen om igjen fra Telenor, dvs man motarbeidet bredbånd siden man tapte på ISDN markedet.

    Hvorfor egentlig motarbeide fremtiden???

    Svar:

    Hei Petter!

    Vi har tidligere vurdert push2talk (tilbake i 2004), men valgte å ikke satse på denne typen tjenester. Når vi nå ser hvordan utviklingen har vært på mobil (kvalitet og pris) så mener jeg at det var et fremtidsrettet valg.

    Svein Henning

    Besvart: 3. okt. 2008 15:50
  25. Surfe med mobilen?

    Spørsmål fra Morty (iPhonebruker i Telenors nett...):

    Hei!

    Jeg digger å bruke Internett på mobilen min. Alt fra lese nyheter, epost, og kjøpe spill. Men hvorfor må det være så innmari dyrt med datatrafikk? På en normal måned har jeg datatrafikk for ca 1500kroner. ADSL-linja mi hos Telenor koster bare 500 i måneden og da kan jeg surfe så mye jeg vil. Dette er litt ulogisk synes jeg sett fra et forbrukerperspektiv. Når lanserer dere en pakkeløsning slik at jeg kan surfe så mye jeg vil til en fast månedspris?

    Ellers synes jeg dere i Telenor gjør en god jobb og står for kvalitet og service. Stå på!

    Svar:

    Hei!

    Tusen takk for mange fine lovord! Med den mengden datatrafikk du har så bør du velge tilleggstjenesten Fri Bruk på ditt mobilabonnement. Prisen er 499,- per mnd med all datatrafikk inkludert (i Norge).

    Svein Henning

    Besvart: 3. okt. 2008 15:54
  26. telefonsalgsavdelingen til Telenor i Trondheim

    Spørsmål fra Anonym:

    Hei
    Jeg og en kamerat jobbet ved denne avdelingen en liten periode. Og kan bekrefte det som Kenny Bones utalte. Hva vil Telenor gjøre for å forbedre seg i slike tilfeller? Virker som prisplanene til Telenor er så ugunstige at man vil skjule vilkårene på best mulig måte?

    Har snakket med flere som har jobbet der, og de kan bekrefte de samme. Prøvde man og ta det opp blir man avvist eller fryst ut.

    Håper dette er noe du vil ta opp med avdelingen i etterkant.



    Svar:

    Hei!

    Jeg skal følge opp dette videre.

    Svein Henning

    Besvart: 3. okt. 2008 16:02

Norges beste mobilabonnement

August 2017

Kåret av Tek-redaksjonen

Jeg bruker lite data:

Komplett MiniFlex 1 GB


Jeg bruker middels mye data:

Chili Medium 5 GB


Jeg bruker mye data:

Komplett Maxiflex 12 GB


Jeg er superbruker:

Komplett Megaflex 30 GB


Finn billigste abonnement i vår mobilkalkulator

Forsiden akkurat nå

Til toppen