Tek.no

Artikkel

Håkon ble mangemillionær på Wordfeud

Hvordan er det mulig å bli rik på rekordtid på noe så enkelt som et ordspill?

Stian Saur, Nordlys
Kristoffer Møllevik
16 Des 2014 15:47

Vi satt hjemme en kveld nylig og så på den første episoden av den nye TV-serien Klondyke. I en scene snakker de om alle gullfunnene som blir gjort, og den gamle, erfarne gullgraveren sier: «Well, if it’s in the newspapers, it’s over.» Hvis du tilfeldigvis var i nærheten da det skjedde, og rakk å hive deg på, så fant du kanskje gull. Hvis du hørte om det i avisen, var det allerede for sent. Dette var på 1890-tallet, men er det ikke fortsatt litt slik?

Internett er vår tids gullrush. For 15 år siden hadde du dot.com-boblen, nå går det i apper. Gud og hvermann og Fandens oldemor har en idé til en app. Appene skal være løsningen på alt, og det er mildt sagt en overflod av dem. Har selskapet ditt en utfordring? Lag en app. Rekk opp hånda de som har hørt det på et brainstormingsmøte...

Men det må jo være noen som tjener penger på det, som var der når gullrushet startet?

– Ordspill er morsomme, så hvorfor ikke?

I 2010 jobbet Håkon Bertheussen som programvareutvikler i Trondheim. Han hadde akkurat fått sin første smarttelefon, og var, som han sier selv, litt nysgjerrig på «det med apps».

– Jeg så jo at dette var en helt ny verden, og tenkte: «Dette er fremtiden». Jeg fikk lyst til å prøve å lage en app selv, sier Bertheussen til Tek.no.

Han begynte å pusle med det ved siden av dagjobben; i helgene, på ettermiddagene og på kveldstid. Sommerferien ble ofret for å få den ferdig, og for litt over fire år siden, rett etter midnatt den 1. august 2010, lanserte Håkon Bertheussen resultatet av det han selv beskriver som et hobbyprosjekt: Wordfeud.

– Jeg synes jo ordspill er morsomme, så hvorfor ikke? Det fantes ikke noen slik app til Android på det tidspunktet, og på iOS-varianten kunne du bare spille på engelsk, så en klar motivasjon var at dette var noe jeg hadde lyst på selv, særlig det å kunne spille på norsk, forteller han.

Han håpet på å få nok brukere til å få noen å spille med selv, men allerede etter noen få dager så Bertheussen at dette kom til å bli populært. Han hadde mellom 15- og 20 000 nedlastninger den første uken, og etter to uker tjente han like mye på reklameinntekter fra WordFeud som han gjorde i dagjobben. Den store trafikken ga ham også et luksusproblem: Det var rett og slett for mange brukere, og det ble mange hektiske ettermiddager med å skalere opp serverkapasiteten.

– Jeg hadde jo ingen ambisjoner om at det skulle bli så stort som det har blitt. Jeg så for meg at en eventuell vekst i brukermassen skulle være så langsom at serverkapasitet var noe jeg kunne bekymre meg over senere, sier Bertheussen.

Tre uker etter lansering sier han opp dagjobben, og satser for fullt. Appen krever mye oppfølging, og han tjener allerede nok på den til å leve av det.

Ble millionær i løpet av måneder

Det fantes allerede en Scrabble-lignende app på markedet for iPhone, men den var kun engelskspråklig, så en av tingene Bertheussen gjorde for å konkurrere var å legge til flere språk i Wordfeud, blant andre norsk, svensk, nederlandsk og tysk. Likevel var det i USA det tok av først.

Litt mer enn ett år etter lanseringen, i desember 2011, kunne Aftenposten melde om at Wordfeud var blitt lastet ned hele 7 millioner ganger. Rundt 90 prosent av dette var i USA, men også 700 000 svensker og 50 000 nordmenn hadde hevet seg på det som da ble beskrevet som en farsott. Bertheussen forventet på det tidspunktet en omsetning på 6 – 7 millioner kroner for sitt første driftsår. I mars 2012 kunne vi melde om at antall nedlastninger var mer enn doblet, til 15 millioner.

I følge Dagens Næringsliv tjente Bertheussen på det tidspunktet nesten 100 000 kroner dagen bare på reklame, og i hele 2012 tjente han til sammen 28,6 millioner kroner på spillet, hvorav 25,6 millioner var rent overskudd. Til sammenligning tjente daværende konsernsjef i Statoil, Helge Lund, «bare» 14,3 millioner kroner det året. Ikke verst for et enkeltpersonsforetak.

Men hvordan er det mulig?

Flaks og dyktighet

Bertheussen forteller selv at det ikke fantes så mange konkurrenter da han lanserte Wordfeud. Er svaret så enkelt at suksessen kommer fra manglende konkurranse?

Professor i spillteknologi ved NTNU, Alf Inge Wang. Foto: NTNU

– Da jeg lanserte Wordfeud fantes det kanskje 100 000 apper for Android. I dag er det nærmere 1,5 millioner, om ikke flere. Konkurransen er mye større, og det er mye vanskeligere å bli oppdaget. Men selv da jeg lanserte Wordfeud måtte man jo ha et produkt av en viss kvalitet. Folk spiller jo ikke hva som helst, selv om konkurransen er liten, sier Bertheussen.

Han får støtte fra professor i spillteknologi ved NTNU, Alf Inge Wang. Wang mener at Bertheussen tok noen smarte valg som gjorde at spillet gikk viralt.

– Den viktigste forutsetningen for at Wordfeud fikk så mange brukere er det sosiale aspektet. For å spille det må du ha noen å spille mot, og da må du få en venn til å laste det ned. Og siden spillet er gratis ble terskelen for å teste det ut lav. Slik spredte det seg fra person til person, sier Wang til Tek.no

Han påpeker også at konseptet er veldig godt egnet for reklame. Siden spillet er turbasert kan reklamen legges inn mellom trekkene, og dermed forstyrrer den ikke spillopplevelsen noe særlig.

– Han har funnet en veldig bra miks der. I tillegg har han en veldig stor målgruppe. Det er litt som kryssord, og da blir det mer «stuerent» for eldre som ikke synes noe om å spille dataspill, sier Wang.

Ok, det høres jo enkelt nok ut. Nå kan vel vi også si opp jobben og bli app-millionærer?

Don’t quit your dayjob

Heidi Wiig Aslesen. Foto: Handelshøgskolen BI

– Det er jo et helt hav av nye apper som lanseres hver dag, og sansynligheten for å bli borte i det havet er ganske stor, sier Heidi Wiig Aslesen. Hun er professor i innovasjon og entreprenørskap ved Handelshøgskolen BI.

– Vi har en klasse i entreprenørskap ved oppstarten av hvert skoleår, og nesten hver eneste student skal jo lage en ny app, fortsetter hun.

Hun mener holdbarheten på appene er en stor utfordring.

– Det går litt fort over med enkelte av dem, og etter en topp går interessen sakte nedover på grunn av alle de nye i markedet. Jeg ville i alle fall ikke sagt opp jobben før jeg visste at folk kjøpte appen min, og helst i store monn, sier hun.

Men Berthussen har hatt et jevnt trykk på appen, og selv om det var noe nedgang fra året før, hadde han en inntekt på 26 millioner kroner i 2013, så noen må jo fortsatt spille Wordfeud. Aslesen synes det er imponerende.

– Det er jo fantastisk, han må ha gjort mye riktig. Det krever nettverk, kunnskap og foretningssans. Og det er jo definisjonen på en entreprenør: En som ser en mulighet, og evner å forfølge den, sier professoren.

Hviler ikke på laurbærene

Bertheussen selv hviler ikke på laurbærene, og 4. desember lanserte han sitt neste spill: Race Day. Også dette er et flerspiller-spill der man kan spille mot både venner og fremmede.

– Det er over fire år siden jeg lanserte Wordfeud, og dette blir spill nummer to, så det er veldig spennende. Det er ikke realistisk å tro at det blir like stort som Wordfeud, men det er heller ikke nødvendig for at vi skal kunne kalle det en suksess, sier han.

Med tanke på den eventyrlige suksessen han har hatt med Wordfeud, spør vi 31-åringen om han ikke har vært fristet til å bare gå av med pensjon.

– Nei, det har jeg ingen planer om. Noe skal man jo fylle dagene med, og jeg synes det er kjempemorsomt det jeg holder på med nå, sier han og ler litt.

Les også: Slik tjente Håkon 28 millioner fra gutterommet (Avisa Nordland)

Du kan se en trailer til Bertheussens nye spill i videoen under. Om det blir en like stor suksess som Wordfeud, gjenstår å se.

Snart lader du mobilen eller PC-en din på 30 sekunder:
Superkondensatorer er nærmere markedet enn du tror » (Ekstra)

Les også
Vil la deg tjene penger på ordspill
Les også
Vil gjøre kjøp og salg superenkelt
Les også
Wordfeud-gründer tjente 17,6 millioner
Les også
Raser mot Wordfeud-juks
Les også
Håkon ble rik på mobilspill
annonse

Les også