Tek.no

Artikkel

«3D-syn» gir oss nye og bedre måter å spille på

Spillindustrien har fått øynene opp for Intels RealSense-teknologi.

Vegar Jansen, Tek.no
Vegar Jansen
27 Aug 2015 18:00

På årets Intel Delveloper Forum (IDF) i San Francisco kom brukere og skapere sammen for å se på hva man kan gjøre med moderne teknologi. Ett av årets store stikkord var «sensification», som da går på å gi datamaskinene flere muligheter til å forstå sine omgivelser gjennom bruk av sensorer.

Da er det ikke merkelig at Intels RealSense-teknologi var godt representert på messegulvet. RealSense er et 3D-kamera som da gir datamaskinen et slags fungerende «dybdesyn» som åpner for en rekke nye bruksområder.

Det litt spesielle er at Intel har utviklet denne teknologien uten noe bestemt mål eller bruksområde – hva den benyttes til lar de være helt opp til de enkelte utviklerne. Det er derfor interessant å se hva som er i ferd med å komme med RealSense innebygd.

Vi fikk noen gode smakebiter på dette allerede under årets Computex-messe, og på årets IDF var det altså enda mer å se på – og vi bet oss merke i at teknologien har funnet mange bruksområder i forbindelse med spilling.

Foto: Intel

Skann og spill

Det kanskje mest åpenbare er hvordan kameraet – eller flere slike kameraer – kan brukes til å skanne deg selv eller andre ting. Disse kan bringes inn i spill som avatarer, figurer eller objekter.

Per i dag er ikke dette helt uproblematisk – ved siden av at de fleste av oss ikke sitter på et RealSense-kamera krever det i tillegg gjerne litt god, gammeldags hacking, og selve behandlingen av dataene tar gjerne noen minutter. Men potensialet er altså der, og når du først skal leke deg i et førstepersonsspill, kan det jo være artig å putte på sitt eget ansikt.

Men det finnes naturligvis andre bruksområder for RealSense-teknologiens evne til å 3D-skanne omgivelsene. I en demonstrasjon på storscenen på IDF kunne David Gram fra Lego Future Labs vise oss hvordan selve spillomgivelsene kunne lages ved bruke kameraet på hverdagslige objekter.

Fremtidens Lego-verdener kan bygges opp av hva som helst. Foto: Vegar Jansen, Tek.no

Som med det meste annet nytt er det en del mer å hente før det blir virkelig skikkelig bra, men det er moro at utviklerne ser mulighetene.

Mer kontroll gir bedre resultat

Disse mulighetene – for ikke å snakke om begrensningene – i RealSense-teknologien har naturligvis både med maskinvaren, programvaren og implementasjonen å gjøre. For funksjoner der kameraet skal holde et øye med en tilfeldig persons bevegelser – det være seg hele kroppen eller bare en hånd som gir input i løse lufta – er det vanskelig å bli direkte imponert.

Styring ved å veive med hånden i lufta er for tiden ikke spesielt imponerende. Foto: Vegar Jansen, Tek.no

Akkurat nå er nemlig ikke presisjonen særlig god, og dette har naturligvis litt å gjøre med alle variablene som utviklerne må ha kontroll på – i et miljø der de ellers ikke har full kontroll.

For selv det å holde et øye med håndbevegelser kan være problematisk dersom det for eksempel ikke er tatt høyde for at lyssettingen kan være helt annerledes enn man forestiller seg under utviklingen.

I et kontrollert miljø er det langt enklere å få gode resultater, og et eksempel på at RealSense kan fungere utmerket fikk vi med «sandkassespillet» Tanked! Å kalle det et sandkassespill er kanskje ikke helt korrekt i gamingsammenheng, men har snakker vi faktisk om et stridsvognspill som mer eller mindre fysisk foregår i en sandkasse.

Sanden i sandkassa kan formes etter ønske, og så brukes et RealSense-kamera som «skanner» eller leser av overflaten for å finne høydeforskjellene. Dette tolkes av datamaskinen, som da vil la de høyere punktene være åser og fjell, mens de lavere vil være daler eller groper.

Tanked! er en eller annen form for sandkassespill. Foto: Vegar Jansen, Tek.no

Resultatet er et «terrengkart» basert på hvordan sanden er utformet, og variablene som ligger i terrenget kan tas med i spillet. Kartet kan så projiseres rett på sanden.

Alex Schuster prøver å forklare spillet. Merk projektoren og RealSense-kameraet over sandkassa. Foto: Vegar Jansen, Tek.no

– En stridsvogn kan for eksempel søke dekning bak en bakke, og kjører du opp en stigning så forandres banen på prosjektilet, forklarte Alex Schuster fra Design Mill Inc. Han står bak Tanked! og omtaler seg selv som spilldesginer, selv om visittkortet sier «Interactive Software Developer».

Schuster forteller videre at sandkasseteknologien faktisk var utviklet for militæret for å blant annet raskt kunne lage oversiktskart som man kan vise troppebevegelser og slikt på. Grunnen til at det virker såpass bra, mener han har med kontrollen i kassa å gjøre.

– Her har vi et kontrollert miljø, hvor vi vet grensene for hvor sanden kan være – altså høyeste og laveste punkt. Skulle RealSense-kameraet plukke opp noe utenfor det som vi har definert som mulig kan vi bare overse det, forteller han.

Sandkassa gjør det enkelt å «designe» nye terreng fra gang til gang. Foto: Vegar Jansen, Tek.no

Spillet gikk for øvrig ikke kun på å skyte på hverandre med stridsvogner – det var også en modus der man faktisk måtte fysisk lete i sanden for å finne virtuelle nedgravde miner. Det er altså flere muligheter med en slik løsning.

Ukontrollert tango

Mobil med supersyn. Foto: Vegar Jansen, Tek.no

Et annet sted på IDF fant vi den første mobiltelefonen med RealSense innebygd. Det er en prototype og en del av et samarbeid mellom Intel og Googles «Project Tango» som har vært på trappene en stund.

Mobilen vi ser på er koblet opp til en TV og kjører et «endless runner»-spill, der du styrer en figur som løper fremover. Så må du unngå forskjellige hindre ved for eksempel å flytte figuren fra side til side.

Men i vårt tilfelle her skal vi ikke styre med fingrene – her skal smartmobilens innebygde RealSense-kamera «se» oss i fri utforldelse på gulvet.

Vi er dog tilbake i et mindre kontrollert miljø – stod vi for langt til venstre da spillet begynte? Poenget er at vi skal styre ved å bruke hele kroppen, men plutselig begynner figuren å flytte på seg bare vi beveger hodet. Her må det mer arbeid til før det blir brukbart.

Skann og skyt en venn

Senere var vi på standen til brasilianske VR Monkey for en annen demonstrasjon på hvordan fikk vi se hvordan kameraet kan brukes.

Foto: Vegar Jansen, Tek.no

I dette tilfellet er stikkordet Augmented Reality (AR) eller «utvidet virkelighet», der dine omgivelser kan skannes i dybden og spillifiseres – det være seg på stillestående eller bevegelige objekter.

Hvis du alltid har hatt lyst til å skyte på kjæresten eller kollegaene kan dette kanskje være en måte å få gjort det på. Det er i det minste mindre stress enn paintball.

Kan følge med på deg

Det finnes såvidt vi vet tre forskjellige RealSense-kameraer: F200, R200 og Snapshot. Sistnevnte vil finnes i ymse nettbrett, F200 er påtenkt som typisk frontkamera og R200 vil i de fleste tilfeller ta rollen som bakovervendt (rear) kamera.

Denne heftige racingsimulatoren bruker et RealSense-kamera for å følge med på hvor føreren ser. Foto: Vegar Jansen, Tek.no

R200 har lenger rekkevidde og er ment for å få med seg omgivelsene. Frontkameraet F200 er bedre til å se hender, fingre og ansiktsbevegelser eller -uttrykk.

Akkurat det å følge med på ansiktet til den som spiller er også mulig å ta med i spill. Et eksempel er skrekkspill hvor opplevelsen blir mer intensiv jo mer nervøs eller urolig spilleren selv blir. Slike signaler kan plukkes opp på flere intrikate måter, men å lese av et ansikt er nok en av de enklere måtene.

Vi kunne også se hvordan RealSense-kameraer kunne brukes i forbindelse med bilsimulatorer, der disse sørget for å følge hodebevegelsene til bilføreren. Når denne da vrir på hodet/øynene for å se til siden, endres også samtidig utsikten fra cockpiten. Dette gir en mer naturlig simulatoropplevese.

Fremdeles litt igjen

Som vi har sett er RealSense langt fra perfekt. Intels egen propaganda mener at den gir datamaskinen «menneskelig syn», med det må i så fall være en svært svaksynt og ustabil person de snakker om.

Likevel er det ikke til å fornekte at kameraet er i stand til å – i det minste i kontrollerte former – måle dybden og den relative posisjonen til alle objekter den kan «se». Og det er ikke til å stikke under en stol at Intel og gjengen som jobber med å utvikle løsninger som bruker denne teknologien begynner å få til noe.

Og det er ikke bare innen spill, men på en rekke andre områder – noe vi skal komme tilbake til i en annen artikkel om dette emnet.

Også det virtuelle rommet frir til spillerne:
Dette er noe av det mest imponerende vi har prøvd >>>

Vi gjør oppmerksom på at Intel dekket reise og opphold under Intel Developer Forum.

Les også
Slike mobilfester er det nå blitt enkelt å 3D-skrive
Les også
Tar i bruk «3D-syn» på mobilen
Les også
Snart kan mobiltelefonen din få «supersyn»
Les også
Smartere, nærmere og full av sensorer
Les også
Bærbar PC lar deg spille ved å flytte blikket
Les også
Nå kommer Intels RealSense 3D-kamera i enda flere produkter
Les også
Moores lov er 50 år
annonse

Les også