Tek.no

Artikkel

Nå kan du filme spilløktene dine med minimalt ytelsestap

Enkelt er det også – men bare hvis du har et nyere GeForce-kort.

Varg Aamo
26 Nov 2013 18:00

For en knapp måned siden lanserte Nvidia ShadowPlay. Dette er et tillegg til programpakken GeForce Experience, som skulle la alle som sitter med et av selskapets skjermkort i GeForce GTX 600-serien eller høyere få gjøre opptak av spilløktene sine. Et par av løftene Nvidia leverte samtidig var at programvaren skulle være kjempelett å bruke, og nesten ikke kreve noe av maskinen din.

Såpass bombastiske påstander følte naturligvis vi at vi var nødt til å undersøke nærmere, og i dag skal vi både vise dere hvordan det fungerer, hvor mye ytelse du mister underveis, og kvaliteten du får på de ferdige opptakene.

Kjempesmart idé

Etter å ha åpnet GeForce Experience kan man starte ShadowPlay med en liten knapp øverst i høyre hjørne, og så er man klar til å ta opp alt som skjer i spillene sine.

Selve konseptet synes vi er veldig lovende. I motsetning til en rekke andre opptaksprogrammer slipper du nemlig å slå det på før du skal ut og gjøre noe imponerende. Det i seg selv er ganske smart – for det er nok mange som har opplevd at de tingene de har aller mest lyst til å dele med andre, skjer mer eller mindre brått og uventet.

ShadowPlay lar deg derfor ha opptaksfunksjonen stående på i bakgrunnen hele tiden. Hvis du da på ren slump ender med å gjøre et halsbrekkende stunt, eller gjennomfører den perfekte runden Battlefield, er det bare å trykke på en hurtigtast for å lagre et opptak av alt som har skjedd de siste minuttene. I tillegg har du mulighet til å slå av automatikken, og kun ta opp fra du trykker på en hurtigtast.

For å kunne spille en perfekt runde er det imidlertid også greit å ha god bildeflyt, og her har mange opptaksprogrammer en utfordring. De krever nemlig såpass mye av ytelsen til maskinen din at bildeflyten i spillene faller med inntil flere titalls bilder per sekund. Men gjelder det også ShadowPlay?

Plagsom installasjon på Windows 8

Kontrollpanelet for ShadowPlay lar deg slå funksjonen av og på, samt justere på flere forskjellige innstillinger.

For å finne ut av det måtte vi naturligvis først installere programmet. Det er i utgangspunktet plankekjøring – samtidig som vi laster ned nyeste skjermkortdriver fra Nvidia, får vi med programpakken GeForce Experience, som ShadowPlay er en del av. Det installeres dermed samtidig som selve driveren, men underveis i prosessen får vi et problem – ShadowPlay-installasjonen nektet å fullføre.

Etter flere mislykkede forsøk på vår testbenk for skjermkort flyttet vi oss over til den dyreste av spilltestbenkene våre. Dette er den samme maskinen vi brukte da vi sjekket hvor god ytelse du kan få i blant annet FIFA 14, det nyeste Call of Duty-spillet, og Batman: Arkham Origins. Her gikk det heller ikke så greit, selv om maskinvaren er annerledes, og mens den ene maskinen kjører Windows 8 har vi det nyere Windows 8.1 på den andre.

Etter litt feilsøking kom vi til slutt frem til at begge Windows 8-installasjonene våre mangler noen deler av Windows Media Player, som er helt nødvendige for at ShadowPlay skal fungere. Det løste seg ved at vi lastet ned en oppdatering fra Microsofts nettsider, som gjorde slutt på protestene fra Nvidias opptaksfunksjon, og vi kunne gå i gang med selve testingen.

Oppsettet vi tester med

Stillbildene er hentet rett ut av videoen ShadowPlay tok opp for oss mens vi spilte på laveste kvalitetsnivå.

Datamaskinen vi endte med å benytte til testen var den dyre spilltestbenken vår. Denne kjører et MSI Z77A-GD55-hovedkort med en Intel Core i7-3770-prosessor, 8 GB Crucial BallistiX Tactical-minne og en Corsair Neutron GTX Series 240 GB SSD.

Å ha en SSD i maskinen når man driver med denne typen opptak er noe vi antar kan komme svært godt med, ettersom det vil skrives kraftig til lagringsenheten vår samtidig som vi er i full aktivitet på slagmarken.

For å finne ut om ytelsen ville lide under opptak målte vi antall bilder per sekund – FPS – med Fraps. ShadowPlay ble stilt inn til å være i manuell modus, og vi startet opp Battlefield 4 på spillets livløse skytebane.

Her fikk vi løpe rundt i kontrollerte, rolige og fredelige omgivelser, med alskens militært materiell til rådighet. Likevel endte vi med å stå stille på samme punkt og skyte mot en vegg i et minutt, både med og uten videoopptaket påslått.

For å få et greit spenn av skjermkort, og å sjekke hvor mye ytelse det koster å bruke denne funksjonen uansett hvilken GeForce-modell du benytter, plukket vi testkandidater fra både øverste, midterste og nederste hylle: GeForce GTX 780 Ti, GeForce GTX 760, og GeForce GTX 650 Ti Boost.

Resultater

Grafen ovenfor viser resultatene vi klarte å oppnå med kvalitetsinnstillingene satt til laveste nivå, og Full HD-oppløsningen 1920 x 1080 piksler. Ikke uventet er det overhodet ingen forskjell når vi spiller med den knallsterke toppmodellen i datamaskinen – GeForce GTX 780 Ti formelig ler av oss når vi ber det om å tegne opp spillet med lav kvalitet, og holder oppimot 200 FPS uansett hva som skjer i bakgrunnen. 200 FPS er dessuten som en maksgrense for spillet å regne, mer enn at skjermkortet begrenser bildeflyten.

For de to litt mer nøkterne skjermkortene er det imidlertid litt annerledes. Begge klarer å levere svært behagelig bildeflyt også med ShadowPlay i aksjon, men vi ser også at det er en viss nedsving i den målte ytelsen – omkring 13 FPS på begge modellene. På høyere oppløsning, eller med kvalitetsnivåer satt til et høyere nivå, er vi redd dette kan utgjøre en betydelig forskjell i spillopplevelsen, så vi prøver:

Med oppløsningen fortsatt satt til Full HD, men kvalitetsinnstillingen skrudd opp til ultrahøyt nivå, får også ytelsen med et GeForce GTX 780 Ti i maskinen seg en knekk på nesten 9 FPS. De to svakeste skjermkortene våre dypper dog bare med 4 - 5 FPS, og alle tre leverer fremdeles fint spillbare resultater selv med ShadowPlay satt til å ta opp video.

Hver ukomprimerte videofil, rett ut av ShadowPlay, endte på omkring 400 megabyte per minutt, og kvaliteten ble dessuten riktig så fin, som du kan se i bildene litt lengre opp i saken. Bildeflyten i selve filmen, som vi tok opp i Full HD og med fastsatt FPS på 60, kan du ta en titt på i den noe mer komprimerte videoen nedenfor.

ShadowPlay er ikke den eneste saken Nvidia har leflet med for spillere i det siste:
Slik fungerer Nvidias nye spillteknologi G-Sync – som skal gjøre bildet ditt langt glattere »

Les også
Her er Nvidias nye GeForce-mobilskjermkort
Les også
Årets Call of Duty er til tider skikkelig tungdrevet
Les også
Slik fungerer Nvidias nye spillteknologi
Les også
Det nye Battlefield-spillet byr på griselekker grafikk
Les også
Møt mannen som kan ha endret spillopplevelsen din
annonse

Les også