Til hovedinnhold
ArtikkelGrafikkort-testbenken 2016

Med denne riggen skal vi teste nye grafikkort

Testbenken vår er oppgradert til 2016-nivå og spillene er byttet ut, alle som en.

Introduksjon »

Ahh…det går mot sommer. Folk flest gleder seg til (mer) sol, fellesferie og lange avslappende dager.

Vi i Tek.nos indre bunkers Teks testlabb derimot ser frem til det som garantert vil skje i juli og august på tross av avisenes alltid forlokkende gule forsider: nemlig at finværet regner bort. På den måten kan vi nyte fridagene foran PC-en med god samvittighet.

Denne sommeren møter vi dessuten med et vanvittig glis om munnen ettersom det allerede er varslet at flere nye grafikkort vil nå butikkhyllene i samme periode som feriepengene kommer. Disse vil vel knapt rekke innom kontoen til mang en grafikkortfrelst, dog, for det Nvidia akkurat har avduket levner ingen tvil om at vi kan se frem til et skikkelig ytelseshopp med de første grafikkortene i deres GTX 1000-serie.

Som om ikke fristelsene dermed stod i kø allerede, hører vi også det viskes og tiskes om at erkerivalen deres, AMD, også har noe stort å vise innen kort tid.

For å være klare til aksjon når de nye kraftkarene fra GeForce 1000- og Radeon 400-serien ramler inn på testlabben har vi oppgradert testriggen vår og ettertestet en rekke grafikkort med helt nye rutiner. (Vi kommer med en egen sak om resultatene fra de nye målingene før helgen). Dette er en prosess som har tatt lang tid, og det er med en viss stolthet – og et gram lettelse – vi endelig kan presentere for dere både vår nye testbenk, samt de splitter nye testrutinene våre. Forrige gang vi satte en ny testbenk inn i tjeneste var som enkelte av dere kanskje husker høsten 2014, så tiden er absolutt moden for en utskifting.

Gammel og utslitt

Trekløveret: Testbenken anno 2013, med 2014-utgaven ved sin side. Under ser dere 2015-testbenken vi akkurat har tatt ut av tjeneste.

Vår gamle testbenk var et råskinn. Men, den siste tiden oppførte den seg langt fra smertefritt. Først måtte vi sykemelde (og senere skrinlegge) ytelsestestene i «Batman: Arkham Origins» grunnet helt spinnville svingninger i resultatene, og siden i høst har den gamle sliteren til stadig presentert oss for både blåskjermer og upresise effektmålinger.

Vi mistenker at den ganske harde overklokkingen av prosessoren, sammen med mange lange dager og flere hundre (kanskje tusen) skifter av grafikkort til slutt utmattet den en gang så mektige krigeren.

Nå nyter den en rolig veterantilværelse med god utsikt ned til vår nye testbenk, som for øvrig er snekret sammen med litt andre grunnprinsipper enn den forrige.

Ny rekrutt melder seg

Vår nye 2016-testbenk i all sin prakt!

Denne gang har vi ikke basert testbenken vår på en E-plattform, men valgt maskinvare som langt flere kan identifisere seg med. Vi har heller ikke gjort de helt store spikene med selve testoppsettet.

Riggen vår er for eksempel ikke overklokket, noe vi håper vil føre til bedre stabilitet og mer nøyaktige målinger for energiforbruk.

Om vi er bekymret for at prosessoren vil bli en flaskehals for de kraftige grafikkortene som kommer, er et berettiget spørsmål å ha.

Risikoen for dette er alltid til stede i enkelte spill og med enkelte grafikkort, men med komponentene vi har valgt tror vi det skal komme tydelig frem av testene våre hvilket grafikkort som yter bedre enn det andre uansett.

Og, vi vil selvsagt fortsatt kjøre noen tester med overklokking av selve grafikkortene der vi føler at dette passer seg. Vi har blant annet hørt at Nvidias GTX 1080 skal klokke som en liten Rudolf på julaften.

Maskinvaren »

Prosessor

Mens vi forrige gang gikk for en Intel Core i7 3960X og overklokket denne til hele 4,5 GHz for å virkelig sette en stopper for at prosessor skulle bli flaskehalsen, viste det seg etter hvert at økningen på 1,2 GHz var litt i meste laget for langtidsstabilitet. Denne gangen velger vi i steden fra øverste hylle blant prosessorer fra den relativt ferske Intel Skylake-serien. Vi landet på en Intel Core i7 6700K som vi lot beholde standardfrekvensen på 4 GHz.

Hovedkort

Med seg på laget har denne prosessoren et skikkelig «premium» hovedkort basert på Z170A-brikkesettet, nemlig MSI Xpower Gaming Titanium Edition (Prisguide.no). Dette lar oss kjøre både to- og tre-vei SLI-oppsett uten å svette, har alle de nye og viktige tilkoblingene, en ryddig UEFI og kanskje aller viktigst: skikkelig solide PCIe-spor med aluminium-forsterkning. Vi bytter grafikkort flere hundre ganger i løpet av hele levetiden til en grafikkorttestbenk, og et ødelagt spor føler vi at vi har sett nok ganger tidligere, for å si det slik. Denne gangen skal det gå bra! (Håper vi).

Prosessorkjøler

Prosessoren avkjøles av Cooler Masters «Hyper 212 Evo» (Prisguide.no). Dette er en luftkjøler av moderat størrelse som er forholdsvis enkel å installere og ikke lager så mye som et pip fra seg, selv under ytelsestesting av de tyngste spill.

Disse komponentene utgjør vår nye testbenk for grafikkort.

Minne

Intet Skylake-oppsett er komplett uten den nye generasjonen minne, mer spesifikt DDR4-minne. Vårt sett med 4x4 GB moduler er signert Corsair. Corsair Vengeance LPX (Prisguide.no) kjører på 2400 MHz med en tilgangstid på 16 ms.

Lagring

Alle spillene og programmene vi bruker tar masse plass. Flere hundre gigabyte. Vi er likevel ikke interesserte i å stirre inn i lange, kjipe lasteskjermer når vi tester grafikkort. Derfor har vi gått for OCZ Vertex 460A (Prisguide.no), en SSD som er ganske så raskt av seg, men også har høy kapasitet med sine 480 gigabyte.

Strømforsyning

Til å drive alt dette stoler vi fortsatt på vår gamle venn Corsair AX 1200W (Prisguide.no), som var vår foretrukne strømforsyning for de forrige testbenkene og har vist seg mer enn solid nok til å bli med videre. Kapasiteten på 1200 watt bør gi oss mer enn nok kraft til å kjøre alt av grafikkort Nvidia og AMD finner på å sende vår vei den første tiden, spesielt nå som fokus ligger på energigjerrige og effektive brikker i begge leirer.

Spill og programmer »

Drivere og programvare

For alle de ettertestede grafikkortene fra Nvidia benyttet vi «GeForce Game Ready Driver 364.72», mens Radeon Software Crimson Edition 16.4.1 fikk kommandoen over AMD-kortene. Dette var de nyeste tilgjengelige og stabile driverene på testtidspunktet.

Etter hvert som nye grafikkort lanseres vil disse alltid testes med den nyeste tilgjengelige stabile driveren, eventuelt betadriver om dette er den eneste som fungerer på kortet – slik det gjerne er ved lanseringen av helt nye generasjoner grafikkort. Resultatene kan, på grunn av stadig optimaliseringer av driverene, i enkelte tilfeller ikke være direkte sammenlignbare med kortene som er testet med tidligere driverutgaver.

Noen store utslag vil nok likevel ikke drivere gjøre i våre tester, ettersom vi alltid lar spill «modnes» før vi plukker dem opp til testrutinene våre. Det er for å redusere sjansen for at driver eller spillpatcher endrer ytelsen, og dermed posisjonen til et grafikkort, at vi er forsiktige med å kaste oss over spill straks de er lanserte – enn så fristende det er å bruke ferske spill i ytelsestestene våre.

Det er kanskje ikke nødvendig å nevne, men det er selvsagt en oppdatert og helt «bloatware»-fri utgave av Windows 10 som ligger i bunn når vi tester.

3DMark

3DMark Fire Strike.

Syntetiske tester, altså programmer som er laget for å belaste grafikkortet på en måte som gjør at vi får en tallverdi på hvor godt det yter, er en viktig del av en komplett testrutine. Det sier ikke noe om hvor godt grafikkortet yter i et spesifikt spill, men gir en indikasjon på hvordan det duger mot andre kort.

I denne kategorien er programmet 3DMark nærmest for en klassiker å regne, og som fast inventar gjennom flere generasjoner testbenker er vi absolutt ikke klare til å skilles ad med noe som fungerer så godt som 3DMark har gjort for oss. Vi vil derfor fortsette å bruke 3DMarks Fire Strike-test, en deltest som belaster både prosessor, minne og grafikkort, og forer oss med stabile og lett reproduserbare resultater over tid. En viktig del er også at denne testen kan kjøres på nær sagt alt av grafikkort vi har i arsenalet vårt, fra svake Radeon R7 370 til heftige GTX 980 Ti.

Vi vurderte lenge å teste grafikkortene i Fire Strike Extreme eller Ultra, som setter enda større krav til kortet, prosessoren og minnet, men ettersom en helt ny versjon av 3DMark står på trappene avventer vi et skifte frem til denne er stabil. Vi landet dessuten på at Fire Strike Extreme og tyngre tester ville bli for kraftig kost for grafikkortene vi tester i mellomklassesegmentet.

Spill

Aller viktigst er selvsagt ytelsen i faktiske spill. Siden sist har vi kastet både Battlefield 4, Hitman: Absolution og Metro: Last Light på dynga og heller funnet frem en kvartett mer relevante titler. Nærmere spesifisert Dragon Age: Inquisition, GTA V, The Witcher 3: Wild Hunt og Rise of the Tomb Raider.

Disse er langt mer krevende enn spillene vi målte ytelse i tidligere og benytter nyere grafikkteknologier. Vi har valgt å gasse på med nær toppede grafikkinnstillinger for samtlige tittler. Vi har likevel passet på å ikke ta i bruk innstillinger og effekter som er (eller kan være) spesielt tilpasset Nvidia eller AMDs drivere og grafikkort, slik som Nvidias «TXAA»-kantutjevning, «HBAO+»-lyssetting og «Hair Works», eller «PureHair»-effekten i Tomb Raider – som har aner fra AMDs TressFX-kode). Vi har også latt være å dra kantutjevningen helt i taket bare for å kunne si at vi har valgt de tyngste innstillingene.

Vi tester i 4K!

Tiden da «alle» spilte i Full HD-oppløsning er over. Skjermer med høyere oppløsning, som 2560x1440 piksler, er virkelig på vei inn i manges spill-pc-oppsett. Men, noen av oss har til og med tatt steget videre derifra, til 4K-oppløsning, UHD-oppløsning eller hva du enn velger å kalle det. Derfor vil vi i vårt nye testoppsett presse ytelsen til bristepunktet i 3840x2160 piksler hos alle grafikkort med tilsvarende ytelse som R9 280X/GTX 970 eller bedre.

4K spilling er allerede mulig på enkelte av dagens toppkort ved å kompromisse en del på grafikkinnstillingene. Dette vil vi ikke gjøre i våre nye rutiner, men ettersom effekten av kantutjevning (som i seg selv krever skikkelige muskler av grafikkortet) blir mindre etter hvert som antall piksler øker, vil vi slå av kantutjevning for våre 4K-målinger. I praksis betyr dette at alle grafikkort vil bli testet med 2x eller 4x kantutjevning i oppløsningene 1920x1080 og 2560x1440, mens 0x kantutjevning gjelder når oppløsningen når saftige 3840x2160 piksler.

Vi så ikke nevneverdig forskjell på 0x kantutjevning og 2/4x kantutjevning mens vi spilte testspillene i 4K-oppløsning på vår 27-tommer.

0x kantutjevning er etter vår mening et svært akseptabelt kompromiss om du har en 24 – 32-tommer stor 4K-skjerm og du ønsker å utnytte alle grafikkdetaljene i spillet og den oppløsningen du har tilgjengelig, uten at bildefrekvensen går rett til havs.

Vi tester minst to ganger i hver oppløsning for hvert spill, flere om vi får betydelige avvik i FPS-verdien. Det er snittet av de (minst) to identiske kjøringene som registreres i grafene våre.

Dragon Age: Inquisition

Dragon Age: Inquisition.

I sin anmeldelse hentet skribent Marius Kjørmo i vår søsterside Gamer.no frem rosen da tredje kapittel i Dragon Age-sagaen var gjennomspilt. «Storslått rollespilldrama», er en tittel som bør få selv Call of Duty-spillere til å stikke den nysgjerrige nesa si innom.

Spillet er likevel ikke bare et interessant rollespill, det byr også på nydelige og varierte omgivelser, som er den egentlige grunnen til at spillet er blitt fast inventar i våre testrutiner.

Vi har satt alt av grafikkdetaljer til «Ultra», men valgt SSAO for lyssetting og 2x kantutjevning som standard i stedet for 4x.

Vi ytelsesmåler Dragon Age: Inqusition ved å kjøre spillets innebygde «Benchmark»-motor. Denne tar ikke mange sekundene, men gir overraskende stabile resultater. Det er slik som en grafikkorttester setter pris på!

Se grafikkinstillingene for Dragon Age: Inquisition her »

GTA V

GTA V.

Grand Theft Auto V ble lansert i april 2015 og er det nyeste spillet i den svært så populære og kontroversielle serien. Her kan du leke deg med en knallsterk enkeltspillerdel, løpe rundt og lage kvalm i flerspillerdelen eller kjøre gjennom flere store oppdrag sammen med vennegjengen.

GTA V er digert, men, noe annet som er stort er teksturene – som er tilgjengelige i 4K-oppløsning. Og, la oss bare si det med en gang: om du kan spille GTA V i 4K-oppløsning bør du gjøre det. Både Full-HD og 2560x1440 blir grøtete i forhold! Det ser rett og slett fantastisk skarpt og realistisk ut med skikkelig høy oppløsning.

GTA V har ingen ferdiglagde grafikkprofiler, så vi har komponert vår egen testprofil. Her satte vi derfor grafikken spesifikt for hver eneste innstilling og endte til slutt opp med «Very High» for omtrent alle valgene. Det vil si at vi nesten «makset» spillets grafikkinnstillinger. Kantutjevningen ble imidlertid satt til 4x av mulige 8x (0x for 4K), og innstillingene under «Advanced Graphics» forble avslått.

Vi ytelsesmåler GTA V ved å kjøre spillets innebygde «Benchmark» som på omtrent fem minutter sløyfer gjennom fem ulike scener med hver sin delscore. Deretter legger vi sammen snittsummen vi får oppgitt fra hver scene og deler på fem for en totalscore. Slik sikrer vi så like og rettferdige målinger fra en kjøring til neste som mulig. Når vi måler minsteverdier ser vi alltid bort fra scoren til den første scenen, og registerer den laveste delscoren fra de fire resterende scenene.

Se grafikkinstillingene for GTA V her »

The Witcher 3: Wild Hunt

The Witcher 3: Wild Hunt.

The Witcher 3, lansert mai 2015, er siste del av den svært så populære serien hvor du spiller trollmannen Geralt. Spillverdenen, som er full av rare fabelskapninger og magi, er vanvittig stor – faktisk 20 prosent større enn den i The Elder Scrolls V: Skyrim. Kartet du kan boltre deg på er heller ikke bare stort, det er fyllt med tette frodige skogeområder og milevis av stiler som tar deg til sumper, store hav, innsjøer, over elver og til toppen av majestetiske fjell.

Du spiller ikke The Witcher 3 kun for å gjøre hovedoppdraget, men også for å gå – eller ri – landet på tvers opptil flere ganger mens du nyter utsikten og miljøet utviklerne har skapt. Det er nemlig slående vakkert, men det krever selvsagt sitt av grafikkortet ditt for at du skal få nyte verdenen i all sin prakt.

Vi har kraftige kort på testlabben, enda kraftigere kort på vei, og vi ønsker selvsagt at disse skal få vise hva de duger til. Derfor har vi kjørt grafikkinnstillingene i The Witcher 3 helt i taket, om vi ser bort fra at Nvidias HairWorks-effekter er deaktiverte, samt at vi valgte SSAO-lyssetting istedet for HBAO+. Dette spillet bør dermed by på en real utfordring, spesielt i 2560x1440-oppløsning og høyere.

Vi ytelsesmåler The Witcher 3 ved å gå den samme 60-sekunders ruten ute i den vakre verdenen gang på gang, mens Fraps teller FPS i bakgrunnen.

Se grafikkinstillingene for The Witcher 3 her »

Rise of the Tomb Raider

Rise of the Tomb Raider.

Rise of Tomb Raider er med lansering i januar 2016 det ferskeste spillet i kvartetten vår og (kanskje ikke veldig overraskende) også det mest krevende for testriggen vår. Her sørger inntoget av Microsofts Direct 12-API for at vi får oppleve og utforske Lara de spennende templene i Tomb Raider i enda bedre form enn tidligere.

Vi har satt de fleste innstillinger til «Very High», noe som gir oss et slående vakkert landskap å kikke på mens ytelsestesten glir over skjermen på testlabben.

Kantutjevningsteknologien vi har valgt for Rise of The Tomb Raider, SMAA, er av høyere kvalitet, men også mer krevende enn alternativene FXAA og SSAA. De to sistnevnte er imidlertid optimaliserte for henholdsvis Nvidia- og Radeon-kort, så for å i størst mulig grad kunne sammenligne kort fra de to rivalene velger vi den krevende men nøytrale SMAA. Akkurat som vi slo av Hair Works-effekten i The Witcher, deaktiverer vi i Tomb Raider PureHair-effekten. Dette fordi den stammer fra TressFX-teknologien AMD en gang utviklet, men nå riktig nok har frigjort for alles bruk og videreutvikling.

Vi ytelsesmåler Rise of the Tomb Raider ved å kjøre spillets innebygde «Benchmark». Denne tar oss med gjennom tre vidt forskjellige miljøer og sikrer på denne måten så representative og rettferdige målinger som mulig fra en kjøring til den neste.

Se grafikkinstillingene for Tomb Raider her »

Temperatur, effekt og støy

Som alltid vil vi også teste temperatur både under heftig last og på tomgang, slik at du finner ut om du bør belage deg på mye lufting til sommeren eller ei. Til dette bruker vi programmet GPU-Z, hvor vi leser av «Max Temp» verdien omtrent 40 minutter inn i ytelsestestingen vår, mer nøyaktig rett etter at vi er ferdige med Tomb Raiders 2560x1440-test.

Dagens strømpriser bidrar vel til at nordmenn flest ikke er altfor opptatt av om grafikkortet deres stikker av gårde med 150 watt eller 300 watt, men vi vil gjerne fortsatt ha svar på hvilke grafikkort som er mest effektive, så vi holder fortsatt fast på effektmålingen vår som avslører hvilke kort som får kronene og ørene til å trille ekstra raskt gjennom støpslet mens du spiller. Det er under Tomb Raiders 2560x1440-test vi leser av energiforbruket (i watt) til hele testriggen vår ved å registrere den høyeste verdien vi ser på vår måler – som sitter mellom stikkontakten og strømforsyningen.

Opprinnelig tenkte vi å utvide testrutinene våre til å inkludere støymåling av grafikkort under last. Det er blant annet derfor vi gikk for den svært stillegående prosessorkjøleren nevnt ovenfor. Imidlertid viste det seg raskt at dette ikke var gjennomførbart i praksis, ettersom kun et par av grafikkortene vi testet faktisk gjorde utslag på støymåleren vår. Dagens grafikkort, selv de på toppen av ytelsestronen, har rett og slett blitt for effektive, viser det seg. De to kortene som støyer latterlig mye mer enn sine artsfrender avsløres i en egen artikkel før helgen hvor vi oppsummerer den siste grafikkortgenerasjonens vinnere og tapere.

Planene videre

De siste årene har vi stor-oppdatert testbenken vår omtrent hvert halvannet år. Om vi følger denne strategien videre vil det i så fall passe med Intels slipp av Cannonlake-plattformen i 2017, men vi vet også at Kaby Lake står på trappene for en sen 2016-lansering. Om denne viser seg å kunne være en betydelig oppgradering for testriggen vår vil vi selvsagt vurdere å oppgradere.

Uansett hva vi ender opp med på dette feltet er det en ting som er helt sikkert: Vi skal ikke vente halvannet år med å fase inn nye testrutiner. Vi vet blant annet at flere DirectX 12-spill har lanseringsvindu i høst, og også en ny og oppdatert 3DMark er varslet i løpet av året. Straks 3DMark «2016» er stabil, og DirectX-spill som for eksempel «Deus Ex: Mankind Divided» er patchet opp, er disse solide kandidater for å melde seg som fast inventar i rutinene våre. Hvem vet, kanskje må vi etter hvert få på plass egne rutiner for VR-testing også?

Før dette blir aktuelt ser vi uansett frem til mange interessante ytelsestester av nye grafikkort fra både GeForce 1000- og Radeon 400-serien i tiden som kommer. Hva tror dere testene våre vil vise fremover, og hva synes dere om de nye testrutinene? Mat kommentarfeltet!

Vi har som nevnt ettertestet en rekke grafikkort fra både tidligere og nåværende generasjon på den nye testbenken vår. En egen sak om hvilke resultater dette ga kommer før helgen, så følg med!

annonse