Artikkel

Så mye raskere blir PlayStation 4 med SSD-lagring

Er diskbytte egentlig verdt opptil flere tusenlapper?

Sonys PlayStation 4 fikk æren av å sparke igang den nye konsollgenerasjonene her til lands helt på tampen av fjoråret. Spesielt nestegenerasjons var likevel ikke lagringsmediet Sony valgte å utstyre storsatsningen sin med. Mens både prosessor, minne og grafikk fikk en solid kraftinnsprøytning over hva PlayStation 3 hadde å rutte med, forble nemlig lagringssgrensersnittet det samme, med kun en liten økning rent kapasitetsmessig.

PlayStation 4 fikk også et oppgradert Blu-ray-drev, men dette klarer ikke å fore den oppgraderte maskinvaren med data på langt nær så raskt som den etterspørres. Derfor fikk istedet konsollens innebygde harddisk oppgaven med å laste inn alt fra operativsystem, spill og lagret progresjon, og sende disse dataene videre til de øvrige komponentene.

PlayStation 4 sin standarddisk kan variere, men er i vårt tilfelle levert fra Samsung. Denne er av SATA II-typen på 9,5 millimeter, med 5400 omdreininger i sekundet.

Samsung-disken er mye raskere enn Blu-ray-drevet, men noen råtass er den nok ikke. Det er dermed på sin plass å tro at en rekke prosesser kan effektiviseres betydelig ved å stappe inn en mye raskere og langt mer moderne lagringsløsning, nemlig en SSD.

En enkel oppgradering

Siden det er lekende lett å bytte ut lagringsmediet på PlayStation 4, ville vi undersøke om vi ikke kunne gi de fortsatt irriterende lange lastesekvensene til konsollen et aldri så lite spark bak.

Det tok oss bare 15 minutter og kan gi deg opptil 2 terabyte:
Så lett bytter du ut harddisken på PlayStation 4 »

Vi bestemte oss for å utstyre konsollen med en av OCZs aller nyeste skrik på SSD-fronten, en Vertex 460. Denne støtter SATA III-standarden og har dermed lese- og skrivehastigheter som langt overgår det en snurredisk klarer, med henholdsvis 540- og 525 MB/s. Som SSD-er flest skrider den dessuten lynraskt til verks på småfiler på grunn av SSD-minnet sin lave aksesstid.

Selv om spesifikasjonene taler om enorm forskjell mellom harddisker og SSD-er generelt, gjenstår det likevel å se om PlayStation 4-konsollen klarer å dra nytte av den langt raskere lagringen.

For å sjekke valgte vi oss ut tre spill. Både de populære lanseringstitlene Killzone og Knack, samt Lego Marvel Super Heroes ble målt på en rekke områder med standarddisken og SSD-en i konsollen.

Det første vi ville undersøke var hvor lang tid det tok fra vi puttet spillene inn i diskdrevet til vi kunne starte å spille. Dernest om lagringsmediet hadde noe å si for hvor raskt vi kom oss til neste steg, som er fra PlayStation 4 sitt operativsystem og inn i spillmenyen. Til slutt lot vi selvsagt stoppeklokka fortelle om SSD-en vår var verdt ekstrainvesteringen i form av raskere innlasting av spillbrettene.

Selv om du totalt sett ikke bruker mye tid på å skru på konsollen, vet vi at dette også kan være en iritasjonsfaktor om du ikke har så mye tid å spille på, eller er veldig ivrig til å komme igang med spillet. Vi målte derfor også om selve operativsystemet lastet inn raskere med en SSD ombord i konsollen.

Resultatene av målingene våre kan du se i grafene under, som vi kom frem til ved å måle hvert scenario seks ganger både på standarddisken og SSD-en. Mellom hver måling gjennomførte vi en full omstart av konsollen.

Om du er av den virkelig utålmodige typen er det litt tid å spare på å gå over til en SSD. Våre målinger viser nemlig at oppstartstiden ble kuttet med 5,5 sekunder med SSD-en på plass. Dette er ikke mye, men om vi setter tidsenheten til side, snakker vi om en relativt imponerende reduksjon på 23 prosent.

Om du akkurat har kommet hjem fra butikken med et flunkende nytt spill og har fått liv i konsollen, er neste steget spillinitialiseringen. Dette er en prosess som skjer første gang et nytt spill settes inn i diskdrevet på PlayStation 4, og setter rett og slett igang en rekke prosesser som installering, allokering av diskplass og verifisering av om alt er klart for at du kan nyte spillet. Prosessen er umulig å komme utenom, og kan ta alt fra noen titalls sekunder, til flere minutter.

Vi fant ut at det var hipp som happ hvorvidt spillet initialiseres på standardharddisken eller SSD-en. En naturlig forklaring på dette kan være at det leses en mengde data fra Blu-ray-drevet og over på lagringsenheten. Siden diskdrevet allerede er tregere enn standardharddisken, hjelper det lite med den raske SSD-en, som blir stående og vente på data fra disken. SSD-en klarer i våre tester likevel å ta imot dataene litt raskere enn harddisken, noe som tyder på at diskdrevet sender over en rekke småfiler, som som kjent trives aller best på SSD-ers raske minne.

Så til en av de mer spennende testene. Kan en SSD redusere tiden det tar å starte spillet fra operativsystemet? Denne testen viste seg å være en luring. PlayStation 4 lar deg nemlig starte å spille rett etter at initialiseringsprosessen er ferdig, men dette betyr ikke at du vil få en optimal opplevelse. Mens de utålmodige av oss starter å spille, blir nemlig spillet overført i sin helhet fra Blu-ray-disken til lagringsenheten, hvor det siden leses fra.

Funnene våre tyder på at dette generelt sett gir lavere lastetider, men ikke før hele spillet er overført. Siden PlayStation 4-spillene er svært store, tar dette imidlertid en stund.

Vi fant at forskjellene mellom harddisk og SSD helt klart er tilstedet, men blir redusert om vi lot spillene bli ordentlig installert på konsollens lagringsmedium først.

De tre første gangene vi testet lastetiden til spillmenyene hadde ikke spillene rukket å bli installert enda. Om vi derimot ventet 10-20 minutter fikk vi ved våre tre siste målinger resultater som i mindre grad skilte harddisken og SSD-en vår ytelsesmessig.

Et god eksempel er Knack, hvor det ved vår første måling ser ut som SSD-en laster inn spillet 7 sekunder raskere enn med harddisken. Ved å vente med målingen til spillet er installert ser vi imidlertid at den umiddelbare fordelen SSD-en hadde er forsvunnet sporløst. Kun ett fattigslig sekund skiller de to lagringsmediene.

Mens vi heller ikke på Lego-titlen finner noen forskjell å snakke om, virker det likevel som enkelte spill vet å nyte godt av SSD-en bedre enn andre. Killzone tar oss nemlig med til menyen 5 sekunder raskere enn Sonys harddisk-alternativ.

Det du som spiller bruker mer tid på enn foregående tester, og som dessuten er mye mer frustrerende, er imidlertid de stadige lastesekvensene som foregår når du er vel plassert inne i selve spillet. Du mister raskt litt av innlevelsen når hektiske og spennende spillscener brått og stadig blir avbrutt, og det er derfor et mål å korte ned disse så mye som mulig. Funnene våre tyder dog på at en SSD bare i varierende grad klarer dette.

Igjen ser vi tendensen med at SSD-en umiddelbart ser ut til å ha en stor fordel, som for eksempel harddiskens lastetid på 41 sekunder i Knack, mot SSD-ens 28, som deretter krymper ettersom spillet blir overført til lagringsmedium – uavhengig av type.

Igjen finnes det likevel unntak. Killzone, som laster inn brettene på omtrent 49 sekunder når spillet er plassert på en harddisk, klarer samme brasene på så lite som 37 sekunder rigget på SSD-en. En solid reduksjon på nesten 25 prosent, og det kan på sin side være verdt en investering i SSD-lagring.

PlayStation 4 er fortsatt sjelden vare i butikkhyllene, og snart kommer Xbox One:
Vi dykket ned under panserne deres for å sjekke hvilken som byr på mest snacks »

Les også
I morgen kan du kjøpe deg norsk Xbox One
Les også
Slik får du langt bedre grafikk i PlayStation-klassikerne
Les også
Her spiller vi storspill med lille PS Vita – trådløst
Les også
Så lett bytter du harddisk på Playstation 4
Les også
Bør du velge PlayStation 4 eller Xbox One?
annonse