Tek.no

Artikkel

Her underviser IT-proffer barn i programmering – gratis

Arrangerte sommercamp i Bergen.

VIDI
1 Sept 2013 11:00
Initiativtaker for «Lær Kidsa Koding», Simen Sommerfeldt.Foto: Atle Skretting

– Mange foreldre rundt omkring i Norge har etterlyst alternativer til de tradisjonelle sommercampene, for det er ikke alle som har lyst til å løpe rundt på fotballbanen, forteller Simen Sommerfeldt, leder for den idealistiske bevegelsen Lær Kidsa Koding, til Hardware.no.

Stor IT-dugnad

Vi har tidligere omtalt denne bevegelsen, som har sprunget fram av et akutt behov for å gi dagens barn og ungdommer smaken på hva IT egentlig er. Svært mange IT-folk blitt med på denne store IT-dugnaden, der alt blir gjort på frivillig basis og ikke-kommersielt. Idealismen er drivkraften, og resultatene har allerede begynt å vise seg over hele landet i form av grupper og i aktivitet på skoler.

Fordi Lær Kidsa Koding består av mange likeverdige grupper med samme grunnverdier og formål, kunne ikke ledelsen pålegge noen å påta seg oppdraget med å lage en sommercamp, men de krysset fingrene og undersøkte i nettverket om noen av de lokale gruppene ville ta ballen.

Enorm interesse

Det ble Fana-gruppen i Bergen som tok utfordringen. De meldte fra at de gjerne ville starte sommerskoleaktivitet og tok seg av det hele fra start til slutt.

– Vi kunne gi reklame og promotere det, men det var de selv som utførte det i praksis, sier Sommerfeldt.

Jentene i codespells og javarommet . Foto: VIDI
Cecilie Dahl i VIDI er overveldet over den positive responsen til SummerCodeCamp. Foto: VIDI

Initiativtakerne var Cecilie Dahl og hennes kollegaer i selskapet VIDI. De tente på ideen om Lær Kidsa Koding, og ville selv bidra med å tilby noe til barn i bergensområdet. Med seg som instruktører fikk de ildsjeler fra en rekke selskaper. For det meste brukte disse av fritiden sin, men arbeidsgiverne var også svært positivt innstilt og bidro ofte med litt ekstra fri mot slutten av dagen.

Reklamen og promoteringen fra sentralt hold var overflødig. Cecilie forteller at alt som skulle til for å fylle opp kurset var en invitasjon på Facebook:

– Det fungerte over all forventing. Vi satte opp en side for påmelding, men var usikre på hvordan interessen ville være og hvordan vi skulle håndtere påmeldingene i prosessen, sier hun.

Det viste seg at interessen var enorm. Etter fem dager var det fullbooket og alle de 20 plassene opptatt. Uken etter veltet det inn med forespørsler og mange ønsket å komme på ventelister.

– Vi stengte siden da det var fulltegnet, så jeg vet ikke hvor mange som ville meldt seg på, men etter påmeldingene å dømme kunne vi sikkert 3 – 4-doblet det, sier Cecilie.

Hun forteller at det virkelig toppet seg etter at Fanaposten kom ut med en reportasje. Det veltet inn med telefoner og mailer i de påfølgende kveldene og helgene.

Eivind viser C i Squarewear-rommet. Foto: VIDI

Deltakelsen var gratis, og deltakerne var fra 9 – 16 år gamle, med et gjennomsnitt på 11 – 12 år. Selve påmeldingen skjedde til tre forskjellige grupper.

Ga mestringsfølelse

I javagruppen lærte de seg grunnleggende programmering og små javasnutter ved hjelp av spillet Codespell. Det er utviklet i OpenSource av to studenter ved UCSD School of engeneering i USA. Den første versjonen av Codespell ligger gratis til nedlasting og en ny er på vei. At det var på engelsk var ikke noe problem i følge Cecilie – engelsk spillspråk går greit og kode er internasjonalt.

Minecraftgruppen jobbet med å lage spillmods i javascript. De hadde et ferdig utviklet spill for å bygge konstruksjoner av kuber i én 3D-verden. Det var utgangspunktet for å sette opp server, lære om spillet og å gjøre modifikasjoner av det.

Litt hardware-programmering hørte også med. Foto: VIDI

Elektronikkgruppen – Squareware – jobbet utfra en elektronisk brikke som ble programmert med små lysnoder. Ungdommene kunne lage små programmer på maskinene sine og kople til brikken via USB. Siden språket var C, ble det også en liten innføring i C-programmering.

Barna hadde veldig forskjellig bakgrunn, fra null til svært mye IT- og programmeringserfaring, men samarbeidet gikk greit likevel, ifølge Cecilie. De som kunne mye fra før hjalp dem med mindre bakgrunn, og de store hjalp de små.

Både barna og foreldrene var kjempefornøyde, forteller hun:

– Hovedmålet var at alle skulle sitte igjen med en mestringsfølelse, og det mener vi de gjorde. Vi har fått mange hyggelige tilbakemeldinger fra foreldrene, og flere ønsker en oppfølger allerede i høstferien.

Erfaringene fra konferansen er også OpenSource. Materialet som ble brukt vil deles ut gratis på Kidsakoder sine hjemmesider, og arrangørene i Fana vil også fortelle om erfaringene sine på Kidsakoder-konferansen i Oslo i november.

«Lær Kidsa Kode» er et nytt konsept i Norge:
Dette er grunnen til at IT-proffene jobbe for å lære ungdom kode »

Les også
Derfor lærer de fjerdeklassinger å lage dataspill
Les også
Skal lære lærere å lære ungdom å programmere
Les også
Vi besøkte Oslos nye teknologistue
Les også
Dette vil IT-proffene gjøre for å lære ungdom kode
Les også
– Eneren kan være ti ganger mer effektiv
Les også
Hard kamp om IT-folk
annonse

Les også