Tek.no

Artikkel

Denne kommer til å gjøre deg nyforelsket i bilen din igjen

En billig OBD-II-adapter gir deg full kontroll over bilens elektronikk og styringssystemer.

Einar Eriksen
4 Juni 2016 06:00

Året var 1970 og Los Angeles-sletten var full av smog fra biltrafikken. Staten California så seg nødt til å finne en løsning på problemet, og forskere, rådgivere og politikere ble satt i arbeid. Resultatet var det som ble kalt «the Clean Air Act». Man ville innføre et system for utslippskontroll på bilene, og bilprodusentene begynte å få press på seg for å lage biler med mindre utslipp.

Elektronikk viste seg å være løsningen. AMC var først ute med det første kommersielle systemet Electrojector fra Bendix Corporation allerede i 1957, men det var først etter det nye reglementet at innsprøytning virkelig kom på banen. Volkswagen var tidlig ute med elektronisk innsprøytning i bilmodellen 1600, og etter hvert var både innsprøytningen og tenningssystemet elektronisk styrt i biler fra en rekke produsenter. For å produsere minst mulig utslipp, målte de nye elektroniske systemene motorens ytelse og responderte på målingene ved å justere systemene. Dette gir konstant drivstofftrykk og en innsprøytningstid som er tilpasset blant annet motortemperaturen og belastningen på motoren i øyeblikket, som igjen gir lavere drivstofforbruk og lavere utslipp.

Les også: Denne elbilen fra Aston Martin skal ta opp kampen med Tesla »

VW 1600 var den første bilen med innsprøytning fra Bosch som standardutstyr.
Rudolf Stricker

Bilene fikk en tilkoblingsport som gjorde det mulig å sjekke at bilen holdt seg til OEM-standardene, og dette kunne undersøkes gjennom bilens levetid – noe som var et poeng fordi utslippene gradvis øker med bilens alder. For å finne feil på bilene, kunne verkstedene lese av målingene fra disse sensorene ved hjelp av ulike tilkoblingsstandarder hos de ulike bilprodusentene. I 1988 ble det innført en standard port for å avlese bilens sensorer i regi av the Society of Automotive Engineers, og denne standarden har utviklet seg videre til dagens On-board diagnostics II (OBD-II) parallelt med at bilen har fått stadig flere sensorer.

Hvis bilen din er fra år 1996 eller senere, har den sannsynligvis en OBD-II-port. Det samme har også noen 1994- og 1995-modeller. Mens de tidligere diagnoseportene gjerne var plassert under panseret, er ODB-II-porten plassert inne i kupéen. Vanligvis er den lett tilgjengelig fra førersetet, for eksempel under dashbordet, i nærheten av askebegeret eller lignende.

Når du leverer bilen din med et lysende «check engine» på dashbordet til verkstedet, vil mekanikeren koble diagnoseverktøyet sitt til denne feilkodeporten. I mange tilfeller forteller bilen din hva som er feil, og mekanikeren bytter ut den aktuelle delen. I tillegg til å fortelle hva som er feil med bilen din, kan man få mye annen informasjon fra denne porten. Bilen forteller hvor mye du belaster motoren akkurat nå, trykket i turboen din, spenningen på batteriet, temperaturen på kjølevæsken, hastigheten du kjører i, motorens turtall, diesel- eller bensinforbruket per distanse, hvor langt inne du holder gasspedalen og mye mer.

Få alle disse godsakene levert til smarttelefonen din

Denne dingsen gir deg full tilgang til informasjon fra bilens mange elektroniske sensorer.
Einar Eriksen

Utstyret for å lese av feilkodene fra biler har i lang tid vært svært kostbart, og verkstedene har tatt seg godt betalt for å gi bilen din en diagnose. Denne tiden er imidlertid forbi. For noen få hundrelapper kan du nå kjøpe deg en liten bluetooth-dings som du stikker inn i diagnoseporten under rattet i bilen din, og som gir deg all den informasjonen de mange sensorene i bilen din fanger opp. Denne dingsen kan du pare med telefonen din på akkurat samme måte som du parer en bluetooth-håndfri eller et bluetooth-tastatur. Deretter laster du ned en app på telefonen din, og vips: Du har full kontroll over hva bilen din driver med, og kan se hva som er feil med den dersom feilen er av en slik karakter at den kan oppdages av de elektroniske sensorene.

Du kan finne butikker som har en slik adapter i Prisguide (kommersiell partner). Av fysiske butikker fører for eksempel Kjell & Company og Teknikmagasinet slike adaptere. Dersom det følger med en CD med programvare, kan du egentlig bare legge den i en skuff hvor sola aldri skinner. Den medfølgende programvaren til mange av disse adapterne er kjent for å være langt dårligere enn tredjepartsapplikasjoner du kan laste ned til smarttelefonen din.

Enkelt å komme i gang

OBD-II-porten finner du ofte ved å ta en titt under dashbordet.
Einar Eriksen

Vi fant OBD-II-porten lett tilgjengelig til venstre under rattstammen i undertegnedes Jeep Cherokee XJ 2001-modell. Etter å ha plugget inn adapteret startet vi bilen, og paret telefonen med adapteret under innstillinger i telefonens menyer. Vi valgte å laste ned Torque, rett og slett fordi den er anerkjent og hadde høyest poengsum i Google Play. Torque er også tilgjengelig for iPhone-brukere. Appen åpner for å lage en profil for hver bil, i tilfelle du bruker flere. Når du oppretter en slik profil legger du inn bilmotorens slagvolum, drivstofftankens kapasitet, bilens vekt og noen andre tekniske detaljer som du kanskje må finne fram vognkort og instruksjonsbok for.

Applikasjonen gir deg en rekke skjermområder under «Realtime Information», tilsvarende hjemmeområder på smarttelefoner, hvor du kan legge inn ulike «displays» som ligner småprogrammer eller såkalte widgets. Når du har valgt utseendet på det du vil legge til, for eksempel nål, graf eller digitalt display, velger du hva slags informasjon du vil ha der. De du har å velge mellom er markert med grønn farge, og hvor mange det er avhenger av hva slags sensoren bilen din har. Mange biler kan for eksempel gi deg lufttemperatur og batteriets spenning, mens færre biler har innebygget barometer.

Appen Torque bruker informasjon fra både bilens og mobilens sensorer. GPS-hastigheten viser her den sist målte hastigheten når telefonen ikke har en GPS-posisjon, her fordi vi står parkert i garasjen.

I tillegg til bilens sensorer, tar Torque også i bruk mobilens sensorer. Du kan for eksempel legge til informasjon om bilens vinkel på underlaget, klokke og dato og kompass og speedometer basert på mobilens GPS. Vi la blant annet til både farten fra bilens sensorer og farten målt med GPS, slik at vi kunne sjekke hvor nøyaktig bilens speedometer var. Videre får du også opp kjøreturen din på et kart, og informasjon om kjørt distanse og tiden det tok.

Torque-applikasjonen er oversiktlig og grei. Det finnes også mange andre lignende apper. Søk for eksempel i programvareportalen på mobilen din etter OBD2 eller OBD-II.

I feilkode-delen av programmet begynte applikasjonen scanning etter feilkoder, men fant ingenting til tross for at bilen ikke var feilfri. Det er selvsagt ikke alle type feil som kan detekteres av sensorene, og i undertegnedes 2001-modell fikk appen naturlig nok ikke noen informasjon om at dieseltanken trenger en rens, at kupéviften bare fungerer på nivå 4 og at barnesikringen for de elektriske vinduene er låst i aktivert modus. I nyere biler er det som regel flere sensorer, og du kan for eksempel se om lyspærer har gått.

Du får ikke informasjon om slitte dekk, skjev forstilling, slitte foringer og slitte dempere, men feil som kan oppdages av bilens målesensorer. For eksempel kan bilen fortelle deg at det er for mye oksygen i forbrenningen, noe som kan bety at eksosresirkuleringsventilen som tilbakefører eksos til motorens innsug har tatt kvelden. Eller at motoren ikke får et optimalt forhold mellom luft og drivstoff, noe som for eksempel kan bety at luftmassemåleren må byttes.

Vil du vite mer om hvordan en forbrenningsmotor fungerer?
Denne animerte grafikken forklarer det viktigste »

Feilinformasjonen leveres via OBD-II-porten i koder, og det finnes ulike protokoller som enkelt forklart er ulike språk. Dette trenger du heldigvis ikke bekymre deg over, siden applikasjonen på telefonen din vet hvilken protokoll som brukes og oversetter kodene for deg.

Nyttig når du handler bruktbil

En kartfunksjon i appen Torque viser deg hvor du har kjørt, og dersom du har aktivert logging vil den også vise distansen og tiden for kjøreturen din.

OBD-II-adapteret kan enkelt flyttes mellom biler, og kan gi deg verdifull informasjon når du handler bruktbil. Dersom «check engine»-lyset (Malfunction Indicator Light, MIL) er aktivert, eller noen av de andre feilmeldingslysene (engelsk: «idiot lights» eller «tell-tales»), bør det være informasjon om dette tilgjengelig i appen din. Om feilen er alvorlig nok, vil feilen lagres som såkalt «freezed framed data» og gi seg til kjenne via OBD-II selv om lyset slukker senere for eksempel ved at feilkodene resettes. Først når feilen har vært fraværende over tid, slutter den å gi seg til kjenne gjennom OBD-II. I Torque er det et eget valg for å sjekke lagrede feilkoder.

Du kan også se hvor langt og hvor lenge bilen har kjørt mens MIL-lyset har vært aktivert og hvor langt og hvor lenge bilen har kjørt og antall ganger motoren har blitt varmet opp siden feilkodene ble resatt. Mye bruk av bilen mens MIL-lyset har vært aktivert kan være et dårlig tegn, og kan tyde på at eieren har skadet bilen ved å ignorere alvorlige feil. Nylig resatte feilkoder kan bety at bilen har et MIL-lys som aktiveres, men som bileieren fjerner uten å reparere feilen. Dette er som regel enkelt å resette feilkodene, hvis man vet hvordan man gjør det på sin bilmodell. For en Ford Kuga, for å ta et eksempel, gjøres det ved å holde inne gass- og bremsepedalene samtidig mens man skrur på tenningen og venter 15 sekunder. Dette kan også gjøres via OBD-II, for eksempel i Torque.

Du kan også sjekke om kjøretøyets identifikasjonsnummer (VIN) stemmer overens med VIN-nummeret du får gjennom OBD-II. VIN finner du som regel i bilens frontvindu nederst til høyre på førersiden sett utenfra. Dersom nummerne ikke stemmer overens, kan det tyde på at motoren har vært byttet.

Vi kappkjørte en 700-hesters Model S mot en 70-hesters Golf:
Det gikk akkurat slik du tror »

OBD-II kan redde liv i fremtiden

Det er ikke bare diagnostikk ODB-II kan brukes til.

En studie publisert i International Journal of Science and Research (IJSR) i 2013 går inn på mulighetene til å bruke OBD-II-adaptere og mobiltelefoner til å detektere ulykker og automatisk tilkalle hjelp. Forfatterne ser for seg at mobiltelefonen kan motta informasjon om utløste kollisjonsputer og plutselig reduksjon i hastighet via OBD-II samt bruke informasjon fra mobilens innebygde akselerometer og gyroskop for å detektere en ulykke. Ulykken kan automatisk varsles til redningssentralen i en melding som inkluderer mobilens geografiske posisjon.

I fremtiden kan selvkjørende biler gi lavere ulykkestall
Les alt vi har skrevet om selvkjørende biler her »

Les også
Vi har prøvd Apple CarPlay
Les også
Denne skal ta opp kampen med Tesla
Les også
Vi kappkjørte en 700-hesters Tesla mot en 70-hesters Golf
Les også
Har du lyst til å lære hvordan en motor fungerer?
annonse

Les også