×
Annonsørinnhold for
Annonsørinnhold

De gikk på den vanligste gründer-smellen

...men så ledet DNBs Oppstartslos 21-åringene i Thunderwave til suksess.

  • Story Labs Dette innholdet er skrevet av Story Labs i samarbeid med VG Partnerstudio. Hverken journalistene i Tek eller VG er involvert i produksjonen.

I 2015 møtte de opp i Oslos Barcode med longboardet under armen og en selvtillit bare unge gründere kan ha. Alle deres håp og drømmer var forankret i et konsept som nå skulle gjennom DNBs gründer-ildprøve: et møte med Oppstartslosen. Kontorbygningen i Bjørvika føltes litt ekstra stor denne dagen. De tre vennene var sikre på suksess, men veien til gull skulle vise seg å bli langt mer strabasiøs.

I møtet med Oppstartslos Erik Larsen kom det fram at Thunderwave hadde glemt kanskje det aller viktigste momentet i enhver oppstartsprosess - nemlig hvilket problem man løser for kunden.

Selv om de i dag er overbevist om at gründerekspertens «tough love» har vært en av nøklene til deres raske framgang, innrømmer de at tilbakemeldingene fra det første møtet tok noen dager å fordøye. 

– Han ristet så mye på hodet over idéen vår at han må ha fått vondt i nakken til slutt, ler nå 23-år gamle Marcus Winnfors Ravik, en av Thunderwaves grunnleggere. 

Rev konseptet i fillebiter

DNBs oppstartsekspert Erik Larsen presset guttene til å utfordre seg selv. 
DNBs oppstartsekspert Erik Larsen presset guttene til å utfordre seg selv. 

I 2013 var Erik Larsen med på å starte Oppstartslosen i DNB, en gratis konsulenttjeneste for dem med en gründer i magen. Grunntanken var at oppstartsbedrifter har størst sjanse for å lykkes med DNB som støttespiller. Dette skulle vise seg å være sant for Thunderwave etter to år med veiledning fra Larsen. 

Thunderwave presenterte et konsept som tok utgangspunkt i grunnleggerne selv. Som godt integrerte innovatører i Norges unge gründermiljø, og et driv og evne til å tenke i nye baner døgnet rundt, var det dette som i deres øyne var tilbudet til kunden – en verktøykasse med ferdigheter de kunne plukke fra. 

– Det aller første jeg tenkte var at disse guttene hadde det i seg, men de trengte en tydelig retning for å få ut potensialet. Det var noe ved dem som ga meg en god magefølelse, og det er viktigere enn selve presentasjonen. Vi sparret litt etterpå, før de gikk hjem med input fra meg. Om de var skuffet eller glad, visste jeg ikke da, sier Larsen.

Det som for Erik var en viktig tilbakemelding å gi, var for Marcus Winnfors Ravik et hardt slag i magen.

– Vi møtte jo opp der med en presentasjon vi selv mente var helt rå, og fremførte den med enorm iver – og så sitter han egentlig under hele møtet og bare rister på hodet. Jeg fikk følelsen av at vi hadde feilet kraftig, sier Ravik.

Har du en idé?

Du bør teste den på andre før du setter i gang, for å finne ut om det finnes et marked der ute!

Slik tester du ideen din »

Ubehagelig til tross, det var denne brutaliteten som skulle presse ham og resten av Thunderwave til å utnytte sitt potensiale til det fulle.

– En idé i seg selv er i denne settingen egentlig helt uinteressant for meg. Det er jo teamet og deres gjennomføringsevne som påvirker suksessen til både selskapet og idéen, sier Larsen.

Losen som hjelper deg å finne gullet

Øyvind Finnes Strøm (23) og Marcus Winnfors Ravik (23) startet Thunderwave-eventyret da de møtte opp på DNB Bjørvika i 2015. 
Øyvind Finnes Strøm (23) og Marcus Winnfors Ravik (23) startet Thunderwave-eventyret da de møtte opp på DNB Bjørvika i 2015. 

Det som i gründermiljøet skiller klinten fra hveten er evnen til å rive i stykker en idé som ligger ditt hjerte nær og begynne om igjen fra scratch. Og selv om det var vondt, var det akkurat dette Thunderwave gjorde. Før de kom tilbake til Bjørvika for andre gang, hadde de jobbet beinhardt med å endre konseptet sitt til noe de trodde ville gå gjennom Larsens nåløye. 

– Det var ikke nok for meg at Thunderwave hadde samlet en gjeng gründere som stod parat og «det var det», sier Larsen.

Du kommer ikke langt på gründerdrømmen uten et drømmelag bak deg: Følg disse fem tipsene for å bygge drømmelaget »

Larsen mener ikke at han sitter på den absolutte sannhet, men at han som tredjepart kan bistå med å finne ut hva det er som faktisk er gullet. Det er veldig mange som får seg en smertefull realitetssjekk etter det første møtet med Oppstartslosen. Men er det ikke verre å være forelsket i en idé som ingen andre liker enn å finne en ny versjon av den idéen – som faktisk selger?

– Jeg har jo noen utprøvde antagelser og kan lettere teste på flere fagpersoner enn hva unge oppstarsbedrifter kan. Med Thunderwave måtte vi prøve å rette energinivået mot noe som som kunne gi utbytte for dem som bedrift. Derfor var det å definere hvem de var noe vi jobbet mye med, sier han.

– Erik ble en av mentorene våre, og hans råd og tilbakemeldinger har gitt oss voksenpenger i madrassen og våre kunder verdi. Han brukte sin kompetanse til å peke ut grunnleggende feil vi gjorde i startfasen, sier Ravik.

Du kan også starte en bedrift

...og det er ingen skam i å få med seg ekspertene på hvordan du gjør det, fra dag én. Få mer informasjon om hvordan du kan starte din egen bedrift her .

Se hvordan her »

Har vokst til en suksess

Det skulle langt flere møter til før mentoren var overbevist. Men i sann gründerånd trigget dette guttene til å jobbe enda hardere – nå skulle de imponere Erik Larsen, gang på gang.

– De siste to årene har vi hatt jevnlige møter med Erik der han har gitt oss «hjemmelekser». For hver gang vi trappet opp hos DNB tenkte vi at  kommer han til å kjøpe idéen vår, endelig har vi et verdiforslag han liker. Men var det ikke det ene, så var det det andre, forteller Ravik. 

En annen vanlig feil oppstartsbedrifter gjør er nemlig å sette sammen et team med folk som er helt like. Selv om like barn leker best, er det ikke alltid lekent å drive business. Larsen mener man heller bør fokusere på å ansette de som er stikk motsatt av seg selv.

Marcus Winnfors Ravik er takknemlig for den harde læringen Erik Larsen ga ham og resten av Thunderwave. 
Marcus Winnfors Ravik er takknemlig for den harde læringen Erik Larsen ga ham og resten av Thunderwave. 

I dag består Thunderwave av et solid team med en klar visjon. De er Norges første disruption-byrå og med det konstruerer de sine kunders verste konkurrenter for å øke deres konkurransefortrinn. Larsen på sin side er stolt av det guttene har klart å oppnå, og ser viktigheten av at hans råd til Thunderwave ikke har vært annet enn rett fra hjertet. 

– Jeg har jo ikke bevilgning til å finansiere oppstartsbedrifter en gang, og det vil jeg ikke heller. Jeg tror at verdien jeg kan skape hos oppstartsbedrifter hadde blitt kraftig farget av et bakenforliggende mål om å selge. Hvis jeg hadde hatt dollartegn i øynene da jeg hjalp Thunderwave tror jeg ikke jeg hadde klart å gi like gode råd, sier han.

En idé kan være lunken og erfaringen kort, men har du driv og engasjement kommer du langt. Med Oppstartslosen på laget kommer du enda litt lengre. 

– Han blir som den mattelæreren jeg hadde på videregående, som jeg hatet fordi hun aldri var fornøyd. Med etter toppresultater på eksamen, skjønte jeg hvorfor hun hadde vært så hard mot meg, og nå er hun yndlingslæreren min for evig og alltid, smiler Ravik.

Advertisement

Til toppen