×
Annonse fra Tek Story Labs for
Annonse
Ole Johan Rustad er sjefsmekaniker for Petter Solberg. De jobber kontinuerlig med å oppgradere og videreutvikle bilen. (Bilde: Story Labs)

Slik tok de Petter Solbergs vrak til et 600-hesters kjøreklart monster

Etter kjempesmell i VM ble bilen omtalt som totalhavarert.

  • Tek Story Labs Dette er en annonse. Journalistene i Tek.no er ikke involvert i produksjonen.

Søndag 7. august i år gikk det alvorlig galt under VM-runden i rallycross. Petter Solberg hadde akkurat kjørt i mål og stanset da en annen bil kjørte inn i ham bakfra – med sviktende bremser og en fart på rundt 150 kilometer i timen. Solberg ble sendt direkte til sykehuset, og bilen hans ble regnet for å være totalhavarert.

Etter forholdene gikk det bra med Petter selv. Bilen var det verre med. Det så plutselig veldig mørkt ut for resten av mesterskapet. I motsetning til de fleste andre lagene har nemlig Petters rallycross-team PSRX ingen reservebil, og heller ingen stor bilfabrikant i ryggen.

Regjerende verdensmester i rallycross, Petter Solberg.
Regjerende verdensmester i rallycross, Petter Solberg. Foto: Story Labs

– Det var litt panikk rett etter løpet. Teamet så hvor skadet bilen var, og tenkte på hva vi kunne få gjort med den tiden vi hadde tilgjengelig, forteller en karakteristisk smilende Petter når vi møter ham på verkstedet utenfor Torsby i Sverige.

– Når sånne ting skjer handler alt om tre ting: Løsninger, positivitet og motivasjon. Uansett hva som skjer er det de tre tingene du trenger. Har du dem er det ikke noe problem, samme hvor mørkt ting ser ut. Hvis det er noen som sier det ikke går, så jobber ikke han for meg, sier verdensmesteren halvt på spøk.

Superbil på «business class»

PSRX designer og produserer mange av delene på sitt eget verksted. Under den "sosiale sonen" er det et eget arbeidsrom med fres, dreiebenk, plateknekker og mye mer.
PSRX designer og produserer mange av delene på sitt eget verksted. Under den "sosiale sonen" er det et eget arbeidsrom med fres, dreiebenk, plateknekker og mye mer. Foto: Story Labs

Den vanlige måten å frakte en rallycrossbil på er med container, noe som vanligvis tar to til tre uker. Det var ikke aktuelt denne gangen. Dersom teamet skulle ha noe slags håp om å få reparert vraket i tide, slik at det ville være mulig å delta i neste runde av VM, måtte ting gå fort.

– Vi hadde to timer på å bestemme oss for om vi skulle sette bilen på et fly hjem eller ikke, forteller Petter.

– Det ville koste oss fryktelig mye penger, og vi hadde ikke egentlig budsjetter til det, men da de ringte meg på sykehuset besluttet jeg at vi måtte bare gjøre det. Ellers kunne vi glemme å være med i VM-runden i Frankrike, og det var ikke et alternativ. På mandags morgen etter løpet var bilen sendt, så den kom hjem nærmest før resten av teamet, humrer han.

Sjefsmekaniker Ole Johan Rustad har vært en del av teamet siden starten av 2010, og tok imot bilen da den ankom verkstedet.

– Jeg ble med Petter på sykehuset, og etter at vi hadde sjekket at han var i orden – som jo er det viktigste – var det bare å se på bilen. Vi begynte å plukke den fra hverandre slik at vi kunne se hvor ille det var. Når du får en sånn smell er det sånn at jo hardere det er, desto lengre inn i karosseriet går skadene, forklarer han.

– Det er flere enn oss som har opplevd en stor smell, men uten å for se svart på det ville nok de fleste tenkt at en så ødelagt bil er for mye jobb å restaurere. Men vi hadde ikke noe valg. Dette er den bilen vi bruker, og den bilen vi vil bruke. Heldigvis har vi et team der alle er vil finne løsninger. Så bilen ble fraktet på «business class» hjem slik at vi kunne sette i gang, sier han. 

Fullstendig strippet på under 12 timer

Det aller første som måtte avklares var omfanget av skadene på sikkerhetsmekanismene. Sikkerhetsburet i bilen er en stor del av grunnen til at rallycross-førere kan overleve de alvorlige sammenstøtene som kan forekomme i sporten, og det er egne sertifiserte sveisere som sørger for at de holder mål. Deretter ble bilen strippet fullstendig for deler, og ubrukelig metall fjernet.

Teng Tools

TOOLS leverer Teng Tools håndverktøy med livstidsgaranti, og har vært Petter Solbergs samarbeidspartner og sponsor siden 2009. Tilgjengelig i TOOLS-butikkene, eller TOOLS' nettbutikk for proffkunder.

Finn din TOOLS-butikk

– Vi fikk også tak i en original Citroën DS3 som vi kappet i to, slik at vi visste at vi hadde nok deler. Så kappet vi unna skadet metall fra vår bil til vi fant materiale som ikke hadde bøyd seg. Da gjensto omtrent halve bilen, forteller sjefsmekaniker Rustad.

Bilen ankom verkstedet i fire-fem-tiden på ettermiddagen, og var fullstendig strippet klokken tre på natten. Deretter ble den kjørt direkte til Oslo for selve karosseriopprettingen, og mindre enn to uker senere var bilen på ny klar til konkurranser.

– Jobben krevde sitt av både folkene og utstyret, men heldigvis har vi mange gode partnere som gjorde det mulig. Siden vi har samarbeidet lenge med Teng Tools har vi fått være med på å utvikle ting sammen med dem som gjør at vi kan effektivisere arbeidsoppgavene. Vi må jo ha verktøy som både holder og som passer til hver enkelt ting på bilen, og det vi har nå har virkelig fått kjørt seg. Verktøyet var omtrent rødglødende mens teamet skrudde, ler Petter.

– Metallet vrir seg som en korketrekker

Både rally- og rallycross-bilen i PSRX har beskjedne fire sylindre under panseret.
Både rally- og rallycross-bilen i PSRX har beskjedne fire sylindre under panseret. Foto: Story Labs

Det er ikke bare når det går virkelig galt at teamet må jobbe som en velsmurt maskin. For et lite, uavhengig lag som PSRX er det kritisk at delene holder, verktøyet fungerer og rutinene sitter – både før, under og etter løp.

– Tidligere jobbet jeg i rally. Der har du fabrikkeide lag med flere hundre ansatte og nærmest uendelige budsjetter. De har testteam som kan sette drivaksler og støtdempere på en egen bil, og så kjører på de verste veiene du kan tenke deg frem til noe går i stykker. Slik finner de ut hvor mange kilometer delene holder på forskjellige typer overflate, forteller Rustad.

– Selv om vi konkurrerer i en VM-gren har ikke vi de samme ressursene. Vi har ikke en egen testbil, så vi har kortere intervaller på å bytte deler enn vi kanskje kunne hatt. Det er så hard kamp i toppen at ingen har råd til å miste bare ett heat i en VM-runde fordi en del svikter. Kostnaden ved å bytte en del er liten i forhold til å komme på andreplass i VM fordi man skulle spare litt penger underveis.

Superbilen

PSRX deltar i rallycross-kategorien «Supercar». Bilen tar utgangspunkt i en Citroën DS3, og har en spesialkonstruert turbomotor på 2 liter over fire sylindre. Motoren leverer rundt 450 kW, et dreiemoment på 900 Nm, og lar bilen gå fra 0-100 km/h på under 2 sekunder.

Den har ikke automatgir.

Som eksempel nevner Rustad drivaksler, som laget bytter etter cirka 250 kilometer. Da er de allerede så slitt at man kan se på sakte film hvordan metallet vrir seg som en korketrekker når Petter trykker på gassen, før det retter seg opp igjen når bilen begynner å kjøre.

Bytter girkasse på et kvarter

Selv med hyppig vedlikehold er det også viktig med mekanikere som kan jobbe raskt under selve løpene. Ofte har teamet bare noen minutter til rådighet for å gjøre ting som du og jeg må la bilen stå på verksted i flere dager for.

– Én ting er når vi har en 10-11 timers økt uten stopp for å strippe ned bilen helt, men det er minst like hektisk under løp. Da må vi kunne bytte en girkasse på 15 minutter, og hvis det begynner å regne må vi bytte differensialer og støtdempere – og helst skal det ikke ta mer enn ti minutter. Mellom en semifinale og finale kan det være enda kortere tid, og da må vi også jobbe raskt, forteller Rustad.

(saken fortsetter etter bildet)

Når man tilbringer lange dager på verkstedet er det greit å ha litt hjemmekos.
Når man tilbringer lange dager på verkstedet er det greit å ha litt hjemmekos. Foto: Story Labs

– Det er litt med verktøy som det er på komponenter på bilen, det er nulltoleranse for å kunne feile. Skal vi klare å bytte motor på 54 minutter, slik vi gjorde i Canada i fjor, kan det være utslagsgivende hvis bare en skralle ikke fungerer som den skal. Teng Tools har heldigvis både høy kvalitet og et veldig stort sortiment, så vi klarer oss mer enn nok. Du må ha veldig spesielle krav før du behøver noe annet, forteller sjefsmekanikeren.

Petter slår også fast at tidspresset på mekanikerne er veldig stort, men at det hjelper når alle vet omtrent hvor lang tid forskjellige operasjoner tar. Mekanikerne jobber også tett sammen og kjenner hverandre godt, og han er opptatt av at de ikke skal være redd for å spørre om hjelp.

– Det er ikke noen dans på roser, men det smaker desto bedre når det går bra. Når vi leder VM sånn som nå kan vi ikke holde igjen på noe, vi må legge inn et gir til, og drømmen for alle her er jo å prøve å vinne VM tredje år på rad, sier han.

– Må alltid fortsette å utvikle for å vinne

I tillegg til et velutstyrt verksted i garasjen har PSRX mange samarbeidspartnere i nærmiljøet rundt Torsby.
I tillegg til et velutstyrt verksted i garasjen har PSRX mange samarbeidspartnere i nærmiljøet rundt Torsby. Foto: Story Labs

Jobben som mekaniker for Petter Solberg innebærer imidlertid ikke bare å bytte deler. Rustad forteller at de faktisk lager ganske mange komponenter på stedet i Torsby.

– Bilen er jo bygd her på verkstedet, og nesten alle delene er produsert innenfor en fem mils radius – til og med transmisjonen. Det er vel egentlig bare selve motoren, støtdemperne, sikkerhetsbeltene og den slags som ikke er laget her i Värmland, forteller han.

Petter forklarer at han bestemmer hvordan forskjellige deler skal være basert på erfaringen han har fra mange år med motorsport. Så blir delene designet og produsert i nærområdet.

– Selv om vi vinner et løp må vi alltid fortsette å utvikle. Alle prøver alltid å bli bedre, så det er ikke sånn som det kanskje var før i tiden, at man kunne holde seg til et vinnende konsept. Derfor er det viktig at vi har de samarbeidspartnerne vi har, og at de er med og støtter oss hele veien. De blir jo en del av teamet, og gjør at ting kan gå fort samtidig som vi får den kvaliteten vi trenger, avslutter Petter.

Finn din TOOLS-butikk

TOOLS er landets største
forhandler av Teng Tools

Finn butikk »

Gå til TOOLS-nettbutikken

TOOLS' nettbutikk har alle typer verktøy
(for bedriftskunder)

Se utvalget »

Kommentarer (1)

}); Til toppen