×
Annonse fra Tek Story Labs for
(Bilde: TU Story Labs)
(Bilde: TU Story Labs)
(Bilde: TU Story Labs)
Stor menge: Antallet varer som ankommer lageret er imponerende, men de forsvinner nesten like fort ut igjen. (Bilde: TU Story Labs)
Super-rask: Raminta er en av de mest effektive arbeiderne hos Dustin og sender avgårde pakker i et imponerende tempo. (Bilde: TU Story Labs)
(Bilde: TU Story Labs)
(Bilde: TU Story Labs)
(Bilde: TU Story Labs)
Varer klare til forsending. De havner rett i lastebilen, så fort den er full kjører den avgårde til Brings senter i Oslo. (Bilde: TU Story Labs)

Slik klarer de å levere mobilen du bestiller søndag kveld, dagen etter

Et velsmurt menneskelig maskineri gjør at du kan ha en ny PC i fanget dagen etter at den gamle ryker

  • Tek Story Labs Dette er en annonse. Journalistene i Tek.no er ikke involvert i produksjonen.


I et gigantisk lager strategisk plassert utenfor Arlanda flyplass, finner vi nerde-nirvana. 20.000 kvadratmeter nesten fullastet med alt man kan tenke seg av dingser og duppeditter, alle klare til å bli levert hvor som helst i Norden på få timers varsel.

– Vi ser en stor fordel i den graden av manuelle vi er. Da er det lettere å tilpasse seg alle mulige situasjoner.

Per-Anders Barhag, logisikkdirektør

Selv om Sverige og resten av Norden er på vei inn i sine sommerperioder er det hektisk aktivitet på gulvet der litt over hundre ansatte skynder seg mellom de store reolene for å ekspedere pakkene så raskt som mulig. For Norges del, betyr det som regel dagen etter.

En ting man ikke finner veldig mye av på lageret, er roboter. Her er det godt trente mennesker som gjør jobben, en jobb som robotene så langt ikke har klart å mestre like godt som en topp motivert stab. Spørsmålet var ikke om et menneske kan gjøre jobben like presis or raskt som en robot, men om roboten klarte å holde tritt med menneskene.

De siste årene har automatiseringen feid over alle deler av arbeidslivet, ikke minst på lager verden over. Enkelte leverandører har satset tungt på avanserte løsninger med roboter i hytt og gevær, det er ikke alltid den beste løsningen mener Per-Anders Barhag, nordisk logistikksjef i et gigantisk lagerhus for IT-leverandøren Dustin. Han startet sin karriere i der allerede i 1997, og har siden jobbet seg opp til å bli logistikkdirektør for den velsmurte maskinen som er Dustins hovedlager.

Roboter er ensidige

Enorm overflate: Lageret har en overflate på 20 000 kvadratmeter.
Enorm overflate: Lageret har en overflate på 20 000 kvadratmeter. Foto: TU Story Labs

Der de menneskelige egenskapene virkelig kommer til syne, er under omstilling av driften.

– Vi kommer til å semiautomatisere, fordi vi ser en stor fordel i den graden av manuelle vi er. Da er det lettere å tilpasse seg alle mulige situasjoner.

Omstillingen av personalet kan gjøres raskt, basert på om det er en stor leveranse som må håndteres eller sesongvariasjoner. For på lageret til Per-Anders er det som alle andre steder høy og lavsesonger.

– Men hos oss går høysesongen fra september til juni, ler han. Siden de hovedsakelig leverer til bedrifter, er trykket jevnere gjennom året, og bygger seg opp gradvis. De merker også at det er jul, og kanskje slutten på budsjettåret, men enda viktigere er det å raskt kunne omstille seg til en gigantleveranse fra for eksempel en offentlig aktør.

– Da er det lett å kunne ta personer som jobber på et sted i systemet, og flytte de over til andre oppgaver midlertidig. Det kan være snakk om ekspedering av tusen PC-er til en utskifting på en skole, eller et rush på å skaffe seg en ny hot vare.

– Robotene har jo sin effektive gang, men er ikke like fleksible til å omstille seg og ta unna trykket når det står på.

Presisjon viktigst

For et firma som har rundt 200.000 varer i sortimentet, gjelder det å ha tungen rett i munnen når kundene kommer med lange og kompliserte bestillinger. Med et konstant oppdatert lagersystem, betyr det at tre fjerdedeler av alle bestillinger som kommer inn, kan forlate lageret samme dag.

– Det betyr at når en person i Norge bestiller før 16:00, er varen på bilen samme kveld og fremme i Norge på natten, forklarer Barhag. Nøye sortering, som starter allerede når ordren plukkes ut, gjør at fristene overholdes i størst mulig grad. Ordre som kommer tidlig inn, men kan gå ut sent, sorteres automatisk til å bli plukket litt etter andre ordre som kommer senere på dagen. Et logisk system, som fungerer svært effektivt i praksis.

En Dustin-ansatt tar unna hundrevis

Så stor er den massive logistikkoperasjonen

Dustins hovedlager i Sverige leverer like raskt til Norge som til Finland, Danmark og lokalt i Sverige. De imponerende tallene taler for seg selv:

  •  Lageret dekker 20 000 kvm, og har til enhver tid rundt 17 000 av de mest populære varene klare til å sendes ut få minutter etter at bestillingen er kommet inn.
  • Avhengig av sesong, jobber 110 personer med lageret, konfigurering av PCer for store kunder som offentlig sektor og store firma.
  • Mer enn 5000 ordrer sendes ut hver dag.
  • Leveransene inn i lageret kommer fra mellom 40 og 50 varebiler som leverer opptil 200 paller med varer. Disse er på plass i hyllen innen 90 minutter etter at de ankommer lasterampen.

Slik er arbeidsflyten for bestillingene: En kunde, for eksempel fra Norge, sender inn bestillingen via nettsidene. En automatisk sjekk av kundeforholdet gjøres, og om alt er i orden dukker den opp i køen av bestillinger som skal plukkes av lagerarbeiderne etter kort tid. Der blir ordrene manuelt sortert, men før den manuelle sorteringen har datasystemet allerede laget en ferdig oppskrift på hvordan orden skal organiseres og plukkes mest mulig effektivt. Når den er plukket, blir den pakket og sendt samme dag dersom ordren kom inn i tide. Det virker som en ukomplisert prosess, men bak det velsmurte maskineriet, ligger årevis med optimalisering.

Nede på gulvet tar en gruppe fatt i de fargekodede bestillingsskjemaene, og høster inn varer fra hyller rundt omkring på det store lageret. Skjemaer til plukkerne skrives ut på farget papir, som viser hvilken prioritet og land varene skal ende opp i. Det er en manuell prosess, men fantastisk effektiv i utførelsen. Fra ordren er sendt, kan det ta bare få minutter til den er lastet ombord på en trailer og på vei til Norge.

– Som regel havner varene hos den norske frakterminalen til Bring samtidig som varer bestilt fra leverandører i Norge.

Samtidig som varene flyr inn og ut av lageret med uvurderlig hjelp fra lagerarbeiderne, er det et komplisert maskineri som står bak. Det er en miks av forretningssystemer, logistikksystemer og mye annet som skal fungere knirkefritt, dag etter dag. 

– Vi brukte tre år på å fintune forretningssystemene, og nå fungerer de utrolig effektivt, sier Barhag. 

Varene raser inn

 

Stor menge: Antallet varer som ankommer lageret er imponerende, men de forsvinner nesten like fort ut igjen.
Stor menge: Antallet varer som ankommer lageret er imponerende, men de forsvinner nesten like fort ut igjen. Foto: TU Story Labs

Det mange kunder ikke tenker over, er alt som skjer før varen kommer på lageret. Nede på gulvet, finner vi Gørkan som tar i mot trailer etter trailer med varer og registrerer de for innsjekk.

– Det er en del av presisjonen vi ønsker at varen skal scannes inn, registreres med serienummer dersom det er et krav, og så finne sin plass i hyllen etter bare noen minutter.

Nitti minutter for å være nøyaktig. Det er tiden det tar fra en trailer rygger inn på lasterampen med nye forsyninger, til plukkerne kan forvente å finne varen i hyllen.

Mottaksavdelingen Göhkan jobber i, er regnet som den mest krevende av de alle og står for ca en tredjedel av arbeidsstyrken. En flodbølge av mobiler, PCer, musematter, skjermer og kabler velter inn over arbeidsstasjonen hans. Der blir varene behørlig organisert og sendt videre til personalet som stabler dem inn i hyllene med svensk presisjon. Hyllesystemet organiseres automatisk og optimaliseres for å hele tiden fininnstille prosessen. Prosessen stopper aldri, og den må hele tiden holdes så optimal som mulig. Apparatet er så fininnstilt, at de teller sekunder i alle ledd.

– For hvert ekstra sekund det tar å behandle en enkelt vare, må vi ansette ett ekstra årsverk til å håndtere prosessen, sier Barhag. 


Automatisering blir et supplement

Super-rask: Raminta er en av de mest effektive arbeiderne hos Dustin og sender avgårde pakker i et imponerende tempo.
Super-rask: Raminta er en av de mest effektive arbeiderne hos Dustin og sender avgårde pakker i et imponerende tempo. Foto: TU Story Labs

Når Per-Anders ser fremover mot årene som kommer, ser han også at robotene kommer til å spille en rolle for lagerføringen på gigantlageret utenfor Arlanda. Forskjellen er at for Dustin kommer robotene til å bli et supplement til veksten, og ikke et verktøy for å kutte arbeidskraft.

For mennesker som er fornøyde på arbeidsplassen, kan ikke erstattes av roboter. En av lagerets mest effektive personer på gulvet er Raminta Rimsaite som ekspederer et berg av varer på tiden andre tar en kaffepause. Det er vanskelig å se for seg å ta unna den stabelen før lunsj, men Raminta forsikrer at dette ikke er mer en omtrent ti minutters arbeid.

– Jeg begynte å jobbe på Dustin fordi jeg har lyst til å jobbe med logistikk. Min utdannelse er innenfor logistikk, så dette er interessant, og samtidig er det utviklingsmuligheter her siden selskapet vokser hele tiden, sier Raminta.

Per-Anders har tatt en liknende karrierevei.

– Da jeg startet her, kunne jeg ikke forskjellen på en Mac og en PC. Og det er ikke noe jeg sier, jeg visste ikke engang hvordan man trykket Ctrl-alt-del for å logge ut den første kvelden, sier han og ler høyt.

Varer klare til forsending. De havner rett i lastebilen, så fort den er full kjører den avgårde til Brings senter i Oslo.
Varer klare til forsending. De havner rett i lastebilen, så fort den er full kjører den avgårde til Brings senter i Oslo. Foto: TU Story Labs

– Men så jobbet jeg hart, ble arbeidsleder, så sjef for ordre-, kundeservice og salg mot det svenske markedet før jeg gikk over til rollen som logistikksjef da vi ekspanderte til hele Norden og satte opp logistikksenteret i Rosersberg. Da anledningen bød seg, startet jeg også opp nettsalget og kundeservice i Dustin Norge.

Helt siden bedriften ble startet opp i en dyrebutikk av et svensk gründer-par på midten av 80-tallet, har de nå vokst seg store internasjonalt. Dustin har fortsatt å vokse på det norske markedet, blant annet ved oppkjøpet og integrasjonen av Østfold-bedriften Norsk Datasenter.

Inspireres av Norge

Selv om leveransene av varer til Norge nå gjøres like effektivt fra gigantlageret utenfor Arlanda, betyr det ikke at svenskene er fullt utlært. Nå ønsker de å ta i bruk metoder som har godt fotfeste i Norge, for å gjøre enda flere leveranser enda raskere.

– Det med drop shipment, det er dere gode på i Norge. Det vil si at varen leveres direkte fra leverandøren, og her i Sverige er vi ikke like gode på det. I fremtiden kommer vi nok til å lære litt av våre norske brødre og søstre og legge dette til logistikkmotoren her, sier Barhag. 

Velg og vrak blant 200.000 varer

Dustin har et stort vareutvalg og kort leveringstid, både for bedrifter og forbrukere.

Se vareutvalget her »

Vi er her for deg!

Kan vi hjelpe deg med noe? Ønsker du mer informasjon om Dustin?

Ta kontakt »

Kommentarer (8)

Til toppen